Thursday, September 29, 2011

bookworm


tadi saya menziarah rumah bawah sambil berjumpa pengantin baru aka menantu dunedin ^__^

lepas tu sebelum balik saya singgah bilik kak ireena untuk salam2. then saya tengok lambakan buku atas meja kak ireena. buku ceritalah aka novel. dan novel2 itu adalah novel2 inggeris yang sangat serious dan ber'fikrah'lah, ada nilai yang sangat tinggi untuk direnungkan disebaliknya.

masa belek-belek buku tu, tiba-tiba ada satu perasaan rindu. rindu kepada membaca novel inggeris yang begitu. novel melayu tak payah rindulah, memang currently reading pun. novel inggeris terakhir yang saya baca ialah the time travellers wife. itu pun tak habis-habis. pening dengan setting masa. kat rumah ni ada lagi novel inggeris yang dibeli tapi tak mula lagi membacanya.

bila dah terindu novel inggeris, tiba-tiba sangat merindui zaman bookworm. saya rasa zaman sekolah dulu saya super bookworm. bila saya baca blog anak kak wardina, and she told how bookworm she is, mengingatkan saya pada diri saya yang lama. satu nilai pada diri yang lama yang agak saya pandang sepi, yang sepatutnya saya bawa ia dan gabungkannya dengan diri saya yang baru.

saya masih ingat bila saya mula pandai membaca seawal usia 5 tahun- 6 tahun camtu, pantang nampak tulisan, saya pasti akan baca kuat-kuat. sampaikan abah yang waktu tu sedang memandu dari KL ke kelantan jadi letih nak dengar saya tak berhenti bercakap dan bertanya pasal cara sebutan sesuatu perkataan. setiap tulisan yang saya jumpa sepanjang jalan nak ke KB tu saya akan read out loud.

"Kota Bharu 100 km!"
"Selekoh di hadapan! Mak, selekoh tu apa?"
"Sembahyanglah anda sebelum anda disembahyangkan! Hmm..macam mana tu?"
"Kedai Tayar Ah Seng!"
"ketuk body kereta!"
"Awas! Abah, awas tu apa?"
"Lembu melintas di hadapan! mana lembunya?"

(mestilah saya ingat perkataan ni sebab dah 23 tahun berjalan di jalan yang sama KL-KB huhu)

kecenderungan saya untuk membaca membuatkan saya menerima banyak hadiah storybook masa zaman tadika dan sekolah rendah. berset-set buku cerita bahasa melayu yang acik dan pakcik wan kirimkan kepada saya. manakala mak-mak sedara sebelah kelantan banyak bagi buku cerita bahasa inggeris. masa tu tak reti baca bahasa inggeris lagi so mak kena translate setiap word kat saya.

di kampung saya di perak pula ada satu set buku british children's britannica. masa belum pandai baca bahasa inggeris, saya suka sepahkan semua buku tu dan tengok gambar. bila dah pandai baca bahasa inggeris, setiap kali balik perak, saya akan kubang buku-buku tu dan baca kuat-kuat. pastu main cikgu2 dengan buku tu, bajet nak mengajar anak murid bahasa inggeris. huhu..melihat kecenderungan saya dengan buku-buku tersebut, opah pun bagila saya bawak balik sebuah buku tu ke KL. tapi balik KL bukannya saya baca habis pun kahkahkah.

saya mula membaca novel masa darjah 3. masa tu dah rasa sangat dewasalah sebab mampu baca buku tebal-tebal. setiap kali pegi kedai buku, mesti cakap dekat mak abah "dhuha nak buku yang tebal-tebal."

masa darjah 4, bertambah kegilaan saya terhadap buku bila diadakan pertandingan buku nilam. siapa baca paling banyak buku dapat hadiah. punyalah nak menang, kadang-kadang tak baca pun buku tu, main tulis je sinopsis ikut sinopsis kat belakang buku. tapi still, saya simpan buku-buku tu untuk dibaca di waktu lapang. cuma tulis kat buku nilam secara advance sebelum membaca. yelah, kata nak menang kan. kenalah laju sebelum orang lain menambah buku lain ;p
memang menanglah sayaalmost setiap minggu di waktu itu. tapi bila final year award tak dapat pun hadiah T__T ..itulah siapa suruh membaca kerana nak award. padan muka.

