Tuesday, May 3, 2011

punahlah generasi muda

sila baca link ini: Satu Perkongsian

dan kemudian sila rasa sedih. rasa sedih sekarang! CEPAT! cepat rasa sedih! tolong menangis sekali boleh tak?

eh eh buat apa tu? menangis? laa..nanti, jangan nangis dulu! salah siapa ni? tanggungjawab siapa ni? jangan tengok orang lain, sila lihat dalam diri sendiri dulu. salah kita dan tanggungjawab kita.

kerajaan pening-pening dengan masalah anak-anak muda buat apa? mereka juga yang bagi greenlight dengan benda2 macam ni. kalau dulu sekolah tempat menuntut ilmu dan membentuk jati diri mulia tapi sekarang ni sekolah pun dah jadi pentas hiburan. saya merajuklah dengan sekolah-sekolah macam ni. saya haramkan anak-anak saya jejak sekolah-sekolah macam ni. bak kata bob lokman dalam satu ceramah yg saya dengar kat youtube, patutnya kita hantar anak-anak kita ke sekolah yang besar masjidnya, bukan yang masjid/suraunya lagi kecik daripada dewan sekolah. memanglah budak-budak malas nak solat camtu, kena berebut-rebut bersempit-sempit.

by the way ini bukanlah benda baru. sekolah saya pun dulu sangat terpengaruh dengan akademi fantasia sampai mewujudkan pertandingan sedemikian dekat sekolah untuk mencungkil bakat-bakat baru tanpa mempedulikan soal aurat dan batas-batas pergaulan para peserta.

bagaimanakah anak-anak muda nak berakhlak mulia kalau sejak dari kecil dah dididik dengan hiburan? bagaimana negara nak maju kalau hedonisme diagungkan di sekolah-sekolah? bagaimana negara nak disegani kalau saban hari ada je masalah akhlak?


jomlah kita renungkan dan fikirkan bersama jalan keluar daripada budaya hedonism yang melampau ini.

No comments:

Post a Comment

komenla ape sahaja~♥~