Wednesday, September 14, 2011

the gift


i remember seeing mak with her sembap face every morning in the last few years. those red flushed face, watery dan swollen eyes, smiles that were not really a smile and her tired expression.

pemandangan itu adalah sangat menyakitkan hati saya, melukakan hati saya. rasa macam ada awan hitam meliputi saya. sedih. siapa larat tengok mak sendiri jadi camtu.

sejak itu, seingat saya, saya menjadi sensitif. Allah jadikan saya senang perasan dengan ekspresi orang sekeliling. saya sgt sensitif dengan air muka orang. saya boleh perasan perubahan ekspresi wajah orang lain. tapi sejujurnya saya amat terganggu dengan hal ni. disebabkan 'anugerah' itu, saya akan segera berasa awkward sebaik sahaja airmuka orang berubah. dan saya lebih suka pretend tak tahu atau tak sedar apa yang berubah di wajahnya. kadang-kadang saya berharap saya lebih blur dan blunt. hoho..

sebab tu dengan membuat kerja-kerja dentist, saya mudah terganggu. saya perasan aje lah muka patient tu berubah. sampai tak sampai hati nak teruskan treatment sebab kelihatannya sakit sangat. sampai takut nak teruskan treatment sebab kelihatannya marah sangat. sampai segan nak teruskan treatment sebab kelihatannya sangat gatal.

tapi rasa saya, itulah anugerah yang Allah bagi kat saya. mungkin anugerah itu masih baru lagi. hoho sejak sekolah menengah kot, baru apanya. tapi mungkin bagi orang yang kelihatan heartless mcm saya ni, ia sesuatu yang baru buat saya. saya bukanlah orang yang caring. bukan juga orang yang loving habis. bukan juga orang yang tinggi daya empathy. like my friends always said 'dhuha nampak sungguh takde feeling, sungguh heartless'..haha tak kesah je orang cakap camtu. mmg saya mahu diri saya appear macam tu depan orang ramai. kalau saya ada instinct orang tu sedih ke marah ke sakit ke, saya cuba buat-buat tak perasan.

but one day it came to my thinking, bila saya sedih atau marah atau sakit, biasanya orang tak perasan. dan saya pula jenis yang suka mendiam seribu bahasa, tak nak bagitahu perasaan sendiri kat orang lain. most of the timelah. biasanya kalau saya bising-bising kat belog atau fb atau ym tu bukanlah masalah yang sulit sangat utk saya. yang terlampau sulit saya luah pada Tuhan je. rasa nak bagitahu orang tapi tak tahu nak bagitahu siapa dan tak tahu nak bagitahu macam mana.

lalu saya berfikir mungkin orang lain pun ada perasaan camtu. maka dengan 'anugerah' yang Allah bagi kat saya ni, mungkin saya dapat ringankan beban orang lain. mungkin saya dapat memupuk sifat caring dan loving, mungkin dapat tinggikan daya empati, mungkin dapat jadi anak yang lebih solehah. mungkin persediaan untuk jadi seorang isteri dan ibu yang lebih baik?

and then i started to appreciate that gift tapi saya masih baru lagi dalam arena membaca perasaan orang lain.

i remember seeing my close friend yang almost setiap pagi bengkak mata, merah muka, senyuman yang bukan senyuman..sedih dan sakit hati melihat ekspresi itu. lagi sedih dan sakit hati bila membayangkan perasaannya itu terpaksa ditanggung sorang-sorang while kawan dia yang ada 'anugerah' ni hanya memandang dengan heartless, tak cuba dekati dia pun. kawan baik dia yang ada 'anugerah' ni hanya buat-buat tak tahu dan buat-buat tak faham.

dan sekarang perkara yang sama yang terjadi kepada mak dan my close friend itu terpamer pulak di wajah adik bongsu penghuni rumah kaki bukit ni. it hurts me to see that face and i can't bear sitting quietly in my room hoping and praying that she'll be better. I have to do something.

ya Allah, hilangkanlah kesedihan daripada wajah-wajah kesayangan hamba.

No comments:

Post a Comment

komenla ape sahaja~♥~