Friday, June 1, 2012

my surgery experience




Surgeons must be very careful when they take the knife! Underneath their fine incisions stirs the Culprit - Life! ~Emily Dickinson  

sebelum saya kongsi pengalaman pembedahan saya, nah ini gambar latest jari saya. diambil guna webcam je so tak mantop mana lah pun.

it is still quite painful if my finger worked too hard. parutnya agak kelihatanlah jugak. ia nampak biutiful di sini sebab kualiti kamera tak best sangat. i can imagine putting a wedding ring might be quite difficult because the surface is not smooth. therefore mari kita kahwin pakai gelang je. bwahaha. it still quite stiff compared to other fingers. i cannot really melentikkan jari ibarat penari-penari ulik mayang like i used to. no i was not in the 'kelab tarian lemah gemalai' but i used to lentikkan jari dengan sangat cantik *uhuk uhuk* my ring finger now quite not 'ngam' with its other siblings. if my other fingers are perfectly warm, my ring finger takes a longer time to warm itself..and its color can go purplish too, cacat dengan adik beradiknya yang lain. the sensastion is coming back but very slowly. sometimes it does feel weird. tinel sign is there so i'm rest assured it's the process of healing.


ok dah tamat dah update jari. jom melompat ke kisah surgery. 

tadi saya masuk ke operating theatre lagi. untuk kali ke..entahlah. out of count. satu perasaan yang saya macam tak senang sikitlah setiap kali masuk OT ialah, saya senang hati masuk OT. eh. apakah, tak senang hati sebab senang hati?



ye, saya sangat suka berada dalam OT, even masa saya jadi pesakit yang akan dibedah juga, saya sukakan OT. saya senang hati berada dalamnya (kecuali kena berdiri lama-lama). ini bermakna saya suka bidang surgery. masa saya tengah oral surgery rotation beberapa minggu lepas, saya rasa seperti tak nak keluar daripada OT. saya suka tengok surgery team dalam OT. saya suka tengok dorang nampak penat, nampak macam telah bekerja keras, nampak kelaparan. saya rasa saya nak kerja macam tu jugak. 

maka saya tak senang hatilah dengan kecenderungan saya itu. sebab saya juga cenderung untuk menjadi family woman. ianya seakan tak ngam. macam clashing je kecenderungan tersebut.

tambahan lagi semasa minggu tersebut juga seorang jururawat telah approach saya dan tap on my back sambil berkata "awak berbakat dalam bidang surgery ni. awak minat ye? awak patut jadi pakar bedah."

ah sudah. kesenangan yang tidak senang. saya memang selalu ada konflik dalaman ini. kecenderungan dan minat yang clashing. 

tak dinafikan. zaman kanak-kanak saya diisi dengan banyak menonton rancangan-rancangan perubatan. dulu paling suka tengok MedikTV kat tv3, dan paling suka baca suratkhabar hari minggu segmen kesihatan. sejak dulu memang suka baca bab kesihatan dan cenderung untuk diagnose diri sendiri. kalau mak tak cadangkan dentistry, i would most probably doing medicine now HAHAHA tp mungkin juga buat interior design/fashion design tapi tak kot, sebab bidang-bidang tersebut tidak mendapat restu keluarga.

saya suka melihat pakar bedah potong kulit, expose internal organ, buat jahitan sana sini. itu dululah, waktu tu saya tak kisah melihat darah. namun sejak beberapa tahun kebelakangan ini saya telah develop perasaan nausea setiap kali melihat darah. saya pening-pening lalat setiap kali mulut pesakit saya dipenuhi darah. i would spend a few minutes looking at ceiling or the wall just to calm myself down. 

namun setelah didedahkan dengan beberapa siri lawatan ke bilik pembedahan tahun lepas dan kekerapannya bertambah tahun ini, saya menjadi lebih kuat bila tengok darah dan saya kembali menjadi saya yang suatu ketika dulu amat suka tengok pembedahan.



saya suka memakai pakaian scrubs. saya suka pakai disposable shoes. saya suka bau bilik bedah. saya suka lakukan scrubs. saya suka dengar bunyi mesin-mesin dalam bilik bedah. saya suka melihat segala peralatan bedah tersusun rapi. dan especially tahun ini, saya berpeluang buat beberapa jahitan dalam mulut pesakit, yes i like that so much!!!!

namun untuk seorang dentist menjadi pakar bedah, long way to go. kena masuk 3rd year medicine, kena ada training dalam surgery. at least lagi 5-6 years untuk jadi oral maxillofacial surgeon?  


A doctor must work eighteen hours a day and seven days a week. If you cannot console yourself to this, get out of the profession. ~Martin H. Fischer  

melihat kepada diri sendiri, saya tak rasa saya mampu untuk melalui semua itu. i would probably choose the easier choice, which is untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang public health. sebab saya tak cukup stamina physically untuk berdiri lama-lama, my stomach sangat sensitif, i can get lightheaded quite easily da di dadi daa (got this new habit from larisaa a.k.a lala-coz she called me dudu..)

maka saya akan treasure every single moment in the OT (apekah macam dah bercinta bagai -,-")

nota tangan: tadi dapat pengalaman percuma untuk melihat pembedahan mulut kanak-kanak. sebenarnya bukanlah pembedahan pun. cabut gigi je. cuma budak-budak ni ditakuti akan mengalami trauma sebab cabut gigi banyak all at once so mereka pun tidurkan kanak-kanak under general anaesthesia (GA) supaya gigi yang banyak boleh cabut all at once. tapi yang paling interesting bagi saya ialah semasa proses recovery kanak-kanak itu setelah tamat pembedahan. mereka akan dibiarkan di wad recovery sampailah mereka terjaga. dan pada waktu inilah most kanak-kanak akan menjerit dan menangis sebab yelah bangun-bangun tidur je mulut rasa yek sebab penuh darah kemudian melihat pula muka-muka asing bagi mereka maka mereka akan sangat mengamuk. paling horrible saya rasa masa tengok pesakit yang baru umur 4 tahun, cabut gigi 4 batang sekaligus. bangun dari GA je terus batuk-batuk sebab dia memang tak sihat pun. batuk-batuk sampai keluar darah-darah. banyak pula tu. kesian tengok dia.dia macam mamai lagi tapi batuk kuat macam apa. habis berdarah sampai ke bantal, oxygen mask dadidaa...scary.

p/s: dapat title Bachelor of Dental Surgery (BDS) pun ok la asalkan ada perkataan surgery ngehhh~

No comments:

Post a Comment

komenla ape sahaja~♥~