Tuesday, September 6, 2011

walimah impian

lupa pula nak berkongsi kisah pernikahan dari auckland.

alhamdulillah ukhti natasha dah selamat diijabkabulkan dengan zaujnya dalam sebuah majlis pernikahan yang cukup sederhana. cukup cantik untuk dijadikan qudwah buat para tetamu yang hadir :)

ini sebenarnya pertama kali saya menghadiri walimah yang betul-betul 100% berlandaskan syarak. bukan sesuatu yang asing buat saya sebenarnya sebab biasanya walimah adik beradik mak saya di kelantan juga cukup sederhana, tiada persandingan, tiada jamuan besar-besaran, tapi masa tu kecik, takde feel sangat. lagipun memori majlis walimah tersebut dah ditenggelami dengan walimah2 yang lebih moden dan gah. hehe..

maka bila attend walimah tasha, hati diingatkan kembali dengan walimah adik-beradik mak. cuma kali ini sangat simple dan sweet.

saya tak pergi majlis akad nikah sebab ingatkan tak cukup tempat. rupanya ada je tempat extra. takpelah, tengok rakaman video je.

jam 2.30 pasangan pengantin tiba berdua sahaja di dewan makan. saya terbayang oh sweetnye mereka berjalan bersama membelah kota auckland, berpakaian serba putih dengan sejambak ros merah di tangan tasha menuju ke dewan makan. kwiskwiskwis. memang sweet pun.

para tetamu yang tiba seawal jam 2.00 pm diberikan brochure 'panduan walimah menurut syarak' serta kotak comel yang dibuat oleh tangan2 akhwat dunedin yang berisi cupcake comel juga buatan akhawat dunedin ;p..tetamu menjamu selera dulu sementara tunggu pengantin sampai.

setibanya pengantin, majlis dimulakan dengan al-fatihah dan bacaan doa. kemudian menjamu selera. kemudian ucapan daripada pengantin lelaki dan bapa pengantin perempuan. last sekali sesi bergambar. pukul 3.30 majlis selesai, kerusi2 pun telah diangkat. sejam je majlis. menarik tak? banyak masa dapat save. hehe buat kat oklen bolehla majlis sejam. buat kat malaysia, plus sedara-mara lagi, sampai ke esoknya pun tetamu tak putus-putus lagi ;p

majlis sangat simple dan sweet. (hoi, dhuha berapa kali mau ulang daaa...)

hish. tak nampak ke? saya nak kata itu majlis qudwah. mesti ulang banyak kali, tanda sokongan dan promote. hee dan jugak hint ^__^

pengantin perempuan serba putih, tiada solekan langsung terpalit di wajah tapi masih kelihatan santekkkk dan maniiiissss ^__^

pastu tiada lagu-lagu yang melalaikan. malahan lagu yang mengiringi ketibaan pengantin pun merupakan selawat ke atas nabi junjungan Muhammad SAW. masyaAllah semoga Allah memberkati perkahwinan mereka yang melangkah ke arahnya dengan langkah penuh tawaduk sepasang pewaris sunnah nabi.

tetamu lelaki dan perempuan diasingkan begitu juga dengan makanan.

senang cerita saya paling suka walimah ini! simple dan sweet! (sila kira berapa kali saya cakap dua perkataan ini). saya berasa tenang menghadirinya. dapat rasa keberkatannya. inspired by the wedding, buat saya mengidam nak kahwin kat nz jugak. ah gediklah!

cuba fikir eh, kalau kahwin di nz, kos murah. sume benda buat sendiri, jimat kos. lafaz akad nikah pun senang je kat sini. ikut je tok imam tu cakap. oh akad nikah kat sini tak payah salam tangan wali pun. pengantin lelaki akan cakap dulu 'adakah encik bagi izin saya kahwin anak encik?'..kemudian wali akan jawab 'saya dengan ini beri izin dan serahkan tanggungjawab kepada awak.' lebih kurangla. sudah tentu cakap dalam bahasa inggeris. sweet kan akad dia? terharu rasa nak nangis.

selain itu kalau kahwin kat sini, boleh terus honeymoon di luar negara. sebab kan memang dah duduk luar negara pun kan. huhuhu. dan paling best, boleh promote sedara mara pakat datang habiskan duit kat nz ni. (hish ape punya anak sedara ni)

insyaAllah di masa akan datang, bila sampai giliran, saya juga nak buat majlis ni seperti yang diidam-idamkan. harap takde orang luar yang nak masuk campur untuk meng'grand'kan majlis saya. saya sangat-sangat mahu majlis walimah saya berjalan menurut syarak tanpa unsur-unsur yang mengundang murka Allah. kata nak bina baitul muslim. mana boleh melangkah ke arahnya dengan murka Allah.

yang penting bukanlah keseronokan berwalimah tetapi keberkatannya.

nikah, awalnya dari niat. jika bernikah kerana Allah, insyaAllah majlis pun hanya akan dibuat untuk mendapatkan keredhaan Allah, bukannya keredhaan manusia lain.

No comments:

Post a Comment

komenla ape sahaja~♥~