Monday, May 9, 2011

scentimental

anda punyai hidung yang sensitif?

hidung saya sangat-sangat sensitif dan kesannya kepada fikiran adalah-unexpected!

hidung saya kalau terbau udang, boleh gatal. hidung saya kalau kena habuk sikiiit je, dah berhingus. hidung saya juga kalau berubah temperature, akan bersin. contohnya dari tempat sejuk ke tempat panas dan vice versa, maka saya akan bersin semacam hacchhhuuum!

kesimpulannya selain daripada bau-bauan, hidung saya sensitif kat benda lain gak.

sejak boxing day yang lepas, saya juga telah mula menggilai perfume yang mana pada waktu sebelum2 ni saya amat sensitif dengan perfume. bau perfume boleh buat saya pening. boleh buat saya moody. baru saya tau, sebab dulu2 saya selalu bau pefume kat kedai runcit, kat mydin, kat giant..mane boleh..memang xbesh dan memeningkanlah.

masa zaman sekolah, bedak pun saya tak boleh pakai sebab saya akan bersin. maka bau saya hanyalah bau sabun tak pun deodorant. lepas tu after spm, wany bagi saya hadiah perfume masa birthday. agak kecewa sebab saya allergik perfume, tapi saya appreciate je. sembur sekali dan dari jarak jauh. haha..

masuk kedai perfume je dah pening2 lalat. masuk intec, saya pun beli perfume oil kat bodyshop. kat situ je satu-satunya perfume yang saya boleh pakai. dan saya pilih bau yang pernah dibeli suli dulu: oceanus dan dewberry. my two favourite smell. bila pakai je teringat zaman sekolah rendah. masa sekolah rendah suli duduk dengan kami sekeluarga. so bau suli tu boleh terus membawa saya kepada kenangan lalu.

itulah istimewanya bau-bauan kepada saya. setiap bau ada kenangan yang tersendiri. yang bila terbau je, terus terimbas zaman dulukala. pekanya saya terhadap bau-bauan membuatkan saya ada habit pelik masa zaman sekolah. kumpul botol deodorant yang da habis tu. masa nak pindah rumah, saya terjumpa balik kotak koleksi tersebut. ibarat orang menghidu gam, saya bau satu2 deodorant yang saya kumpul. setiap satunya membawa saya kepada kenangan yang ada di antaranya tak pernah teringat pun tapi bila bau je terus teringat.

bukan deodorant je malah botol sabun, pencuci muka semualah. sebab tu jugak saya suka tukar-tukar brand supaya masing2 simpan kenangan2 yang lain2.

sejak datang nz ni pula, fairuz pada suatu hari bawak saya pegi sale perfume. saya pun macam layan jela. dia nak cari miracle by lancome. saya pun ok je sebab dia dah tahu nak beli apa, so xdela lama sangat kat situ dan takdela saya terpening-pening dalam kedai tu. saya tahu bau miracle mmg sangat best. maka saya gatal tangan pegi sembur miracle kat kertas tester, wah nyamannya bau. tiba2 nampak satu botol perfume yang unik ni, britney kot. sembur2 kat kertas, mak aih wangi betul lah. sedapnyaa...pastu try chanel no 5 pulak. busuk! pening2! pegi lari dekat clinique happy, try bau yang tu plak. oh sedap2..pergi lari kat fairuz "fairuz, akak pun nak beli satulah..ngeh3..."

maka episod pencarian perfume untuk saya bermula. 3 kedai saya survey, semua botol saya picit. macam2 bau masuk dalam lubang hidung. akhirnya fairuz terduduk kat sudut kedai sambil menunggu saya yang macam orang gila pergi try semua jenis bau. akhirnya saya beli satu.hoho..agak aneh jugak sebab saya tak pening mcm selalu. kalau pening pun, sikit. happy tu lebih. huhu..mungkin sebab cuaca yang sejuk maka tak rasa stuffy sgt maka tak pening sangat.

dan itu merupakan episod satu bagi keobsesian saya dengan perfume. hari tu saya beli lagi satu. maka sekarang dah ada dua botol, hamik kau. siap promo kat kawan2 malaysia n mak sdara, sepupu2 sume. buat bisnes perfume pulak dah. bertambah sukalah saya sebab boleh test macam2 bau lagi. haha dan sekarang saya dah pandai nak describe bau.

dan sekarang saya harap bau-bau tu sume boleh saya calit kat setiap page study notes supaya saya leh ingat sume yang saya baca.hoho..(skrg saya kumpul kertas tester perfume sebabsetiap kali balik dari sekolah, on the way balik rumah akan lalu kedai perfume. mesti ada je botol perfume yang saya akan spray kat kertas tester.huhu)

oops tapi ingat! saya tak galakkan langsung anda pam minyak wangi kat badan 10 kali pastu berjalan-jalan depan khalayak dengan minyak wangi semerbak. ingat, wanita muslim yang berjalan dengan haruman yang memikat orang ramai tu ibarat penzina. walaupun saya suka bau2 wangi tu, tapi i keep that to myself. sembur dari jauh pastu sebelum kua umah, tanya kawan "kau bau apa2 tak kat aku?" kalau orang kata tak, baru saya keluar rumah. kalau terbau, basuhla/tukar baju. biar orang xdpt bau. tp hidung saya mesti nak bau wangi sblm pegi sekolah sebab bau wangi boleh buat saya gembira manakala bila dah petang sikit, saya akan tidak gembira sebab bau mulut pesakit semua dah melekat dalam hidung saya.

jadi, apa yang saya buat dengan dua botol minyak wangi yang saya tengok macam penuh lagi tu walaupun dah 4 bulan guna? sembur masa nak solat, sembur masa nak tidur. hehe..n kalau rasa bau mulut patient masih menghantui hidung dan fikiran sampai ke malam, saya sembur sepuas hati. itupun saya tak pernah sembur 2 kali sebab saya kedekutlah jugak :P (sembur sepuas hati maksud saya ialah tekan pam secara penuh dan dari jarak dekat)

anda suka wangian macam mana? (soalan tak pasal-pasal)

No comments:

Post a Comment

komenla ape sahaja~♥~