Sunday, May 1, 2011

my first autumn break

assalamualaikum wbt!

sedih cuti musim luruh telah berakhir! :(

tapi alhamdulillah i gained so many many many things sepanjang cuti autumn ini.sukaaaaa :)

it all started on friday, woke up early in the morning with a happy face. my housemates and I had a breakfast together in our lovely dining room of course. two of them will be going to the north island for an awesome trip, leaving me and yani in that house but we both had a plan as well. jaulah awesome autumn with the rest of Dunedin Pearls of The South (Dunedin POTS-wanita2 isma dunedin) members on the next day (saturday) yayyyy!

ok ok belum nak cerita dulu. nak describe kegembiraan hari jumaat. bangun pagi2, had a breakfast together, say goodbye to the two among us yang akan ke north. yani masak beriyani untuk ahli york tengah (kami ahli york atas). and then we went to york tengah untuk bersosial.

daun-daun sudah menguning dan berguguran indah ditup angin. i love autumn. saya suka warna-warna musim luruh. subhanallah tinggal di negara 4 musim buat saya bertambah kagum dengan ciptaan Allah. bagaimana masa mula-mula saya menjejakkan kaki ke bumi NZ ni, pokok2 semua botak licin, tiada daun. seolah-olah mati tidak bernyawa. apabila musim bunga membuka tirai, pokok-pokok yang kelihatan mati itu mula berputik dan berdaun dan berbunga dengan pantas sekali. laju masa berlalu, pokok-pokok itu seakan tidak pernah mati, seakan-akan tidak pernah botak. masuk je musim panas, banyak pokok buah mula mengeluarkan buah-buahannya. dapat merasa macam-macam jenis buah. bunga-bunga pun terus memekar. cantik, sangat cantik. dengan udara yang nyaman. tidak terlalu panas dan tidak terlalu sejuk. just nice. tapi kadang-kadang je. sebab dunedin ni winternya 9 bulan. huhu..sejuk.

kini pokok-pokok mula kekuning-jinggaan daun-daunnya. bunga-bunga mulai layu dan luruh. cantik!!! walaupun hakikatnya nak gugur tapi tetap nampak indah. warna yang sangat vibrant dan warm, dpt gak menyelamatkan diri daripada merasa kesejukan hanya dengan memandang warna daun.

percaya tak kesejukan buat kita rasa lebih lonely dari biasa. sebab itu saya selalu rasa lonely kat sini walaupun kawan-kawan ada je kat sekeliling. tapi alhamdulillah cuti autumn buat saya busy dan dihangatkan dengan jalinan ukhwah fillah. Rasulullah pernah cakap 3 perkara ni akan buat kita lebih kenal dengan seseorang:
  1. tidur dengannya
  2. makan dengannya
  3. bermusafir dengannya
dan walaupun perjalanan kami selama tiga hari bukanlah perjalanan yang bermalam, tapi balik hari. namun di hari kedua kami bemalam bersama dekat york tengah. maka kami lebih kenal antara satu sama lain dengan adanya ketiga-tiga komponen di atas. alhamdulillah.

apa yang menarik ialah, weather forecast menunjukkan 3 hari yang dipilih untuk bermusafir itu akan turun hujan. siap diramalkan akan ada angin yang terkuat untuk tahun ini, namun alhamdulillah berkat doa dan solat hajat disertai niat yang bersih lillahi taala, ketiga-tiga hari perjalanan tersebut disertai dengan cuaca yang indah sengan sinaran matahari yang sangat gemilang =)

the most essential thing yang saya belajar ialah skill tadabbur alam. betapa dungunya saya dah banyak melihat bumi ciptaan Allah tapi masih gagal bertadabbur sekhusyuknya. dalam jaulah kali ni kami belajar untuk relate semua yang kami lihat dengan ayat-ayat al-Quran. memang sejak saya join usrah dunedin ni, asyik ditekankan tadabbur alam, tadabbur alam. sebab maklumlah dunedin ni amat cantik, dikelilingi ciptaan2 Allah yang indah. tapi trip kali ni kami betul-betul dapat mentadabbur alam dengan sebenar-benarnya.

hari pertama kami ke duntroon-the vanished world. kat sini terdapat elephant rocks, iaitu susunan batu-batu yang bermacam rupa. tempat penggambaran narnia gak so terdapat castle narnia. maka kak diha membuka kisah yang diceritakan dalam al-Quran tentang the perished nations, kaum tsamud, kaum nabi nuh, kaum nabi lut, kaum nabi musa. kami disuruh merenung segala yang terdapat disekeliling kami dan menghayati kejadiannya serta belajar doa melihat ciptaan Allah:

