Thursday, September 22, 2011

salah sendiri

tamatnya Ramadhan menandakan pembebasan iblis dan syaitan daripada belenggu mereka. seringkali kedengaran keluhan2 atau gurauan2 manusia yang melakukan kesilapan di bulan syawal "ini semua salah syaitanlah ni. bulan puasa hari tu baik je aku."

lemah sangat ke kita ni sampai harus kalah dengan hasutan syaitan? di mana kekuatan kita? kalaulah nafsu sendiri berjaya kita tewaskan di bulan ramadhan, kenapa bila syaitan dibebaskan kita menjadi lemah-lemahnya, begitu senang termakan hasutan.

malulah. saya juga berkata kepada diri sendiri yang tak terkecuali menyalahkan syaitan.

bukan salah syaitan. tapi salah diri kita sendiri. ingat, pilihan di tangan kita sendiri. nak jadi hina atau mulia? nak tewas dengan syaitan atau gagah dengan prinsip Islam yang kita pilih untuk pegang?

saya tertarik dengan post seorang kawan di FB

Ketika saya masih muda
Saya mengembara untuk merubah dunia

Semakin saya meningkat dewasa
Saya rasakan hasrat ini terlalu tinggi
Jadi saya bercadang untuk merubah negeri pula

Semakin dewasa, ini juga saya dapati terlalu tinggi
Jadi saya bercadang untuk merubah bandar saya

Apabila saya sedar, ini juga tak dapat saya lakukan
Saya cuba merubah keluarga saya

Kini saya sudah tua, saya sedar saya seharusnya
Bermula dengan merubah diri saya sendiri

Jika saya telah bermula dengan diri saya sendiri
Mungkin saya akan berjaya merubah
Keluarga saya, bandar saya
Atau mungkin juga negeri saya
Dan siapa tahu, mungkin dunia ini juga
Ya, segalanya bermula dengan diri sendiri. Kalau salah pun, salah diri sendiri.

No comments:

Post a Comment

komenla ape sahaja~♥~