Saturday, September 10, 2011

mutiara drpd mualaf

saya nak kongsikan apa yang saya dapat drpd convert talk semalam. convert talk tersebut telah memberi peluang kepada 3 orang brothers yang mualaf untuk berkongsi kisah.

apa yang menarik perhatian saya ialah persamaan jawapan ketiga-tiganya bila ditanya "what is the hardest thing for you to let go when you reverted to islam?"

ketiga-tiganya menjawab "relationship with women"

kata mereka, budaya hidup mereka menjadikan mereka terbiasa dengan rutin memeluk wanita, berdating, berparti dan bergaul bebas dengan wanita. sebaik sahaja mereka mengenal islam dan memeluk islam, mereka mula sedar bahawa islam amat memandang serius soal pergaulan antara jantina berbeza, yang bukan muhrim.

maka adalah susah untuk mereka meninggalkannya terus namun mereka tetap berusaha dengan bersungguh-sungguh sampai tak larat (mujahadah) agar dapat menjaga batas-batas pergaulan. subhanallah. mereka baru memeluk islam tapi mereka terus take note soal itu dan bermujahadah untuk menjauhinya. saya sendiri dah hidup lebih daripada 23 tahun namun masih ada lagi sisi-sisi ikhtilat yang masih belum dapat saya singkirkan dalam hidup. apa yang telah saya buat selama hidup saya ni?

terharu dengan pengorbanan yang mereka buat. mereka berjaya menyingkirkan pergaulan bebas. takkanlah saya yang dah lama jadi muslim ni tak boleh kan?

ya, harus bertegas!

tertarik juga dengan kata2 seorang pakcik yang memang dah muslim sejak lahir.

"we are here to learn from you. we are no better than you. you are actually better than us. because we've been a muslim for so long that we tend to take things for granted. but you guys, masyaAllah are amazing, you searched for Him and you valued that gift from Allah so much. that is why we are here so that we can learn something from you and feel and appreciate something that we missed and failed to do so during our entire life."

No comments:

Post a Comment

komenla ape sahaja~♥~