Sunday, June 10, 2012

Gisborne-end of week 3






When fate arrives the physician becomes a fool.  ~Arabic Proverb

Wahai cepatnya masa berlalu. Tinggal lagi 2 minggu sahaja di Gisborne. Macam-macam pengalaman telah ditempuh. Susah senang berjaya dihadapi dan diatasi.

Being the only muslim here (well mungkin ada muslim lain tapi so far tak jumpa sorang pun lagi), it is a tough situation for me.
al-ghuraba: the stranger. I am.

Started my first day here full of awkwardness. Dahlah lupa bawa kompas (rasa nak humban diri sendiri dalam lautan hindi, tapi kat sini hanya ada lautan pasifik.dush!)..maka kena mengemis iphone rakan non-muslim untuk tentukan arah kiblat. Bila saya kena bertugas di luar kawasan, terkontang-kanting sorang-sorang nak tentukan arah kiblat. Sebelum bertolak, kena check google map dulu, pastikan arah kiblat. Bila dah sampai tempat kejadian, memang tak boleh nak pastikan pun kat mana arah kiblat. Terpaksalah agak-agak je kat mana matahari terbenam. Rural area takde reception ok. Paling menyesal tak bawak kompas.

oh KFC telah mempergunakan passion ipin terhadap ayam goreng!

Soal makan, tak yah cakaplah. Dah 3 minggu tak makan ayam goreng kegemaran ipin. Hari tu dapatlah juga makan kebab daging kambing yang halal. Ada juga jual nugget ayam dan beef pattie yang halal. Maka itu amat membantu saya memakan daging tapi xtaulah berkhasiat ke tak. Most probably tak sihat pun makan processed food begitu. Eh, bukan most probably. Most definitely!

And orang awam kat sini tak ramai yang tahu pasal islam. So dah jadi tugasan sayalah nak kena terangkan siapa saya, kenapa saya pakai macam apa yang saya selalu pakai, kenapa saya kena bangun pagi, kenapa saya itu dan ini. Tapi saya kagum dengan sorang mamat ni. Kami berkenalan di suatu hari. Mamat ni nampak aneh. Dia pandang je saya lama-lama sampai segan saya dibuatnya. Rupanya dia mentally retarded. Tapi dia datang dekat saya, "are you moslem?" soalnya dengan pelat. Saya teruja. Wah orang yang mental retarded pun boleh recognize agama saya melalui penampilan saya. Impressive!

Dan salah satu cabaran terbesar buat saya jugalah ialah untuk saya menjadi role model kepada agama saya. Uish serious susah!!!! Saya dahlah suka duduk dalam bilik je. Risau jugak kalau mereka fikir 'orang islam ni suka mengasingkan diri, anti sosial."..So saya cuba seimbangkan bila yang saya boleh bersosial dengan mereka, bila yang saya boleh bersendiri. Maka saya make sure, every weekend saya akan spend time dengan mereka. At least pergi shopping grocery sama-sama.Walau rasa beratnya nak melangkah namun kugagahi juga. Mereka pun dah faham cara hidup saya maka mereka tak akan ajak pergi clubbing dah.
itu sebijik macam waka yang kami naik tadi

So apa yang kami buat weekend ni? Kami main Waka Ama! Apakah itu? Ia adalah semacam kayak tapi ada 'Ama', iaitu alat penyeimbang 'Waka'. Waka itu macam kayaklah. Ini pertama kali saya main benda alah tu. Penat sungguh mendayung. Jari saya yang baru sembuh surgery itu terasa sungguh sakit dan pedih. Sebab jari itu belum mampu melakukan aktiviti-aktiviti berat lagi.Hanya disebabkan jari sebatang itu, seluruh tangan kiri saya tak mampu menggenggam dengan kuat lagi. Tak tahulah bila ia akan menjadi kuat seperti sediakala.

Hah, yang benda tergantung kat tepi tu dipanggil 'ama'..ia digunakan untuk balance waka supaya tak tertunggang terbalik.

Hah, itu kami sebelum berwaka ama. From left, Kahu, lala dan caitlin. model kecil molek di sebelah kanan sedang memperagakan baju jersey x-treme muslimah brotherhood arts. see, xtreme muslimah is wearing xtreme jersey for extreme activity. layak jadi model brotherhood cawangan new zealand dah.