"Rabbana Makhalakta haza batila Subhanaka faqina azabannar."
Wahai Tuhan kami, tiada yang engkau ciptakan sia-sia. Maha suci Engkau maka peliharakanlah kami daripada azab api nerakaMu

sungguh, tiada yang sia-sia dalam setiap penciptaan Allah itu. bila melihat batu-batu yang bermacam bentuk, serta tinggalan-tinggalan fossil, buat kita terfikir untuk apakah semua ni? bukankah Allah tinggalkan segala macam tanda untuk manusia berfikir. maka itulah sebabnya. untuk kita merenung dan menghayati. kaitannya pula dengan batu2 tersebut ialah tanda-tanda yang Allah tinggalkan dalam setiap kaum yang Dia musnahkan. ingat tak peristiwa letusan gunung berapi vesuvius yang memusnahkan penduduk pompeii yang Allah preserve rupa bentuk rakyatnya untuk tatapan generasi masa hadapan. itu akan buat kita teringat kisah kaum nabi lut yang dimusnahkan akibat kesongsangan nafsu mereka. ingat pula tak rupa firaun yang Allah preserve jugak untuk tatapan kita? untuk kita sentiasa ingat kisahnya yang bongkak dan angkuh. bumi pun tak nak terima jasad firaun. sampai hari ni pun ada manusia yang nak kaji-kaji tubuh firaun tu. kalaulah mereka bileh mengambil ibrahnya.

hari kedua kami ke tunnel beach. subhanallah sungguh indah dan unik penciptaannya. air laut yang asa tunnel kat bawah. kalau air surut, boleh turun. alhamdulillah masa saya datang tu air sedang surut so boleh turun bawah dan ada gua bawah tu! maka kami dibawa mengenang kisah pemuda al-kahfi(gua). bagaimana Allah selamatkan pemuda2 yang beriman daripada cengkaman pemerintah yang zalim. dan betapa berkuasanya Allah boleh menidurkan manusia selama beratus-ratus tahun lamanya kemudia dibangkitkan mereka semula seolah-olah mereka baru tertidur selama 1 malam.

hari ketiga kami ke aramoana beach, kutip kerang. saya dah bosan ok kutip kerang maka saya tengok dari jauh je sambil baca buku. air pasang masa tu so tak dapat pergi jauh. tapi budak2 tu tak putus asa nak kutip kerang. membasahkan diri dalam air laut untuk cari rezeki. hehe..tiba2 air pun surut perlahan2 dan makin banyak kerang dorang dapat kutip. jadi tamak pula, takmo balik2 sekalipun dah dipanggil balik berkali-kali. seronoknya mereka. and then kami diingatkan dengan kisah bani israel yang licik dan degil. peristiwa sabbath day. Allah melarang memancing pada hari sabtu tapi sabtulah ikan sangat banyak naik ke permukaan. maka bani israel pun pasang pukat hari jumaat dan kutip hasilnya pada hari ahad. licik kan? maka Allah menjadikan mereka2 yang degil dan licik ni menjadi kera. maka kami memanggil geng kutip kerang yang ghairah ni sebagai kera, yang memanggil pulang tu ibarat pendakwah yang beriman manakala saya dan fila yang duduk membaca tanpa mempedulikan orang2 yang mengutip kerang tu pula ialah golongan yang tidak memainkan peranan yang tidak ada kepentingan dalam agama ;p

hehe seronok dapat, ibrah pun dapat, ukhwah pun dapat.

the next day duit jpa masuk. tapi saya dan yani yang kepenatan duduk di rumah je. esoknya kami ke briscoes, ada sale. maka shopping ala mak-mak.hehe..ada sale corelle tp ade dua je design yang saya panggil hodoh. so saya tak jadi beli corelle. maka beli set baking glassware brand anchor untuk mak. keesokannya pula kami duduk rumah berdua lagi. kemas2 rumah sebab nak buat housewarming sabtu tu. pastu saya belajar buat roti. ikut youtube je. doh takmau kembang. menurut oya, sebab rumah saya sejuk sangat. yeast takmo membiak. maka roti saya sedap time panas je. bila dah sejuk, keras cam batu. nak makan, kenalah dip dalam air teh panas. sedap jugak. hehe..

