Friday, September 23, 2011

lemah sesaat

pagi test susah. tak sempat jawab 70% of the questions. sedih tapi chill lah..masih boleh suka-suka lagi (sebab saya tak suka menyukarkan fikiran saya dengan exam yang sedia susah).

petang tadi pesakit datang dengan gigi yang patah. ni dah kali kedua gigi beliau patah. saya tak tahu nak buat apa. tutor pun pening tak tau nak buat apa. saya silap faham arahan tutor saya. tutor saya cakap dont worry. tp muka patient saya tidak bahagia. saya pun rasa tak bahagia. sedih. tak boleh nak chill dah.

berjalan ke CNS untuk ke program mingguan, Quranic Circle (QC). jalan dengan hati sebak tapi masih mampu bagi senyuman kat orang-orang asing yang lalu lalang. sekali nampak geng QC berjalan ke arah saya. QC dah habis rupanya. habis awal pula. sedih lagi macam ada batu besar turun daripada awan yang gelap. baru ingat nak menenangkan hati dengan menghadiri QC.

masih mampu bersuka-suka, gelak ketawa riang bersama-sama kawan2 sambil jalan kaki pulang ke rumah meredah cuaca sejuk dan mendung.

akhirnya tiba ke rumah. sementara menunggu waktu berbuka, airmata tak tahan dah. saya tak nampak masa depan saya sebagai dentist. saya tak tahu macam mana pengakhiran saya dengan bidang yang tidak saya sukai ini.

tiba2 ada post tentang Rasya al-Adluni kat FB. saya baca. lepas tu saya korek lagi kisah beliau. lepas tu teringat pula kisah zainab al-ghazali dalam novel 'hari-hari dalam hidupku' yang baru saya habiskan tengahari tadi. kekuatan datang begitu sahaja. rasa lemah terus hilang. mungkin berkat doa orang berpuasa. alhamdulillah. lemah hanya sesaat (bukanlah betul2 sesaat. just nk ckp betapa singkatnya rasa lemah yang saya alami itu)

alhamdulillah. saya nak tanam dalam2 segala semangat dan kekuatan srikandi2 Islam dalam sanubari saya hingga ia tumbuh subur dalam jiwa dan bersedia untuk menghadapi cabaran2 dan ancaman2 dalam kehidupan. ameen2!

No comments:

Post a Comment

komenla ape sahaja~♥~