Tuesday, June 5, 2012

tepuk sebelah tangan takkan berbunyi







premis 1: kita pasti mati
premis 2: islam pasti menang
kesimpulan: kita pasti menang kalau mati dalam islam
(dhuhalahni)

warning: some gross pictures might come into your sight

Assalamualaikum y'all! How are u, iman, mental, emotion, social and body?

Semoga korang semua sihat dari segenap segi. Kerana sihat itu bukan sekadar bebas daripada penyakit =)

Sejak berada dalam program IPE ini, saya lebih faham tentang kesihatan. perhatikan situasi ini.

Seorang pesakit yang tak pernah jumpa doktor gigi seumur hidupnya telah mendatangi klinik gigi. Sudah dua hari dia menderita sakit gigi yang teramat sangat melampau.

Pesakit: Aduh, sakit gigiku. Doktor gigi, tolong saya. 

Doktor Gigi: Gigi mana yang sakit tu? Bak sini tunjuk sikit.

Pesakit: Gigi yang ni haa (sambil jari bersungguh menunjuk sang gigi durjana yang menyusahkan tuannya)

Doktor Gigi: Ohh...berlubang besar ni ha. Memang le sakit, lubang dah sangat dalam sampai ke urat sarafnya. Ni kena buat ujian pulpa gigi. Untuk lihat sama ada pulpa itu masih hidup ke tak.


yang kaler merah pekat kat bahagian tengah dalam gigi tu pulpa gigi. yang kaler merah seciput kat hujung akar tuh jangkitan yang dah merebak ke luar gigi.

Pesakit: Loh, ape benda pulak tu pulpa? Pulpa kayu saya tahula.

Doktor Gigi: Pusat saraf gigi. Dalamnya terkandung salur darah dan saraf. 

Pesakit: Oh ok..ujian macam mana pulak tu yang nak dibuat dekat pulpa?

Doktor Gigi: Ujian pertengahan tahun.

Pesakit: Haa??

Doktor Gigi: I gurau je you. (pesakit: menggulung biji mata, not faneih).. Ujian tu ujian letrik. Kalau awak rasa macam terkena renjatan letrik, pulpa awak hidup lagilah tu tapi mungkin dah tak berapa sihat.

Pesakit: Uih, renjatan letrik. Selamat tak ujian ni?

Doktor Gigi: Selamat, jangan risau.

Pesakit: Aduh!! 

Doktor Gigi: Ok, hidup lagi gigi ni. Sekarang pegi amik x-ray gigi dengan jururawat tu.

Tak berapa lama kemudian...

Doktor Gigi: Ok, saya akan tampal gigi awak ni. Di masa hadapan awak mungkin perlukan rawatan akar, iaitu kita akan buang segala benda yang terdapat dalam akar gigi termasuklah urat saraf tu. Tapi buat masa ni saya akan tenangkan pulpa tu dengan ubat penenang. 

inilah rawatan akar gigi


Pesakit mengangguk akur. 

(wah not bad BM saya kehkeh. ingat senang ke nak terjemah benda yang 5 tahun belajar dalam english kepada malay. i am not being poyo but its the truth)

Sebulan kemudian....

Pesakit: Aduh sakit gigiku lagi! Gigi yang sama doktor.

Doktor Gigi: Alahai dah pecah tampalannya. Apa awak buat sampai pecah tampalan yang saya buat lawa-lawa ni?

Pesakit: Saya tak buat apa-apa doktor. Saya bangun-bangun tidur je terasa seperti mengunyah sesuatu yang keras. Rupanya sebijik benda besi ni terkeluar daripada mulut saya.

Doktor Gigi: (ohh..bruxist ke--grinding teeth at night aka melagakan gigi di waktu malam (oh perfect malay!))

Dua bulan kemudian...

Pesakit: Sakit gigi lagi doktorku........!!! Gusi berdarah, bengkak dan sakit jugak!! Ni siap ada nanah lagi hah!

Doktor Gigi: (geleng-geleng kepala)

Remember what Patch Adams said, " You treat a disease, you win, you loose. You treat a person, I guarantee you, you'll win, no matter what the outcome. "

Ada dua model yang digunakan untuk merawat pesakit. Biomedical approach atau biopsychosocial approach.

As the names imply, biomedical approach memfokuskan kondisi biologi dan penyakit yang dihidapi pesakit. Biopsychosocial approach pula melarikan fokus daripada 'penyakit' dan cuba memandang pesakit sebagai manusia dengan mengambil berat tentang kondisi biologi, psikologi dan sosial pesakit.

