Wednesday, August 31, 2011

catatan raya dari katil

tahun ini pertama kali saya beraya di atas katil.

bermula pada malam ahad yang lepas sebaik saja iftar di masjid, saya berasa loya-loya. lalu segala makanan yang saya makan dimuntahkan begitu saya. perut menjadi pedih dan lapar semula. saya ingat hanya muntah biasa-biasa.

lepas pulang dari masjid, saya bersiap-siap untuk ke rumah bawah untuk aktiviti qiyam. sebelum keluar rumah saya muntah sekali lagi. betul-betul rasa penat dengan aktiviti muntah back-to-back ni.

sesampainya di rumah bawah, saya disuruh mengisi perut yang kosong. lalu saya isilah sikit-sikit. lepas tu saya muntah lagi. kemudian saya putus asa untuk makan sebab semuanya akan dimuntahkan. malam tersebut saya tidur lena. namun usai solat tahajjud, saya muntah lagi. sejak itu saya betul-betul tidak bermaya. tidak mampu bercakap banyak juga. hari isnin saya tidak puasa. selasa pun tak puasa. doktor suruh minum air sahaja dalam kekerapan yang banyak tapi jumlah yang sedikit. doktor cakap viral enterogastritis. tak tahu dari mana datang virus itu. mungkin virus masa saya kena flu dua minggu lepas? wallahualam.

alhamdulillah hari ni demam dah kebah. cuma saya masih pening dan masih sakit sendi. baru tengok muka dalam cermin. sangat horror.

selama 2 hari hanya terbaring dan tidur, hari ni barulah boleh duduk lama-lama sikit dan buka internet. semalam family call dari perak. alhamdulillah walaupun hanya terlantar, saya masih belum menitiskan airmata lagi. kalau diingatkan, 2 minggu lepas waktu demam kuat tuh, saya menangis. tapi kali mungkin sebab dah dehydrate kot, so takde airmata yang nak keluar.huhu

sedih? saya takde feeling. hari ni sama je dengan hari-hari lain. saya tak pergi takbir raya. tak pergi solat sunat raya. tak mandi sunat raya. tak makan juadah raya. tak pergi beraya. adakah ini hari raya untuk saya? tidak. saya jugak dah lama tak puasa, sejak dua hari lepas. saya cuma memasang takbir raya saja untuk saya membesarkan Allah di hari kemenangan ini, untuk ingatkan diri sendiri bahawa hari ini, 1Syawal.

pada awalnya saya mengeluh kenapalah sejak 1 ramadhan lagi, saya tidak putus-putus dilanda macam-macam penyakit. adakah Allah tak sayang saya? adakah Allah tak bagi peluang untuk saya beribadat seoptimum mungkin?

jazakillah buat ukhti fila yang mengingatkan saya bahawa Allah maha tahu apa yang Dia beri pada kita. mungkin dengan segala sakit-sakit itu dapat memadamkan dosa kita dengan pantas. mungkin Allah sedang tarbiyah kita dari segi ketabahan, kesabaran, qanaah, kesederhanaan.

saya juga bertuah terjatuh sakit di Baitul Naim ini di mana ahli2 rumahnya semuanya ahli perubatan yang caring. saya sering kali dikunjungi untuk diperiksa suhu badan, keadaan semasa, di bawa ke student health, monitor fluid intake, tolong ingatkan solat, tolong basahkan kulit yang mengering. jazakumullahukhair buat semua.

saya juga terpaksa menyusahkan ramai orang untuk berfikir pasal saya. saya terpaksa berundur daripada jawatan ameerah untuk majlis takbir raya. kerja media juga tergendala. aseef dah banyak susahkan banyak pihak. harap jumaat ni dah sihat sepenuhnya dan boleh attend walimah tasya sekaligus tak susahkan orang lain jugak.

apa khabar rumah saya di atas tu. dah lama tak balik. tak sempat nak kemas-kemas. baju raya juga tertinggal di atas sana. yelah, saya tak expect pun yang saya akan stranded di sini dalam keadaan yang mcm ni.

ya Allah, sihatkanlah tubuh badanku kembali.

No comments:

Post a Comment

komenla ape sahaja~♥~