Thursday, September 29, 2011

qudwah selatan bumi

saya kehilangan telefon bimbit saya. saya sudah menulisnya kisahnya, jangan buat-buat tak ingat.

ia hilang sejak isnin lalu. ada dua tempat yang possible untuk saya mencicirkannya. dental school dan hunter's center yang terletak di depan dental school. oh by the way hunter's center tu tempat tutorial dan tempat lunch serta tempat melepak pelajar-pelajar health science di waktu lapang. dalam tu ada computer lab. saya selalu ke situ untuk mengulangkaji pelajaran menggunakan fasilitinya yang berupa sebuah komputer Mac yang besar gila.

mungkin akibat terlalu syok menghadap skrin Mac yang besar giler, saya terlupa akan telefon bimbit saya. pada hari Isnin, saya hanya berulang-alik antara dental school dan hunter's center. saya sudah mencari kat semua celah yang possible untuk mencicirkan telefon bimbit. tak jumpa.

saya redha giler. telefon bimbit itu sudah sama usia dengan tahun pengajian saya. 4 tahun. tak, sebenarnya 3 tahun je. saya beli tahun 2008. saya guna ia sejak tahun 1 hingga tahun 4. sony eriksson w880i itu berwarna oren, battery lid dah longgar, serta permukaan rubbernya dah kotor dan kesat (eh rubber kan memang kesat?)..saya memang sudah berhajat untuk beli henfon baru, LG lollypop kaler merah ;p

mungkin sebab tu henfon saya merajuk.

dia tak patut merajuk sebab saya sayangkan dia. tatkala kawan-kawan dan ahli keluarga sudah semakin maju dan canggih dengan henfon masing2 yang touching-touching, saya masih setia dengan beliau serta punat2 halusnya itu. lagipun saya rasa tak berguna pun kalau saya beli henfon canggih2 sebab saya akan matikan dia berhari-hari serta tinggalkan dia di bawah bantal. sedangkan ipod saya pun mengalami nasib yang begitu. tak mustahil iphone ke galaxy ke sama je nasibnya nanti.

ok sangat mendalam kisah si oren ini ya. back to the main story.

di samping perasaan redha, saya juga sebenarnya dapat merasakan saya akan bertemu kembali dengan encik sony. saya tak risau langsung la pasal beliau sebab saya yakin bumi NZ tidak kejam terhadapnya telefon bimbit yang tercicir. sudah banyak cerita tentang kejujuran warga NZ yang singgah di pendengaran saya. yang tercicir wallet, bila datang balik kat tempat tercicirnya wallet itu setengan jam kemudian, wallet masih setia duduk di tempat asal. yang tinggal henfon dalam lecture hall, pagi esok pegi lecture, masih berjumpa di tempat yang sama (tp kes saya berbeza sebab saya tak jumpa henfon di tempat asal). oleh sebab itu saya tak kalut nak pergi cari encik sony pada hari selasa dan rabu.

hari khamis saya cari celah skrin Mac yang besar tu. tak jumpa gak. pastu adik-adik senior (saya adalah kakak junior) cakap cari kat office admin hunter's center tu. saya pun pegila ofis tu tapi takde orang. lepas tu saya intai ofis tu ikut tingkap, mana tau jumpa encik sony.

di bawah komputer puan admin, saya lihat seperti ada jaluran panjang kaler oren sedang melambai-lambai saya. hati tiba-tiba nak ada bunga-bunga kan. "that's my sony!! that's my sony!!" rasa nak jerit camtu tapi takdela berani.

alhamdulillah. memang saya rasa tak yah risaulah kalau tercicir barang kat sini. kalau takde kat tempat asal, mesti orang dah pulangkan kat authority untuk disimpan. sesuatu yang sangat kontra dengan malaysia. saya tercicir wallet 10 minit je kat exam hall. patah balik,tengok-tengok dah takde. tanya exam invigilator pun mereka tak tahu. sedih. kata negara Islam tapi value kurang sangat. malulah dengan NZ ni. walaupun warganya nak mabuk je tiap-tiap weekend tapi bab-bab menjaga amanah ni, jangan main-main.

inilah sebuah qudwah dari tanah selatan bumi yang harus dicontohi rakyat jelata di tanah melayu. tak gunalah kalau nak gaduh pasal hudud tapi lacking this important value.







No comments:

Post a Comment

komenla ape sahaja~♥~