Thursday, May 5, 2011

ada apa dengan memali

saya didedahkan dengan isu memali sewaktu belajar malay studies tahun lepas. yang saya ingat ketika itu ialah saya mendengar lecture tentang hal tersebut dengan hati yang panas membara kerana konsep jihad yang songsang telah disebarkan kepada pelajar-pelajar yang lain. and during that time, saya hanya boleh berpanas hati. tidak kuat untuk bersuara. kerana hakikatnya saya memang zero idea tentang apa yang terjadi di memali.

saya tidak tahu apa yang terjadi kepada saya setelah itu kerana jelas sekali saya tidak pula interested untuk mengorek sejarah memali. kalau tak mesti saya dah menconteng di atas blog ini. saya hanya baru tahu tentang sejarah memali semalam yang kebetulan di post oleh adik junior di FB. dan terus saya tidak sia-siakan curiosity yang ada itu untuk mengorek dalam-dalam kisah memali.

sayang seribu sekali sayang. operasinya adalah operasi rahsia sehingga polis pun ingat mereka sedang berhadapan dengan pasukan komunis. kejamlah. sedih. berasa simpati juga kepada polis-polis yang berasa sesal atas apa yang berlaku. menuduh seorang tokoh agama di memali sebagai pengganas, pembawa ajaran sesat sehingga satu kampung diserangnya termasuk wanita dan kanak-kanak. wajarkah ini? ayah pin dan pengikutnya pun tak diserang macam ni. kancah-kancah maksiat yang berbahaya tu pun tak diserangnya macam ni. yelah kerana mereka tidak berkepentingan dalam kerajaan.

saya tidak berhasrat untuk menulis sejarah memali dengan panjang lebar kerana hakikatnya saya juga masih membaca. silalah gali sendiri dengan bekal curiosity yang ada.

pendek kata, islam dan pengganas dah memang 'serasi' sejak dulu kala lagi. islam telah menjadi bahan fitnah, telah menjadi asing, telah dikelirukan. siapa lagi kalau bukan kita yang mengubah persepsi tersebut. namun tak semestinya kena jadi umat islam yang pasif yang tidak bertindak ke atas ancaman-ancaman yang bertujuan menghina dan menjatuhkan islam.

cintakan kebenaran. cintakan keadilan. cintakan islam.

No comments:

Post a Comment

komenla ape sahaja~♥~