esoknya(jumaat), saya ke rumah york tengah untuk tolong masak sebab ada perjumpaan dengan pegawai JPA. kami masak untuk 100 orang. dah macam ada kenduri. kerja saya macam biasa, potong nenas. dah jadi tukang potong nenas sejak duduk kat sini. saya pun memang suka potong2 nenas ni sebab lain daripada yang lain. hehe..saya jugak ketua acar timun. first time buat acar timun banyak camtu. tak tau nak bajet gula garam cmne last2 hentam main tuang2 je sesuka hati. alhamdulillah menjadi. orang2 yang tak pernah suka makan acar timun tiba2 suka makan acar timun saya.wee :D and then tolong kak diha kelim curry puff jugak. sebab baru revise skill kelim karipap masa kat orchard, maka kali ni saya lebih laju mengelim puff yayyy!

masak dari pagi sampai senja. pastu kelam kabut pegi meeting JPA. balik rumah, kena masak lagi untuk housewarming esoknya. masak kat rumah kitorang so ramai-ramai sleepover rumah kami pula. seronok walaupun penat :) belajar buat kuah rojak dan sekali lagi mengelim karipap. saya dah addicted, rasa nak kelim karipap je hari2.kehkehkeh..dan..potong nenas lagi sekali untuk dibuat rojak buah.kihkihkih..

dua hari berturut-turut masak besar-besaran macam orang gila. penat pun macam gila jugalah. rasa macam raya, guling2 kepenatan kat hall tunggu next tetamu datang. 2 malam ada orang ramai tido rumah kami, sangat seronoklah. tidak sunyi sangat. hehe..semalam sesi kakak2 senior tunjuk album dan video kahwin mereka. jeles jeles. saya juga dah tahu camne nak control privacy facebook tuh. boleh create list manusia-manusia tertentu pastu control apa yang boleh mereka lihat. maka saya tiru kak ili, buat list 'boys' dan block mereka daripada stalk saya :P

dulu saya hanya tahu block manusia2 daripada tengok gambar tagged. tapi kali ni saya dah tahu camne nak block list manusia besar-besaran daripada tengok gambar dan tengok wall juga. bukan apa, nak pelihara mata dan hati mereka jugak kan. soal gambar tu alhamdulillah dah reti bergambar dari jarak jauh dan kini lebih suka MEngambil gambar daripada DIambil gambar. tapi sebenarnya bukan gambar kita je boleh buat kaum lelaki tak keruan, tapi post2 kita jugak. setuju tak?

saya ni jenis yang gatal tangan, suka share itu ini kat facebook, update statuslah. manalah tahu dengan sebab itu, akan menimbulkan minat kaum adam untuk men'stalk' saya dan mendekati saya. hanya kerana status2 saya atau fikrah(ideologi) saya yang nampak ngam dengan mereka. saya tak mahu didekati dengan cara tersebut. kata-kata seperti "bagus awak guna fb untuk berdakwah" daripada seorang lelaki adalah seperti ada yang tidak kena di situ. bukan nak berburuk sangka atau perasantan, tapi tak perlu kot nak bagitahu kan. saya juga tak mahu ganggu hati mereka apatah lagi mendatangkan fitnah ke dalam hati mereka. at the same time, saya sendiri dapat jaga hati sendiri. bila post something tu, takdelah nak fikir yang 'eh kalau si A baca post aku ni, mesti dia suka aku'...nauzubillah. niat kena selalu diluruskan lillahi taala. alhamdulillah, ada cara untuk membendungnya. dulu serba salah gak kalau nak block itu ini sebab memikirkan nanti family tak dapat tengok, tak dapat tahu perkembangan saya. rupanya ada cara.wee~ alhamdulillah :D

sekarang rasa lebih tenang sebab semakin jauh daripada insan yang bergelar lelaki bukan muhrim :) (oops tapi saya tak block sepupu lelaki pun hehe sebab kami close family)

"dhuha, kau nak kahwin sangat tapi kau sembunyi daripada lelaki, awatnya?"
"aku sebolehnya nak jadi mutiara berharga yang tersembunyi di dasar laut :) "

bukanlah dengan menonjolkan diri itu dapat meraih jodoh tapi dengan doa dan usaha mensolehahkan diri..setuju tak? tak setuju takpe. saya setuju sorang2 je


No comments:

Post a Comment

komenla ape sahaja~♥~