Thursday, May 31, 2012

jom bersedia jadi ibu!



For the sake of Allah, my dear Muslim sister, if you cannot change the habits of your father, brother or husband, at least wake up and and realize that there is still ONE man in the world whom you CAN change for the better – and that is your son! 


wanita penggoncang dunia

saya telah membaca latest entry daripada kak jannah. tentang psikologi kanak-kanak. tetapi applicable juga untuk semua peringkat umur i think. kak jannah juga share beberapa artikel. go check these out.


sangat bermanfaat insyaAllah!

as a future mom, it is important for us to know what to expect so that we know what to prepare. to be a mom, we are not supposed to think just about the things to buy or the budget to invest for our kids or whatnot. but most importantly we have to be prepared mentally, emotionally and spiritually. 

MENTALLY

equip yourself with appropriate knowledge about motherhood. know how it's like to be a mom by talking to your mom, aunties, or anyone or just read through any magazines or books regarding motherhood. and besides that, enrich your knowledge about kids. kids can be a horrible creature if you don't know how to manage them. 

PHYSICALLY
take care of your diet as you will need more energy to bear a child and to raise a child. do some regular exercises too

SPIRITUALLY
Especially for muslim mothers, do not neglect your obligations to Allah. Always pray for yourself and your child. Make sure you have enough spiritual strength to face all sorts of stress that are coming on your way. 

TADAAA! there u go, an unmarried lady here is giving you tips on how to prepare yourself to be a mom! agagaga i am not going to write a long essay on that because obviously i don't have enough experience to actually share with you guys. and plus, my readers are not quite there yet on becoming a mother. hoho.. well actually those are just examples.

so apa yang saya sebenarnya nak cakap ialah (tukar bahasa ok)

menjadi seorang perempuan mempunyai peranan dan tanggungjawab yang sangat besar dalam masyarakat. bukan sekadar menjadi ratu hati, isteri trofi ataupun orang gaji/suruhan. its more beyond that. 

perempuan bakal menjadi seorang isteri dan ibu. isteri sangat berperanan besar menjadi pengurus rumahtangga merangkap PA suami. kalau isteri weng maka suami pun weng, pergi kerja kusut masai, tak cukup nutrisi, sakit sana sakit sini, berhutang sana sini etc..seorang ibu pula berperanan membentuk dan mendidik anak-anak. anak-anak yang membesar menjadi tokoh masyarakat, penjenayah etc...lihatlah siapa yang membesarkannya.



lihatlah betapa besarnya peranan wanita. di belakang kejayaan seorang lelaki, ada wanita di belakangnya. maka wanita diletakkan sebagai tulangbelakang yang penting dalam pembinaan sebuah sistem sosial. tapi ramai wanita tak sedar peranan yang besar dan mulia ini sebenarnya tergalas di bahu mereka. often mereka menganggap mendidik anak itu kerja remeh, tidak sesuai dengan status mereka sebagai seorang wanita metropolitan. melayan suami itu bukan kerja mereka. maka oleh sebab itu kita dapat lihat betapa pincangnya sistem sosial kita hari ini. kes perceraian naik dengan mendadak. kes gejala sosial remaja juga tak putus-putus dijadikan tajuk utama akhbar harian. fitnah wanita? pada pendapat saya, ya ini sebahagian daripada fitnah wanita bila wanita tidak lagi mengikut fitrahnya.

not going to talk about being a wife. mari kita melompat ke hadapan sedikit. fokus tentang peranan ibu. well i found that bila memikirkan peranan ibu, saya lebih serius untuk improve diri sendiri. ia (improvement) adalah investment jangka panjang untuk kehidupan saya dan kehidupan generasi akan datang.


gambar ini sangat memotivasikan diri saya sejak 3 tahun lalu

siapakah lagi yang lebih layak menjaga anak sendiri kalau bukan ibunya sendiri? naluri keibuan yang tertanam secara semulajadi dalam diri wanita itu akan menjadikan ibu-ibu sentiasa mahu yang terbaik buat anak-anaknya. namun kadang-kadang ibu-ibu meletakkan neraca 'yang terbaik' itu hanya dalam konteks duniawi dan materialistik tanpa melihat implikasinya di akhirat kelak. dan most of the time ibu-ibu hanya menggunakan ilmu duniawi untuk define 'yang terbaik untuk anak-anak' tanpa terlebih dahulu merujuk ilmu wahyu berdasarkan al-quran dan ilmu yang bersandarkan sunnah nabi.

maka wujudlah ibu-ibu yang memasukkan anak-anaknya ke pelbagai kelas dan tuisyen supaya anak-anak mereka akan menjadi 'bijak' dan 'all-rounder' tanpa menyedari yang mereka secara perlahan-lahan sedang memusnahkan masa depan anak-anak. mendedahkan anak-anak dengan kawan-kawan yang tidak baik, mendedahkan anak-anak dengan perlumbaan duniawi, mendedahkan anak-anak dengan tekanan demi tekanan.

ibu-ibu kena ingat, masa depan mereka bukan hanya di dunia tetapi harus melangkau jauh ke akhirat. apa sekalipun ilmu yang diberi kepada anak-anak mestilah dipastikan dapat menjadi bekalan untuk dibawa ke alam nun jauh di sana, akhirat. itulah masa depan yang sebenarnya. bukannya setakat memiliki kerjaya korporat/professional dan berumah besar. wajib buang stigma tersebut!

letaklah dunia di tapak tangan

penting juga untuk ibubapa mempelajari ilmu psikologi dan benar-benar memahami psikologi setiap seorang daripada anak-anak. anak-anak yang dinafikan hak psikologi mereka berpotensi untuk membesar secara tidak sihat dari segi emosi dan psikologinya.

