Friday, September 30, 2011

bilalah dia tu nak berubah

orang A: dia tu cakap nak berubah tapi sama je aku tengok.

orang B: entahnya. bilalah nak berubah. cakap je pandai. buatnya tidak.

orang C: eh korang ni, daripada korang dok mengata macam ni, lebih baiklah korang cepat-cepat bertaubat dan minta maaf daripada tuan badan. you guys are no better than her kalau keep talking behind her back macam ni. doakanlah dia dan bersabarlah. mana tahu dia sedang berusaha dengan sangat. perubahan bukan boleh dibuat sekelip mata. takes time. usaha yang dilakukan hanya Allah yang tahu. tak usah kita menilainya. daripada duduk berharap orang tu berubah, lebih kita ni doakan dan tolong si dia ke arah perubahan yang lebih baik. kita pun dapat saham jugak sebab menyebarkan kebaikan.

kadangakala bila kita nasihat orang, kita ingat dengan hanya 1 nasihat orang itu akan berubah. lepas tu pula kita ingat orang itu akan berubah sekelip mata. bila orang tu tak berubah, kita akan putus asa nak nasihat lagi malah mengungkit niat baik orang yang nak berubah tu. asyik tertanya-tanya bilalah orang nak berubah? ditambah pula dengan prasangka-prasangka seperti "cakap je pandai." "hipokrit." "hidayah susah nak sampai." "hati dah gelap" dan macam-macam lagi.

wahai sahabat,
saya juga tak terkecuali masa awal-awal mengenal 'amar makruf dan nahi mungkar', amat geram bila kata-kata saya dibuat tak endah, tak nampak orang berubah pun etc. etc.

bahaya, sangat bahaya. dalam kita merasa orang lain itu teruk, kita sebenarnya telah jatuh ke tahap yang lebih teruk daripada orang yang tak berubah-ubah lagi tu. kita akan merasa diri kita bagus--itulah ujub. jauhilah ujub wahai para daie. sesungguhnya ia penyakit hati yang berbahaya.

astaghfirullah. semoga kita semua dijauhi daripada ujub.

macam mana nak tolong orang yang mula meluahkan hasratnya untuk berubah ke arah kebaikan? saya juga sedang berubah dan saya tahu betapa susahnya nak mengubah sesuatu yang sudah berada dalam diri kita sekian lama. perlukan kekuatan luarbiasa.

1. nasihat janganlah sekali. biarlah berkali-kali. manusia tu sifatnya mudah lupa. kadang-kadang dia sendiri mudah lupa akan hasratnya kalau tak ada yang nak ingatkan.

2. bantulah dia dalam perubahannya. kalau dia jenis bangun lambat, tolong kejutkan dia. bagi sikit strategi untuk dia bangun awal seperti suruh dia masuk tidur awal, kuncikan jam dia sejam lagi awal ke, suruh dia mandi immediately after bangun tido ke..kalau dia jenis tak tutup aurat, sentiasa jadi fashion police dia. tahan dia bila aurat tak ditutup dengan sempurna. ingatkan dia selalu. kalau dia jenis kuat marah ke, setiap kali dia nak marah, suruh dia berwudhuk, ingatkan dia kepada Allah dan Rasulullah.

3. doakan dia selalu agar Allah bantu dia untuk berubah. Agar Allah mudahkan jalannya untuk berubah. agar taufik dan hidayahNya sentiasa bersamanya.

4. wujudkan suasana yang merangsang dia untuk berubah. contohnya bagi kad ucapan ke, tampal nota kat dinding ke, belanja makan ke, bagi hadiah bila dia berjaya tunaikan misi dia ke etc. etc.

paling penting, kena selalu ingat bahawa elemen pengulangan itu penting untuk seseorang mengubah tabiat/kelakuannya. oleh sebab itu, tak boleh putus asa. perubahan tak akan mampu dibuat seorang diri. sokongan dan bantuan orang lain juga adalah penting. janganlah kita selfish. mungkin saja orang yang nak berubah tu malu nak suruh orang lain tolong dia sebab takut orang fikir dia lemahlah, dia dependent la, dia menyusahkan orang la..maka kita sebagai seorang yang berhati mulia terlebih dahulu kena menghulur dan memberi sebelum dipinta..tak susah kan?

hehe saya rasa susahlah jugak tapi insyaAllah kita tanamkan dalam hati untuk sentiasa bermurah hati untuk tolong orang lain. kalau kita boleh tolong orang memasak, kenapa tidak menolong orang berhijrah ^__^

No comments:

Post a Comment

komenla ape sahaja~♥~