Tuesday, September 13, 2011

why not blame ourselves?

ramai yang suka memandang kepada luaran. bila berlaku apa-apa yang tak memuaskan hatinya, semudah itu menuding jari kepada orang lain.

remember, jari yang menuding keluar itu hanya satu sebaliknya lagi 4 jari menuding ke dalam, yakni menuding ke arah diri sendiri!

sit back and relax, muhasabah semula. mungkin saja segala kekacauan itu datang dari diri sendiri!

kalau kita sakit tapi takde seorang pun housemate yang tahu dia sakit apa lagi nak menjenguknya di bilik sewaktu sakitnya, mungkin kita sendiri bukanlah orang yang cukup caring nak jaga atau ziarah orang sakit.

kalaulah kita masak untuk jamuan tapi takde orang makan, mungkin makanannya tak sedap atau dah basi? janganlah terus dituduh orang lain membazir atau cerewet atau memilih etc. etc.

kalaulah tak ramai orang datang mengundi, mungkin kita sendiri yang tak cukup promosi agenda kita sendiri, mungkin orang tak tau pun ada majlis mengundi!

kalaulah ada orang tak dapat tolong kita, mungkin orang itu ada komitmen lain, sedang sakit, atau mungkin diri kita sendiri tak pernah tolong orang sebelum ni!

sikap terlalu menyalahkan orang lain, berburuk sangka dan tidak selidik betul-betul dahulu sebelum menuduh sering mendatangkan kegelisahan dalam diri sendiri. jika hati dipenuhi dengan segala yang negatif, bagaimana nak tenang dan bagaimana unsur-unsur kebaikan nak masuk?

diri kita bukanlah bagus sangat sampaikan semua orang di sekeliling dirasakan tak bagus itu dan ini.

bertenang. masa untuk basuh hati ok kawan-kawan dan diri sendiri juga terutamanya! dan sesungguhnya hati yang tenang itu hati yang sering mengingati Allah dan hati yang sering mengingati Allah takkan berani bermaksiat dan membiarkan unsur2 negatif melekat di hatinya.

^__^

No comments:

Post a Comment

komenla ape sahaja~♥~