Seorang pesakit yang mempunyai masalah kewangan mungkin tidak akan dapat menjalani rawatan secara intensif atau berkala. Seperti kes gigi yang diceritakan dengan panjang lebar di atas, doktor gigi tidak cuba menggali informasi daripada pesakit untuk mencari punca. Sebaliknya doktor gigi itu hanya fokus untuk merawat simptom (iaitu sakit gigi) dan mencari punca daripada bukti yang saitifik (x-ray, ujian pulpa)..sedangkan pesakitnya bukanlah bahan ujikaji saintifik pon. Pesakitnya adalah seorang manusia yang sudah tentu punya kisah suka duka di sebalik kesakitan giginya.

ini hasilnya apabila rajin dan tegar melagakan gigi di waktu malam sewaktu tidur

Dia mungkin ada tabiat melagakan gigi yang dasyat sehingga giginya terhakis lalu mendatangkan rasa sakit. Pesakitnya juga mungkin tidak merasakan kesihatan mulut itu penting, sebab tu hanya jumpa doktor gigi bila sakit sahaja. Maka bila pesakit rasa kesihatan mulut tidak penting, maka dia tidak kisah sangat untuk jaga kebersihan mulut. bila kebersihan mulut tak dijaga, maka dia akan ada masalah gusi dan masalah gigi. Pesakit macam ni perlu diberi kesedaran yang mantap dahulu sebelum diberi rawatan. Perlu berusaha ajak pesakit untuk ubah gaya hidup, amalkan rutin kebersihan mulut dan ajak juga keluarganya turut serta sebab perubahan tak mungkin dapat dilaksanakn seorang diri. Bayangkan dia seorang je dalam rumah yang gosok gigi sedangkan orang lain bergembira hidup tanpa berus gigi. Mana aci! So, penting untuk masukkan seluruh ahli rumah dalam sesi pembelajaran penjagaan kesihatan ini.



Rawatan tak akan berjaya kalau doktor sahaja yang mainkan peranan. Anda ingat tak peribahasa 'tepuk sebelah tangan tak akan berbunyi'? Hah, maka doktor-doktor sekalian hentikanlah main tepuk-tepuk angin ok? Jom ajak pesakit main tepuk tangan dengan anda sekali. Barulah meriah ada bunyi sep sep sep tom tom tom.

Perhatikan situasi di bawah pula.

Pesakit: Aduh sakit gigiku! Doktor gigi, tolong saya!

Doktor Gigi: Sakit macam mana tu? Story sikit dengan doktor. Macam mana boleh sakit ni?

Pesakit: Sakit macam berdenyut-denyut. Kejap-kejap rasa macam gigi ni. Lepas tu gigi yang ni pulak (sambil tunjuk-tunjuk kat hampir semua gigi yang ada). Saya tak pastilah macam mana boleh sakit. Mungkin berlubang kot. Eh, tapi bila bangun tidur je mesti sakit jugak. Eh. Ha! Kalau makan atau ketap gigi pun sakit jugak.

Doktor Gigi: Adoi siannya awak. Sejak bila sakitnya?

Pesakit: Since foreverlah doktor. Tapi sejak seminggu dua ni bertambah-tambah sakitnya, tu yang datang jumpa doktor ni. Kalau tak, jangan haraplah. Orang kata mahal jumpa doktor gigi ni. Lagipun gigi je, saya rasa tak mustahaklah. Bukan boleh bawak mati pun sakit gigi ni kan.

Doktor Gigi: (sakit since forever menunjukkan sakit ni kronik, iaitu berpanjangan. bermaksud ada kena mengena dengan tabiat. sakit kronik susah dirawat tapi boleh diurus (manage) dengan sesi kounseling, ubah gaya hidup dan beri kesedaran melalui education..hm....tapi susah ni sebab dia tak rasa penting pun jaga kesihatan mulut)

Doktor gigi pun memulakan pemeriksaan dalam mulut. 

Doktor Gigi: Gigi awak ada yang berlubang, dan hampir semua gigi terhakis dengan teruk. Nampaknya awak selalu melagakan gigi masa tidur ni. Kebersihan mulut tak memuaskanlah. Awak berus gigi tak?

Pesakit: Hehe kadang-kadang

Doktor Gigi: Ok. Awak tahu kan kebersihan itu separuh daripada iman. Orang yang beriman kena jaga kebersihan termasuklah kebersihan mulut. Rasulullah SAW pernah cakap kalaulah bersugi tu tak menyusahkan umatnya, sudah pastilah dia mewajibkan umatnya bersugi setiap kali sebelum solat. 

Pesakit: Ooo.. (alamak aku kena dakwahlah)

Doktor Gigi: Gigi-gigi yang reput ni juga berpunca daripada kebersihan mulut yang tak dijaga. Boleh juga disebabkan makan banyak sangat karbohidrat dan gula. Ingat tak Rasulullah SAW pernah berpesan berhenti makan sebelum kenyang. Bersederhalah dalam apa jua. Nak makan apa pun, makanlah asalkan halal dan berkhasiat. Dan antara yang berkhasiat itu adalah bila diambil dalam kuantiti yang sederhana. 

Pesakit: (garu-garu kepala) tak pernah terfikir pun nak kaitkan dengan pesan-pesan Rasulullah sebelum ni.

Doktor Gigi: Haa itulah, agama kita ni syumul. Sempurna setiap aspek. Bukan hanya untuk dijadikan ritual tapi dipraktiskan dalam setiap urusan kehidupan. Bila kita pisahkan urusan agama dengan urusan kehidupan, sebab itulah kita tak pernah terfikir pun nak kaitkan agama dengan hidup kita.

