Monday, June 18, 2012

istikharah bukan magik




Kalau tak nak kahwin, baik kita jangan kawan




Dulu masa sekolah agama madrasah lagi ustazah dah ajar solat istikharah. Pada waktu itu saya rasa solat istikharah itu solat miracle. Dulu saya juga rasa ia solat yang paling susah nak buat.

Saya masih ingat ustazah kata kalau nak solat istikharah, kena tidur malam dulu. Lepas tu kena jaga daripada tidur. Dah terjaga, cepat-cepat kena ingat untuk solat. Lepas dah solat dan doa sungguh-sungguh, cepat-cepat kena tidur supaya nanti lebih berkesan. Ustazah kata nanti Allah bagi jawapan dalam mimpi.

Disebabkan saya percaya macam tu, maka saya rasa walaweh magiknya solat ini, dapat petunjuk dalam mimpi. Saya cuba untuk buat solat ini tapi saya putus asa di tengah jalan. Sebab saya tak boleh bangkit tengah malam. Dan kalau terjaga dan berjaya solat pun, saya susah nak tidur semula. Maka waktu saya rasa lecehlah nak buat solat istikharah ni.

Saya pun tak pernah menunaikan solat istikharah sampailah saya habis SPM, saya updated tentang solat istikharah ini lagi. Bahawa tak perlu tidur dan jaga semula pun untuk menunaikannya. Dan juga petunjuk tak semestinya datang dalam mimpi so tak perlu rush untuk tidur setelah melakukannya. Maka saya menjadi ringan untuk menunaikan solat istikharah tak kira dalam apa hal sekalipun. Nak exam, nak pilih jemaah, nak pilih course pengajian dan sebagainya.

Tapi di waktu itu saya masih ada konsep istikharah itu magik. Saya rasa bahawa segalanya yang ditunjuk kepada saya melalui istikharah itu adalah yang terbaik dan saya akan selamat serta tak akan melalui kesusahan melaluinya.

Hanya tahun ini baru saya tersedar.



Saya melakukan istikharah untuk memilih bidang pengajian. Hati saya kuat memilih bidang pergigian dalam saya tidak menyukainya. Saya ditekan dan tertekan sepanjang melalui tahun-tahun gigi ini tapi saya diam dan berfikir "kenapa Allah kuatkan saya untuk pilih jalan ini walaupun saya rasa macam suffer sungguh nak buat kerja-kerja gigi ini"..maka saya fikir mesti ada hikmahnya so saya redah ajer. Saya yakin saya tak tersilap pilih. Ini kes selamat. Kes yang saya terlepas pandang.

Tahun ini saya buat istikharah yang paling panjang dalam hayat saya setakat ini. Tentang soal masa depan. Hati saya sangat yakin dengan tindakan itu. Tidak salah lagi. Saya terus bertindak dan merasa tenang selepasnya. Saya tenang untuk beberapa bulan sambil dalam hati gembira, "saya tak tersilap pilih"..kemudian setelah lama berasa selesa dan tenang, seakan ada ticking bomb dalam hati yang bersedia untuk meletup bila-bila masa saja. Seakan ada tumor yang sedang membesar dan bersedia untuk bermetastasis.

Dan dalam tempoh itu saya rasa sungguh tidak tenang dan berserabut. Dan saya tanya diri saya sendiri "aku salah pilih ke? tapi aku buat istikharah." jeng jeng jeng. Ini kes tidak selamat.


  1. mula tidak yakin dengan tindakan sendiri yang dibuat berpandukan petunjuk istikharah. 
  2. sort of berbunyi seperti sebuah penyesalan
  3. menganggap keputusan istikharah itu tidak akan menimbulkan musibah
Allah suka menguji hamba-hambaNya. Allah memberi petunjuk kepada sesiapa yang dikehendakiNya dengan pelbagai cara. Allah memankbulkan doa hambaNya dengan caraNya tersendiri. Istikharah bukan jaminan bahawa kita akan terlepas daripada masalah. Bukan jaminan kita akan hidup happily ever after setelah membuat pilihan yang tepat.

Pilihan yang tepat itu sendiri bukanlah pilihan yang menjamin keamanan pemilihnya. Orang yang memilih antara nak buat bisnes sendiri atau kerja makan gaji, kedua-dua pilihan ada buruk baiknya tersendiri. Memilih untuk bekerja sendiri mendedahkannya kepada risiko-risiko tertentu. Memilih untuk untuk kerja makan gaji pun mendedahkannya kepada risiko-risiko tersendiri. Dan risiko atau musibah itu semua bukanlah semestinya buruk untuk kita malah ia adalah sebuah proses untuk menjadikan kita 'seseorang'.



I've learned my lesson. 

That my decision is right but it comes with a consequence. That I have nothing to regret (ber'kalau-kalau' itu perangai syaitan). I was free from the consequence for months and only now that I'm receiving it. Allah nak uji sejauh mana kita redha, sejauh mana kita yakin dan sejauh mana kita masih merendah sebagai hamba yang lemah dan tak berdaya.



Sumpah ia adalah konsekuensi yang maha perit. Yang saya tidak menjangka langsung. Yang mustahil untuk saya undurkan balik. Yang saya dah tak boleh nak mencapainya semula. Tapi penerimaan saya lebih baik daripada penerimaan di waktu jahiliyyah dahulu dan saya percaya kalau saya bertahan, saya akan lebih kuat di masa akan datang.

I've learned my lesson
Been down that road before
I've learned my lesson
And the message is you'll never fly
'Til you learn how to fall
It seemed to me there was a ring of truth
In what the old man said
jump back take a look at your life
You learn a lot about living when you're on the edge
Your wounds will heal,you gotta give it time
And though your troubles may be real
it's just a state of mind
(a song lyric) 






No comments:

Post a Comment

komenla ape sahaja~♥~