Menariknya waka ama ini adalah, ia memerlukan kerjasama kumpulan. Macam main dragon boat jugaklah. Dan untuk saya pula, memerlukan motivasi dan daya tahan yang kuat. Walaupun boleh je berehat, tak mendayung di saat orang lain mendayung. Namun saya tak suka kalau orang lain bekerja, saya seorang je tak bekerja. Saya tak suka kumpulan kami terjejas hanya kerana saya tak larat. Maka walaupun macam nak menangis menahan kesakitan jari manisku, walaupun pendayungnya besar daripada saya dan saya struggle setiap kali nak tukar position, saya teruskan juga and I did it! Untuk berjaya mengatasi kelemahan diri, itu adalah satu pencapaian yang patut saya tepuk-tepuk bahu saya ^__^

Oh dan lepas tu saya tergelincir dalam waka tersebut. sakit my bottom. Mujurlah tak terjatuh dalam laut. Alhamdulillah cuaca sangat baik. Walaupun dah masuk winter tapi up here in Gisborne, masih lagi warm. Kasihan rakan-rakanku down south yang dilanda salji. But they enjoyed it and i missed it. I dont mind, last year sakit teruk disebabkan salji. Saya tak mahu sakit dah. Saya banyak kerja nak kena habiskan semester dua ni.

Baiklah, malam tu kami dinner rumah Kahurangi. Dia yang bawak kami main waka ama. Terharu dengan kahu sebab dia masak semua makanan yang saya mahukan. Saya bagitahu dia saya prefer vege meal atau seafood. Maka dia masak lentil soup with vege dan mussel masak lemak putih untuk kami semua. Tapi hakikatnya, dia masak tu untuk memenuhi keperluan saya. agagaga kesian larissa tak makan pun masakan kahu sebab dia tak suka seafood dan tak suka lentil soup. sorry lala!

Kahu anak lelaki bongsu pakcik Maaka. pakcik maaka blind. retinitis pigmentosa. Dan kahu yang berumur 30 tahun juga sedang perlahan-lahan kehilangan penglihatan. Katanya dia mula di diagnose ketika umur 8 tahun. Dia masih boleh nampak lagi sekarang tapi macam tunnel vision je. Terhadlah kiranya. Tapi jangan main-main dengan keluarga mereka. Pakcik maaka walaupun buta, dia orang penting dalam arena kesihatan maori. Dia pegang jawatan besar yang turut diikuti oleh Kahu sekarang. Pakcik maaka juga bagi direction ke rumah dia masa dia tumpang kereta dengan kami hari tu. Bayangkan dari dalam kereta tu dia boleh cakap "haa masuk kiri, pastu masuk kanan, nampak tak bangunan kat sebelah kiri tu, haa masuk situ"...*rahang terjatuh*

tunnel vision

Saya rasa orang buta ni ada special gift yang hanya mereka je yang boleh nampak. kagum! memang sangat kagum! teringat jiran opah, seorang nenek buta yang hafal al-quran! KAGUM. Subhanallah Allah itu maha adil.


Ok, saya setelah makan di rumah kahu, mereka stay back untuk tengok rugby game. Ireland vs NZ. Saya..err..tak suka tengok rugby. tak minat juga. tak selesa juga duduk rumah lelaki lama-lama. Nak balik, bukanlah saya pemandu keretanya. Mujurlah kami semua 5 orang perempuan, dia seorang je lelaki. With limited vision juga. So..like that lah. tak tahu nak explain. saya pinjam ipad yee phang, guna internet rumah kahu untuk akses FB sebab FB diblock aksesnya dari penempatan kami di hospital. Melayan semua gambar perkahwinan kak nuha buat saya hilang sedikit homesick.

Dah habis tengok semua gambar, saya terpaksa tengok rugby. Saya tak suka rubgy sebab ia ganas. Kadang-kadang muncul adegan yang tidak dikehendaki. Tapi masalah saya juga, once bila dah tengok babak-babak mendebarkan dan melajukan aliran adrenaline saya, saya akan melekat menonton tak ingat dunia. Tiba-tiba saya suka tengok rugby. Tiba-tiba saya faham bentuk permainannya. Begitulah yang terjadi kepada saya 12 tahun lalu bila pertama kali saya melekat tengok perlawanan bola sepak Piala Malaysia. Hanya kerana tertonton satu babak yang mendebarkan, saya terus boleh follow game itu, siap faham taktik dan tonton sampai game habis. I really hope that perlawanan rugby itu adalah yang pertama dan yang terakhir. All Blacks menang 42-10 dengan Ireland.

Saya tak sanggup nak habiskan masa saya lagi dengan menonton perlawanan bola-bolaan ini. I can get really addicted. Dan saya tak faham kenapa saya kena duduk sejam setengah tengok game sambil makan cikedis hanya untuk tengok orang berebut bola. Tak kiralah bola apa pun. At least sambil tonton drama, saya boleh buat kerja lain. Tapi kalau tonton bola, i cannot miss every second. BAHAYA. *tapi kalau encik suami suka, saya boleh je teman. tapi kalau hari-hari tengok bola i'm sorry i got other work to do*

So itulah aktiviti sosial yang saya rasa agak over lah weekend ni. so esok (ahad) saya nak berkurung je.

No comments:

Post a Comment

komenla ape sahaja~♥~