Monday, June 18, 2012

pandang ke bawah





"Seseorang menganggap sekatan sebagai batu penghalang, Sedangkan orang lain menganggapnya sebagai batu loncatan."

pemandangan dari atas Bukit Kaiti. Laut. Hah..Birunya laut birunya langit..Haahh~ (bukan sy ambil gambar ni. google je nih. saya tak expect makcik tu nak bawak naik bukit ni kalau tak mesti saya dah bawa kamera)

Hari ni merupakan minggu terakhir saya di Gisborne. Maka saya dan Yee Phang mengambil kesempatan ini untuk meronda kota Gisborne. Kami di bawa jalan-jalan oleh kawan church Yee Phang. Heh kelakar pulak nak panggil kawan sebab hakikatnya kawan yang dimaksudkan itu ialah seorang makcik dan anaknya.

Oh ye saya akui saya jeles dengan Yee Phang yang setiap minggu boleh 'berukhwah' dan 'berusrah' dengan rakan-rakan churchnya. Jumpa-jumpa dan makan-makan. Oh i miss that. Masa saya dapat usrah melalui skype itu hari, saya pun dengan bangganya bagitau Yee Phang "I had my special meeting too. Through Skype *senyum kerang busuk*"

Hep biasa ni! suka melencong! Sambung cerita.

Kami ikut makcik tu beli belah barangan rumah dan dapur. Kemudian kami menghabiskan masa di kedai buku. Kalau dulu saya suka duduk dekat seksyen buku-buku fiksi, sekarang saya duduk dekat seksyen 18. Eh silap. Itu kolej saya dekat INTEC dulu.

Saya suka duduk dekat bahagian buku-buku non-fiksi. Terutamanya buku-buku sejarah dan buku-buku falsafah. Ada satu buku tu dia kupas dengan mendalam falsafah-falsafah kuno dan moden. WAHHH saya macam nak telan itu buku.

Saya rasa saya sudah tua dan semakin matang (erk baru je kena marah dengan mak "awak ni tak matang lagi tau tak" sebab saya minta tolong dia call orang untuk saya. gugugu)..okeyla saya tak matang lagi, Fine. Tapi mungkin saya sedang berubah menjadi orang yang bosan. Yang suka baca kisah-kisah lampau (baca: sejarah) dan baca kata-kata falsafah dan pemikiran orang lain. Biarlah orang bosan dengan saya asalkan saya tak bosan dengan diri sendiri. I love you, dhuha. Seriously, you are not boring at all.

Dah habis menjamu mata, kami bercadang mahu menjamu mata lagi di atas bukit. Wah saya suka panjat bukit. Tapi kali ni kami panjat bukit dengan kereta. Hujan turun gerimis-gerimis. Takkan nak panjat guna kaki, lagipun kami sedang menumpang seorang makcik. By the way minggu depan kawan-kawan seprogram saya ni akan panjat Gunung Hikurangi. Ingat tak saya pernah cerita Gunung Hikurangi tu ikon east coast. Gunung pertama yang menyambut kedatangan matahari di setiap permulaan hari. Teringin nak tengok sunset kat sana! Namun saya melepaslah sebab dah nak balik Dunedin Sabtu ni.

Tengok, melecong lagi.

Kita panjat BUKIT Kaiti je tadi. Dalam mimpilah nak panjat GUNUNG Hikurangi. Apa-apa pun, i love being in high place. Saya suka tengok pemandangan dari kawasan yang tinggi. Adalah menakjubkan, hanya dengan memandang ke bawah, hati menjadi aman.

lagi pemandangan dari atas Kaiti Hill. nampak tak air dan jambatan tu. Air laut yang nak ke sungai lah kot. Kat situlah kami ber'waka ama' hari tu. (gambar google)

Hanya dengan memandang ke bawah, segala keserabutan dalam hati hilang sebentar. Segala masalah jadi kecik, kacang goreng je. Itu yang buat saya suka duduk atas bukit. Berumah di atas Bukit York di Dunedin adalah perkara yang paling saya syukuri. Tinggal di rumah Janis semasa kerja di Orchard Roxburgh juga adalah perkara yang paling disyukuri sebab bila-bila masa boleh panjat bukit di belakang rumah.

Duduk di atas bukit buat saya rasa macam raja yang sedang memerhati rakyat jelata. "Inilah kerajaan beta" walaweh..bukan. bukan. walaupun adalah sikit-sikit tapi bukan sepenuhnya kerana itu.





"Letakkanlah dunia di tapak tanganmu"


Ya, kerana kata-kata itu. Pandanglah dunia dari atas, kita akan nampak "ah betapa kecilnya dunia ini. Lihatlah manusia. Begitu mini seperti semut. Kalau beta panjat ke atas sikit, satu manusia pun beta tak boleh nak nampak. Lihatlah bangunan-bangunan ini semua. Beta rasa seperti otromen (ataupun raksasa musuh otromen), mahu pijak-pijak je semua nih. Betapa dunia ini hanyalah debu-deban sahaja."

Dan istimewanya Kaiti Hill ini ialah kerana ia dekat dengan laut (sama macam rumah saya di Dunedin juga cuma di Dunedin lautnya adalah kawasan teluk so pandangan tertakluk kepada teluk yang terhad sahaja). Maka saya lihat betapa luasnya laut. Luasnyaaaaa!! Macam dalam kayangan. Cuma dalam kayangan dikelilingi awan tapi di bumi, dikelilingi laut. Tak rasa meremang ke, kita ni duduk di kelilingi air yang luasnya lebih luas daripada kerak bumi sendiri. Merendahlah manusia. Bila dilihat dari atas, bumi ini kecil sahaja. Lebih menginsafkan lagi, kawasan darat itu jauh lebih sedikit daripada kawasan laut. Bila-bila masa sahaja kita boleh ditenggelami air laut ini.

Betapa debu-debannya kita ini. Patutlah disuruh letak dunia di tapak tangan sahaja. 

Menambahkan rasa insaf di kalbu bila sedar betapa terhadnya penglihatan ini. Bila naik ke atas tempat tinggi, satu manusia pun tak boleh nak nampak dah. Tapi Allah itu Maha Melihat. Satu makhluk pun Dia tak terlepas pandang. Takde satu perbuatan, lintasan hati dan kata-kata pun yang terlepas daripada kiraanNya. Sedangkan tak ada satu daun yang gugur pun yang berada di luar pengetahuanNya. Merendahlah wahai sahabat manusiaku sekalian. Betapa kita ini hanya makhluk.


To be on top is such a relief. But do not forget to look down. Banyak hikmahnya kenapa kita mata boleh pandang ke bawah.

saya selalu berimpian nak tengok sunrise yang keluar dari laut. dan saya berjaya menengoknya beberapa minggu lepas semasa on the way nak ke Ruatoria. Kami bertolak sebelum matahari naik. So masa lalu kat tepi pantai, sunrise pun berlaku. Saya macam "oh no dream comes true!" gedebak gedebuk bawak keluar kamera, rupanya takde memori card -,-"..tapi simpan dalam camera punya memory stick. tapi still gambar tak lawa sebab ambil dari dalam kereta, which nampak cermin kereta kotor -,-"...maka ini bukan gambar yang saya capture, sekali lagi, saya google. pemandangan ini memang diambil dari tempat yang saya yang saya nampak so nak berkongsi the same pemandangan. maaf ayat sedikit keling di situ.

No comments:

Post a Comment

komenla ape sahaja~♥~