Monday, May 16, 2011

padamkanlah api walau hanya dengan paruhmu yang kecil itu


15th may marked the anniversary of the establishment of the illegal state of israel (wow banyaknya 'of'!!

and its the 63rd anniversary of nakba palestine, meaning it has been 63 years palestinians have been denied their rights in their own land. and meaning that it has also been 63 years since Al-Aqsa was seized by israel.

bayangkan orang yang lahir pada waktu tu, maknanya dah 63 tahun dia hidup tanpa keamanan.

ok enuff talking. what have we done to liberate palestine? what have we done to our sisters and brothers? do something even it is as little as boycotting.

seperti kisah nabi ibrahim sewaktu baginda dibakar raja namrud, ada seekor burung kecil sekecil pipit kot yang berulang-alik cuba memadamkan api tersebut dengan menggunakan air yang ditadah dengan paruhnya yang kecil itu. burung tersebut digelakkan oleh burung2 yang lain "hoi apela yang kau buat tu, takkan terpadam punya api tu kalau kau yang kecik tu padamkan sorang-sorang. buang masa dan tenaga je." (dialog rekaan)...tapi burung yang kecil tu jawab "sekurang-kurangnya aku ada hujah untuk berdepan dengan soalan Allah nanti tentang apa yang aku lakukan untuk membantu nabi."

subhanallah..pertama, bayangkan, burung tu tentu tahu effortnya itu tak mungkin dapat memadamkan tapi dia berusaha. kedua, burung itu juga tentu tahu bahawa yang dibakar itu ialah seorang nabi, yang tentulah Allah akan menolongnya tapi burung tetap mahu membantunya. demi sebuah hujah untuk berdepan dengan Allah, kerana takutkan Allah.

maka di sini, apa pengajaran dan relevance yang boleh kita gali daripada kisah ini?
  1. sudah Allah janjikan kemenangan umat islam. kita tak buat apa2 pun, berlambak lagi orang berlumba-lumba nak do something dan Allah tetap akan menangkan islam. maka kita sendirilah yang rugi kalau tak buat apa-apa. we wont be apart of the history, we are nothing. tapi agama kita memang something. nak ke jadi orang yang rugi?
  2. berusahalah untuk membantu sekalipun kita tak nampak kemungkinan untuk usaha itu berhasil. contohnya boikot, orang kata sia-sia je ikat perut daripada makan McD, minum coke, muka berjerawat tak pakai johnson&jonhson tapi israel tetap kaya, tetap boleh beli senjata untuk perangi umat islam..tapi itu usaha yang paling minimum yang boleh kita lakukan. usaha minimum yang memerlukan mujahadah maksimum! dan itulah yang Allah pandang di hari akhirat, usaha kita! itu akan jadi hujah kita bila berdepan dengan Allah dan anak2 palestin nanti, bahawa kita dah buat sesuatu untuk membantu! lagipula, usaha boikot sekarang memang dah nampak berhasil menggoyahkan ekonomi israel. malah pada masa yang sama, kesihatan kita juga bertambah bagus dengan tidak memakan junkies buatan israel yang maha banyak itu :D..saya dah boikot a few like mcd, coke, n nestle for years. even colgate pun! takkan anda tak boleh? mesti boleh punya!
  3. bantulah. Allah takkan sia-siakan usaha kita. ingat surah al-zalzalah? even kebaikan sebesar zarah pun Allah takkan terlepas pandang. mungkin pada kita hanya sebesar zarah tapi carry mark dia sangat besar woh! contohnya macam satu soalan exam yang membawa markah 10!
  4. takutkan Allah. dengan rasa takut kepada Allah, kita berani buat apa saja demi ummah ini! what a contrary kan, rasa takut yang menghasilkan keberanian :)
okeh, last but not least, do not stop fighting for the freedom of palestine. isu palestin ialah isu kita semua. Rasulullah pesan barangsiapa tak ambil peduli isu ummah bukanlah sebahagian daripada umatnya. kalau tak nak jadi umat Rasulullah, nak jadi umat siapa lagi, ye tak? ingat nabi2 lain akan terima kita ke?

p/s: alhamdulillah biasanya QC tak ramai orang tapi last friday ramai orang, alhamdulillah3x ramai yang care pasal palestin :) dan alhamdulillah aktiviti QC kini dah menarik akhwat bruneian pula.syukuuuur alhamdulillah gembira sangat2 :D


No comments:

Post a Comment

komenla ape sahaja~♥~