start darjah 4 juga saya dilantik menjadi pengawas perpustakaan. memang tepat sekalilah jawatan itu untuk saya yang kaki buku. darjah 4 masih lagi jadi pengawas perpustakaan yang penuh dedikasi. masuk darjah 5 dah mula tunjuk belang. saya bertugas di bilik sumber, bahagian penerimaan buku-buku baru. so tugas kami kena cop buku dan tampal sampul untuk letak kad pinjaman tuh serta tulislah rekod buku-buku tersebut. heh saya pantang nampak buku yang macam best je, terus bawak balik rumah dan baca. niatnya nak pulangkan kat perpustakaan balik tapi bila masuk darjah 6, kantoi dengan mak:

"Ni mana dapat buku banyak2 ni?"
"err pusat sumber."
"boleh ke pinjam banyak2 ni?" (sebab dah penuh satu compartment dalam almari buku huhu)
"hee dhuha tak ingat nak pulangkan. ada yang dhuha pinjam, ada yang dhuha ambik kat bilik sumber sebab tu nampak baru lagi."
"hish ada ke macam tu! ni barang amanah. pusat sumber punya jadi kena pulangkan kat pusat sumber bila sampai waktu. ada ke simpan banyak-banyak kat rumah. nak bukak pusat sumber pulak ke kat sini? ni ambik macam ni dah kira macam mencuri tahu?!" huu kena marah dengan emak..mcm mencuri ke? amanah ke? masa tu baru saya sedar. sebelum ni buat tanpa perasaan bersalah pun. maka segeralah saya pulangkan buku-buku tersebut.dengan buku-buku saya yang lama sekali saya donatekan. sedih pulak nak pulangkan buku2 tu. best kot. baca banyak-banyak kali. lagipun saya suka tengok rak buku saya penuh.

di sekolah menengah pula barulah saya rajin membaca novel inggeris. habis penuh buku nilam tu diisi dengan novel inggeris je. masa tu dah tak main dah baca novel-novel melayu ni. saya label semua novel melayu as 'jiwang'. saya cuma baca novel sekolah je. bajet kool sangatlah tu membaca dalam bahasa inggeris kan. haih~ sampai sekarang saya tak tahu novel melayu apalah yang ada kat library SMKCP. memang tak jejak seksyen novel melayu.

zaman sekolah juga saya sungguh tekun baca buku pelajaran. tapi kena baca pukul 10 malam onwards, barulah boleh mendapatkan ketekunan yang jitu begitu.sekarang tak lagi dah. sorrylah nak tekun-tekun membaca buku gigi.

i love the smell of the books. saya ada satu habit yang suka cium buku secara tiba-tiba ketika sedang membaca. rasa macam nikmatlah dapat cium buku tu. saya juga sejak kecik sangat obses dengan rak buku.. suka menyusun buku kat rak (sebab tu jadi pengawas pusat sumber) lepas tu bahagia sorang-sorang bila nampak rak buku penuh. habit ni tak baiklah jugak sebab saya ada tendency untuk membeli buku semata-mata untuk memenuhkan rak, lalu suka beli buku tebal-tebal. ada je niat nak baca tapi dah namanya pun buku tebal, mestilah duduk dalam senarai terakhir dalam waiting list.

people said if you want to know somebody, have a look on her/his bookshelves. what you read is what you are. pada saya kata-kata itu masuk akal, boleh diterima. silalah tengok rak buku saya kalau nak dapat sedikit idea tentang siapa saya. ada buku dental maka saya budak dental. ada buku islamic maka saya orang islam yang masih belajar tentang islam etc. etc. sedikit idea je okeh. i'm not saying by looking at someone's book collection you dont have to know her by heart.

hmm..seronok bila cerita pasal buku. i miss the moment when i would read macam orang gila habis satu buku, baca buku lain. habis lagi, pegi beli dan baca lagi. still ada lagi sisa-sisa habit itu tetapi i just realized its no longer my number one activity after a tiring/during a boring day. instead of face the book macam nak telan buku, saya kini lebih suka face.book.ing..duh~ dan lagi lebih banyak membaca secara maya berbanding duduk membelek buku. baca dalam laptop best jugak tapi tak boleh bau laptop!!

and just recently i noticed how my attention span for words has decreased. baca dalam laptop ke, dalam buku ke, kejap je dah distracted. dah tak fokus. benci!! mulalah nanti words nampak blur, berangan, bermenung tengah-tengah jalan maka lambatlah nak habiskan satu buku atau satu artikel.

maybe i should shut down facebook so that i can face the book.

Allah berfirman yang bermaksud:
Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk),
Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku;
Bacalah, dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah,
Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan,
Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.

(al-Alaq: 1-5)

No comments:

Post a Comment

komenla ape sahaja~♥~