Allah jadikan setiap manusia itu berbeza dan punya karakter-karakternya yang unik. pada asalnya anak-anak ini dilahirkan dengan fitrah. mereka tidak punya keburukan pun. setiap karakteristik anak-anak (lasak, nakal, pendiam, sensitif, etc) jika pandai kita manage akan bertukar menjadi potensi yang baik. kitalah terutamanya para ibu yang akan membentuk dan mencorak mereka. tantrum mereka jika salah handle, silap haribulan akan menjadikan anak kita seorang yang pendendam, pendengki etc. nauzubillah. kan banyak dalam drama melayu tu kita rasa geram bila mak dia pilih kasih, akhirnya hero kesayangan jadi jahat. mumumu..


anak-anak mampu bertukar personaliti 360deg semasa transisi kanak-kanak menuju dewasa (gmbr ni awesomela dont u think so?)

apa yang saya banyak belajar di NZ dan artikel kak jannah yang latest ialah kata-kata kita sangat berperanan untuk membantu menbentuk peribadi anak-anak. orang NZ sangat tidak lokek kata-kata pujian dan positif. setiap kali patient bagi kerjasama dengan mereka, mereka akan puji kerjasama patient dan ucapkan terima kasih. ia sangat membantu patient untuk bertenang dan yakin dengan practitioner serta improve compliance. begitu juga dengan anak-anak, kata-kata positif sangat membantu namun kena dilakukan secara berkadar dan harus guna perkataan yang sesuai agar pujian tidak bertukar menjadi perosak kepada potensi anak-anak. dan ada masa kita kena bertegas dengan anak-anak supaya anak-anak tahu apa yang betul dan salah dan juga supaya anak-anak tahu kedudukannya sebagai anak.

lahirkanlah anak yang akan menjadi aset kita dunia akhirat

tadi saya ada placement kat Ocean Dental. observe and assist private practice kat situ. ada seorang patient remaja masuk. dia cakap dia datang untuk cabut satu gigi. mak dia pun cakap kat anak dia "eh bukan 4 ke?". tiba-tiba anak tu menjerit kat mak dia "SHUT UP mom! u know nothing!" encik dentist pandang saya dengan muka 'eh apakah budak ni jerit kat mak dia?'...i shrugged in reply.

drama melayu sangat banyak tunjuk pasal anak derhaka. and most of the time kita akan kesiankan kat mak dia dan nangis-nangis melihat betapa tragiknya kehidupan seorang ibu. jarang untuk kita kesiankan kat anak dia. yelah, dah sampai dok tendang-tendang mak sendiri, manalah nak timbul rasa kesian kat anak. tapi sebenarnya kederhakaan anak itu kebanyakannya berpunca daripada si ibu sendiri. seorang anak itu punya hak-haknya<---klik kt sebelah!. maka ibubapa yang tak penuhi hak anak-anaknya layaklah dipanggil ibubapa derhaka juga sepertimana anak yang tak penuhi hak ibubapa.


misal kata, kalau anak yang tak solat itu kita tak pukul, maka kita telah menidakkan hak anak tersebut (walaupun kedengaran macam 'yay' untuk anak itu yang selamat daripada dipukul)..maka jangan salahkan dia bila dah besar nanti dia tak nak solat dan ingkar dengan suruhan kita. kadang-kadang ibubapa terlalu berlembut dengan anak-anak sangat, memanglah anak-anak mudah naik minyak kalau camtu. tengok si tenggang, anaknya derhaka pun masih lagi nak bagi lepat pisang. langsung tidak bertegas dengan anaknya. akhirnya bila dah bertegas, tak bagi peluang untuk anak bertaubat pula. ekstrim dalam buat baik dan ekstrim dalam menghukum. ya naluri keibuan menjadikan kita terlalu sayangkan anak sampaikan tak sampai hati nak pukul. Dalamilah makna sayang dalam konteks islam. rasa sayang itu biarlah membawa ke syurga. atuk nenek kita juga berpesan dalam pepatah melayu 'sayangkan anak-anak,tangan-tangankan'..Islam mengajar agar bersederhana. ada masa kita perlu berlembut ada masa kita perlu bertegas. maka perlunya ilmu untuk kita betul-betul faham bila mahu berlembut dan bila mahu bertegas.


ummi, tolong penuhi hak saya. later saya penuhi hak ummi ok :)

ok saya cakap banyak. nak buat, jauhlah lagi. tapi insyaAllah sebagai panduan dan peringatan untuk diri sendiri juga.

kejap! kejap! 'nak buat, jauh lagilah'???

jauh apenya. tahu tak anda salah satu hak untuk anak ialah mencari pasangan yang soleh? ha, jauh apanya. in the process lagi tu. dalam mencari pasangan yang soleh, akhirnya berbalik kepada diri sendirilah. solehahkan diri dulu. kita tak akan boleh tegakkan islam di dunia kalau kita tak tegakkan islam dalam diri sendiri dulu, tak gitu?



ingatlah para wanita sekalian, tangan kita mampu menggoncangkan dunia. ayuh kita bersedia semoga anak yang bakal kita lahirkan dan didik nanti akan menjadi pewaris risalah nabi dan bakal memakmurkan dunia dengan kalimah syahadah!




No comments:

Post a Comment

komenla ape sahaja~♥~