Thursday, April 14, 2011

kemaskan pergaulan

jauhi pergaulan bebas!

setiap tahun saya belajar perkara baru tentang ikhtilat, terima kasih Allah :) waktu mula-mula saya bersemangat untuk menjaga pergaulan, saya fikir saya dah faham sangat soal ikhtilat, dah master bab tersebut. namun, benarlah sesungguhnya ilmu yang kita dapat ni hanya setitis daripada selautan ilmu Allah. mungkin tak sampai setitis pun ilmu kita.

setiap tahun saya diuji hal yang berkaitan ikhtilat dan dari situ juga saya belajar perkara baru. kita ingat kita dah cukup menjaga tapi bila muhasabah sedalam-dalamnya, ada beberapa hal yang tidak kemas dalam kita cuba menjaga ikhtilat. yes, tidak kemas. ada waktu yang kita terlepas pandang dalam pergaulan kita sampai mengundang fitnah dalam hati. walaupun tidak bercinta demi menjaga batas-batas pergaulan, namun secara tidak sengaja kita menyimpan harapan pada orang yang kita suka. bukankah itu akhirnya melahirkan perasaan yang tidak tenang secara misteri? ianya perasaan yang asalnya tak dapat dirasai namun as time goes by, ia memakan diri secara perlahan-perlahan. mungkin ada silap di situ, yang akhirnya terbongkar daripada proses muhasabah diri. alhamdulillah.

ya, kita telah berusaha mencuba untuk menjaga ikhtilat, kita tahu banyak tentang itu namun mungkin langkah kita tidak kemas dan niat tidak diperbaharui, wallahualam. mari kita bersama renungkan dan muhasabah :)

JOM!

No comments:

Post a Comment

komenla ape sahaja~♥~