Saturday, June 9, 2012

ketuaan. huh?







A good leader inspires people to have confidence in the leader, a great leader inspires people to have confidence in themselves. (Anonymous)

ok apekah leadership dalam bahasa melayu?



ketua...an! haha..itu yang saya nak ceritakan hari ni. tentang menjadi ketua. bukan menjadi tua.

seperti biasa hari jumaat ialah hari untuk case presentation sejak saya berada di Gisborne ini. Hari Jumaat juga merupakan hari sharing. Hari Jumaat juga ialah hari untuk kita membaca al-kahfi. oops peringatan sikit di situ :)



hep! kamu! ye, kamu lah sape lagi?! takkan le kucin kamu! lagi-lagi kalo kamu lelaki, ate dah g masjid ke belom? 
yours sincerely, pemilik restoran mamak kat Parit, Perak.

Kes kami pada minggu ini ialah tentang chronic condition. Apakah itu chronic condition? Chronic condition ialah kondisi yang kronik. daaa~ haruslah kan. Kondisi yang kronik itu apa? Kondisi yang berpanjangan. Contohnya, diabetes. Diabetes bukanlah penyakit yang hari tu kena diagnose, hari tu juga akan muntah-muntah darah, dehydration atau paling teruk, mati. Bukan. Diabetes mengambil masa yang paaaaaanjang untuk menunjukkan kepada tuan punya body yang "hey hey sayalah diabetes yang awak takutkan tu".

Ha, begitulah. Setelah bertahun-tahun, barulah perasan omo gula dalam darah dah tinggi, omo! asyik rasa nak terkucil aje. omo! sakit buah pinggang. omo! omo! Ya Allah, apa aku buat selama ni, tak jaga makan T___T  <---kondisi kronik juga sangat berkaitan dengan gaya hidup.



Wuu saya selalu ada naluri mengatakan saya pesakit diabetes kerana saya ada keturunan diabetes. Dan saya juga mudah penat serta luka pembedahan tempohari saya juga lambat nak sembuh. Namun biasalah, ada simptom sikit je, nak diagnose lebih-lebih. itulah nasib seorang pelajar pergigian yang juga belajar perubatan. Bagus juga, saya lebih aware dan lebih bersungguh nak jaga pemakanan, nak menyiapkan bekal untuk mati juga. Aiseh jaga makan itu yang susah. Saya suka baking dan saya juga suka makan apa yang saya baking dan orang lain baking. Dan apa yang kami bake? KEK! CHEESECAKE! BROWNIES! APPLE CRUMBLES! Semuanya yang resepi-resepinya memerlukan selori gula tumpah ke dalam adunan. Pendek kata saya seorang dentist yang mempunyai sweet tooth. Ya, sila rasa gigi saya yang manis itu.

Lah, sudah terpesong daripada jalan yang benar.

Kembali kepada kondisi kronik. Kes yang kami dapat ialah obesiti. Di samping obesiti, ada jugalah masalah-masalah kronik yang lain. Biasalah masalah yang kronik ini biasanya datang dengan pakej 'beli satu percuma satu atau percuma dua tiga atau dua puluh tiga'. Orang yang obesiti cenderung untuk ada masalah sleep apnea, iaitu masalah tidur yang terganggu dek kerana suka berdengkur maka kurang oksigen. Pesakit itu juga ada masalah kewangan, masalah keluarga, masalah kehidupan yang sungguh kompleks. Maka itu yang bincangkan tadi, iaitu macam mana nak handle kes itu dan tolong patient itu.

Kemudian we had a short lecture about leadership. Ok, anehnya dah berperenggan-perenggan, barulah masuk tajuk utama. Saya tidak dapat menolong ini (I just can't help it)

ya, ketua...an!

slide pertama, "what is leadership?"

slide kedua, "leadership is totally different from management"..what say you guys?

slide ketiga, tadaaa!


that.... really blew me away *shiung shiung* (bunyi angin yang hebat)- biasalah cik dhuha memang suka kata-kata berbunyi falsafah ini.

saya teringat seseorang yang super hebat.

ok, next slide, leadership is to inspire.

saya teringat seseorang yang super hebat.

next slide, leadership is about walk the talk.

saya teringat seseorang yang super hebat.

kerana teringatkan seseorang yang super hebat ini, saya ter'inspired' untuk menyampaikan sepatah kata-katanya kepada para hadirin.

i said "to be a leader is to be a role model."



Salallahu 'alaihi wasalam. It's my prophet. The greatest leader in the world. The one who inspired so many people around him and EVEN those who NEVER see him. What a great leader he was and  he IS. True, a leader is not a manager. He, my prophet did not only manage things. But he made himself being seen as an example.

