Sunday, May 22, 2011

jiwa kenyang

alhamdulillah hari ni jiwa kenyang. hari minggu tiba lagi, masa untuk merapatkan ukhwah sesama akhwat. kami pergi swimming kat swimming pool (of course lah kan. gila apa nak mandi sungai dengan cuaca below 10 degree??)..swimming pool pula bersuhu 35 degree. memang bestlah. qawiyyul jismi (sihat tubuh badan) dapat, ukhwah dapat, skill berenang pun dapat. oh saya dah addicted dengan gaya terbaru, duduk mencangkung bawah air sambil peluk kaki. pastu nanti badan akan floating dan guling2 dalam air, ibarat baby dalam rahim! rasa sungguh dejavu!

after maghrub pula, sesi usrah bermula. tajuknya HAYA' (malu) sungguh panjang diskusinya tapi terpaksa dipendekkan sebab ada daurah online pula.

akhir sekali menonton 'sang pencerah' yang dah lama nak tengok. movie tu dah upload kat youtube. so dapatla menontonnya :)...kesimpulannya, sang pencerah adalah movie dakwah yang sangat memberi kesan di hati. isu2nya sangat relevan dengan kita hari ni. tak sangka kan, sebenarnya isu2 sejak zaman nabi lagi pun masih relevan dengan kita. manusia tetap akan mengulang kesilapan yang sama, supaya apa? supaya kita pun dapat belajar melalui sejarah dan cuba berbuat sesuatu, berdasarkan sejarah yang menggemilangkan islam, iaitu berdasarkan sirah nabi juga :)

banyak sangat yang dapat dipelajari daripada 'sang pencerah'..mesejnya jelas, padat dan disampaikan dengan penuh hikmah. saya suka. saya suka the way kiyai ahmad dahlan/darwis menyampaikan dakwahnya, membetulkan persepsi masyarakat yang salah, mendekati golongan muda dan golongan yang kurang mampu, menerangkan dan menegur kepada golongan tua dengan penuh halus dan lemah lembut, dan banyak lagilah..saya tertarik dengan cara bagaimana kiyai ahmad dahlan menggunakan bahan ejekan muridnya sebagai bahan dakwahnya dalam bentuk yang saintifik tapi sungguh dekat dengan mengenalkan kita kepada tuhan. dan saya berangan kalaulah guru2 sains kat sekolah boleh relate setiap apa yang diajar dengan Allah. indahnya~

ok lah dah lewat malam. assalamualaikum <3

No comments:

Post a Comment

komenla ape sahaja~♥~