Wednesday, September 28, 2011

masak di kampus

kenapa most of asrama dan dorm dekat universiti2 malaysia tak sediakan dapur? sejak saya di INTEC lagi saya question benda ni. ada alasan bahawa ianya akan menggalakkan kebakaran. aduhaii

patutlah zaman sekarang ni anak-anak dara belajar tinggi tapi tak betah di dapur. betah tu apa ya? huhu..saya nak kata, tak melekat di dapur. saya juga jenis tak melekat di dapur. tapi sejak duduk di IMU saya semakin pandai duduk dapur. lepas duduk kat NZ, lagilah semakin mahir di dapur.

biasanya faktor duit yang tak banyak, akan menambahkan lagi kepakaran memasak di dapur. mcm kat NZ pulak, faktor makanan tak halal turut menyumbang ke arah kekerapan mengasapkan dapur lalu meningkatkan kemahiran memasak.

jika kolej2 menyediakan dapur, bukan sahaja menyelamatkan kewangan pelajar serta menambah skill menggoreng, menumis, merebus, membakar dan sebagainya. Ia juga turut mendidik anak-anak dara rajin ke pasar bagi mencari bahan mentah, pandai memilih ikan segar, sayur segar dan buah-buahan segar. secara tidak langsung akan meningkatkan tahap kesihatan para pelajar melalui pemilihan makanan yang bersih, segar, sihat dan berkualiti. tidaklah nanti para pelajar terlalu bergantung kepada mi segera demi untuk survival di kampus sebaik sahaja mengalami kekeringan wang poket.

usah dirisaukan dapur terbakar..kebarangkaliannya kecil. ambillah risiko demi masa depan pelajar yang lebih gemilang. saya sendiri pun dah dua kali membunyikan fire alarm sebelum menjadi bertambah mahir dalam arena masakan ini. kalau tak mencuba, mana tahu. kalau tak berani mengambil risiko mana nak pandai.

hah, camtulah.

No comments:

Post a Comment

komenla ape sahaja~♥~