Demi sesungguhnya bagi Rasulallah itu contoh tauladan yang terbaik

and then phoebe said "it is not fair to let people judge us and expect us to be perfect when we are actually not." itu dalam konteks profesion kamilah, sebagai duta kesihatan. Apa yang dimaksudkan phoebe ialah sebagai health professional, tak bolehlah nak expect semua doktor mengamalkan gaya hidup sihat. Tak boleh expect semua dentist berus gigi dan flossing setiap hari. Tak boleh expect farmasis telan ubat dengan betul setiap hari.

kemudian natasha (the head nurse yang juga merangkap lecturer kami petang tadi) pun cakap "betul, kita tak boleh nak hidup menurut pengharapan (ekspetasi/expectation) mereka. Tapi kita sendiri kena cuba untuk menampilkan diri kita sebagai contoh. Sebab orang akan sentiasa memandang tinggi ke arah kita dan menjadikan kita contoh sebab kita berada dalam kerjaya yang dihormati masyarakat a.k.a kerjaya mulia. kita dulu kena buat apa yang kita sarankan dekat orang lain."


very well said, natasha. Di waktu itu saya rasa saya sedang berada dalam sesi usrah. Tapi dengan non-muslim. Apa yang diajar pada petang tadi semuanya adalah islamik bagi saya. Hakikatnya, apa yang saya belajar sepanjang kat Gisborne ini sebenarnya memang islamik cuma mereka je tak tahu yang semua itu islamik. Saya je yang syok sendiri kat sini. Hakikatnya bidang kesihatan ini adalah sangat mulia dan apa-apa yang dipelajari daripadanya juga islamik sebab untuk menjadi sihat, kita kena kembali kepada fitrah kan? Itu islam. Apa yang ekstrim atau yang kurang haruslah dijauhkan, kena sederhana. Itu juga islam. Jangan merokok, jangan minum alkohol, jangan minum coke. Itu islam.



oh yang coke tu tak pasal-pasal je kan. haha memanglah. coke itu sangat tidak sihat dan at the same time kena boikot jugak sebab itu alat zionis. Dentist kat sini memerangi coke habis-habisan sebab sangat buruk untuk kesihatan mulut (asid yang kuat dalam coke mampu menghakis gigi). Doktor perangi coke habis-habisan sebab ia tak elok untuk kesihatan sebab terlalu banyak gula. Orang islam perangi coke habis-habisan sebab ia digunakan buat beli peluru untuk bunuh rakyat Palestin.

Say NO to Coca Cola!
(walaupun rindu jugak nk minum coke huhu. sedap kot. haish that's why sometimes i resort to A&W rootbeer bila terasa nak minum sesuatu seperti coke. saya rasa saya dah terbiasa dengan rasa rootbeer sampai saya tak ingat dah bagaimana rasa coke. Pernah dulu bila orang serve coke, saya try minum, saya dah tak boleh nak telan macam dulu sebab too strong. you see, nak boikot sangat perlukan mujahadah yang tinggi sampaikan kena cari substitute. anda rasa Allah akan pandang sepi je ke mujahadah kita tu?)

Amazing. Fantastik bombastik mr. loba-loba.

Saya suka berada di Gisborne sebab saya belajar pasal islam sebenarnya. Dan saya suka bila saya semakin kerap kaitkan semua benda dengan islam. Islam itu kan syumul. Kenapa mesti disempitkan skopnya?

Saya suka berada di Gisborne sebab saya lebih menghargai nikmat islam yang Allah bagi. Betapa beruntungnya kita faham islam bila orang sekeliling clueless pasal islam. Mereka mencari solusi kepada permasalahan, cuba itu ini. sedangkan islam dah ada pun solusinya. Mereka mencari 'meaning' dalam kehidupan dan kerjaya dan apa yang mereka lakukan tapi islam dah ada pun 'meaning'nya.

Now, saya rasa beban di bahu amat besar. How can i spread the message of islam here? I have another 2 weeks left here yet i'm still dormant.

leadership is role model, that's what i said (oh terasa macam dalam kuch-kuch hota hai bila mrs briganza tanya rahul 'what is love'..rahul said 'love is friendship')

maka saya kena terus jadi role model kat sini. Apa yang saya buat pun, kena cakap 'islam yang ajar'. hoh, tahu pung ekau. tapi ekau tak buek pung. (err sorry mix pulak slang nogori dengan ganu)

p/s: leadership is kepimpinan in malay! kepimpinan is handling hands in english ;p (no joke here. think think!)

No comments:

Post a Comment

komenla ape sahaja~♥~