Thursday, May 12, 2011

halangan-halangan

lari berhalangan. (tak boleh upload gmbr manusia sebab sume tak tutup aurat)

‎"We can argue with the Palestinians about who's to blame; but about who is suffering worse - there is no argument. They are a destitute nation living in an elaborate prison under the guns of the Israeli army."

minggu ni ditugaskan untuk present peristiwa nakba palestin dalam Quranic Circle (QC)..QC ni ada every friday, setiap minggu. kira macam daurah la juga kot. dan ini merupakan pertama kali saya jadi presenter/moderator.cuak habis. nervous. dalam kepala banyak idea tapi masa yang terhad menghalang untuk segala idea dilaksanakan. QC sejam lebih je.

buat research pasal nakba lagi dan makin banyak lagi maklumat yg saya dapat. kemudian tonton movie 'courageous heart' tentang peristiwa holocaust kaum yahudi, dapat bagi gambaran jugak dan menimbulkan curiosity, betapa sebenarnya holocaust berlangsung serentak dengan usaha merebut tanah palestin.

dalam keghairahan musuh-musuh Islam memusnahkan ummat Muhammad ini, namun ada Tangan yang lebih berkuasa dan mengawal segala pergerakan makhluk di bumi dan seluruh alam semesta ini. Bayangkan, dengan the so called kecanggihan dan kebijaksanaan yahudi yang geliga dan licik itu, bumi Palestin masih belum dapat dikuasai sepenuhnya walaupun sudah 63 tahun masa berlalu.

dalam kesungguhan kita mencapai kemenangan untuk umat, janganlah disangka jalannya akan smooth-sailing malah kita pasti akan diuji seberat-berat ujian. halangan pasti ada tapi janganlah sehingga kita berasa tersemput-semput yang akhirnya mematikan langkah tersebut dan lalu memilih jalan yang senang-lenang tanpa perjuangan.

dalam ketabahan mengharungi kehidupan sebagai seorang pelajar pun, halangan-halangan pasti ada. kesejukan yang menggigit memalaskan diri untuk bangun pagi. melangkah ke kelas setiap pagi, macam kena lempang-lempang dengan ais. dan pagi ini pula, perjalanan ke sekolah seakan tersekat bila angin dengan kelajuan lebih 100kmph. dahla musim luruh, daun sume terbang laju-laju kena muka semua. pedih-pedih mata rasa nak give up je. tak nak g sekolah. yani ckp patient pn ramai tak datang. alhamdulillah lepas je masuk bangunan dental school, angin menjadi lebih ganas, pokok tumbang2, ada sekolah tutup dan flight kena cancel, airport pun kena tutup. ini baru halangan fizikal.

yang penting sekali janganlah anggap halangan itu sebagai sekatan/halangan. anggaplah ia sebagai ujian dan cabaran yang akan bagi pulangan yang lebih lumayan kat kita di kemudian hari. Perumpamaannya ialah seperti abang kita tumbuk muka kita kemudian kita nangis kesakitan, report kat ayah, ayah pun marah dan denda abang serta pujuk dan belikan kita aiskrim ataupun cd game baru.eh perumpamaan tuh bukan bahan gurau tu. ini serius. sila renungkan :D


No comments:

Post a Comment

komenla ape sahaja~♥~