Pesakit: (errkk..sentap sentap)

Doktor Gigi: Awak tahu tak orang yang berpenyakit gusi ni boleh jugak hidap penyakit jantung? Kalau awak mengandung, anak dalam kandungan boleh jadi kurang berat badan, boleh gugur jugak tau.

Pesakit: err...tipulah doktor.

Doktor Gigi: Eh, saya tak tipulah. Meh sini, tengok saya google benda ni. Ha, see.. betul apa. Evidence based nih. Saya bukan saja-saja nak takutkan awak.

Pesakit: (rahang terjatuh)


Doktor Gigi: Hari ni saya legakan rasa sakit awak dulu. Lepas ni kita kena jumpa selalu untuk bincang pasal tabiat awak, cara hidup semua tu. Kalau awak tak ubah gaya hidup, rawatan apa pun yang saya buat kat awak tak akan berkesan. Kalau awak tak boleh datang klinik saya, bagitahu saya. Saya akan cuba buat appointment hari lain, tempat lain. Nak buat kat rumah awak pun boleh (ehem, sila offer ini hanya kepada kaum sejantina dengan anda)



Pesakit: Sampai camtu sekali doktor?

Doktor: Saya tak nak rawat sakit gigi awak tu je. Saya nak awak ada kualiti hidup yang bagus sebagai seorang manusia dan lebih-lebih lagi sebagai seorang muslim (okeh, dah dapat mad'u)

walaupun saya berlubang tapi saya gembira sebab dentist saya baekkk punya. i'm in safe hands.

*ini hanya situasi rekaan. hanyalah contoh. kalau nak cuba, silakan tapi risiko tanggung sendiri. mungkin tidak berapa ideal, mungkin akan buat anda kehilangan pesakit daadidaadidaaaa...setiap pesakit itu berbeza so pandai-pandailah ye~


pesakit didahulukan, penyakit dikemudiankan. pengurusan diutamakan, rawatan dikeduakan.





ok, maka dalam cengkerangkacangnya, pay attention to the person not the disease. dan sebagai doktor muslim, jadilah luarbiasa dengan menjadikan sesi rawatan sebagai peluang berdakwah. saya belum apply lagi sebab bukan senang nak apply dialog di atas dengan minah saleh. tapi insyaAllah akan mencubanya sekembali ke Malaysia nanti. Kak Diha pernah cakap dentist bertuah, senang nak berdakwah. Suruh je pesakit buka mulut, pastu bebel je kat dia. Dia tak boleh nak balas sangat sebab tangan kita dalam mulut dia. tapi mesti ada dua tiga ayat yang masuk dalam fikiran insyaAllah. Tak mustahil salah seorang pesakit kita boleh jadi adik usrah kita, lepas tu nanti dia akan jadi permata islam yang bling bling *0 * <-- untuk pengetahuan, i'm drawing permata yang bling bling.

Dan sekali lagi islam itu syumul, boleh aplikasikan untuk macam-macam urusan kehidupan. Saya rasa kalau orang betul-betul ikut cara hidup islam pun dah cukup untuk menjadikan kadar penyakit menurun. 

Berikut adalah saranan Rasulullah dan impak yang boleh dihasilkan dalam arena kesihatan.

Makan bila lapar dan berhenti sebelum kenyang akan hindarkan umat islam daripada penyakit-penyakit berkaitan makanan. 
Suka menuntut ilmu akan jadikan umat islam sedar tentang penyakit-penyakit yang ada dan bagaimana untuk mengelak penyakit. 
Kurangkan tidur di waktu malam menjadikan hidup lebih berkualiti dan menguatkan tubuh badan manusia



Dan pendek kata perintah 'bersederhalah kamu dalam segala hal' adalah saranan yang terbaik untuk kehidupan termasuklah dalam memastikan kesihatan berada di tahap optimum.

Seriously, memadailah dengan sekadar bersederhana! 

Pesanan ini dibawakan khas dari Gisborne untuk anda oleh a dentist-to-be-in-6-months-insyaAllah




2 comments:

  1. dr..semalam saya cabot gigi yg dah lama sakit, gigi geraham belah bawah.. but then today, gigi sebelah gigi yang dicabot tu pulak sakit. sakit yg sgt2.kenapa ye? saya ingat lepas cabot gigi hari tu dah stel. plis help T___T

    ReplyDelete
  2. 1. sy belum jd doktor gigi lg. baru final year student

    2. itu mungkin effect after cabut. masa cbut kn awak kena bius. so bila ubat bius dah hilang kesannya, awak akan rasa sakit dan rasa sakit tu akan jd mcm diffuse. lagipun masa cabut gigi, byk force yg digunakan yg mungkin akan stress kan tissue sekeliling gigi tu termasuk gigi sebelah. no worries, just makan painkiller je. if the pain still persists, jumpalah dentist anda :)

    ReplyDelete

komenla ape sahaja~♥~