Saturday, October 16, 2010

♦ sekadar melepaskan rindu

assalamualaikum blog :)..dah cantik dan lain benor kamu ye.kih3...

masih dlm mode berehat. saya rasa amat tidak layak untuk berblogging sekarang lantaran hati sedang dalam mode 'repair'...oleh itu berkeputusan untuk 'bersembunyi'...rasa tak layak utk menasihati juga kerana diri ini ini yang sebenarnye memerlukan nasihat. but ego saya masih tinggi, tak mampu mintak nasihat kat sape2. nak sangat mintak nasihat tapi entahla. saya cuma ade Allah untuk mengadu semua benda. ade kawan pun macam takde kawan sebab saya tak bersedia bercerita dan meminta nasihat.

maka, saya jelah menasihati diri sendiri.

dan akhirnye, ke blog ini juga kutumpahkannya. sori belog :P

sgt serabut. maka demi tak mahu serabut, demi memfokuskan kepada study, demi proses 'healing', saya sembunyi. belog dibuka kepada yg diberi izin saje.

tak lama lagi insyaAllah akan di'masyarakat'kan..

sedang dalam proses brainstorming untuk novel terbaru juga. eh sempat pulak kau eh dalam keadaan serabut2 ni wahai dhuha. bukan ape, bila ade masalah, barulah ade ilham untuk menulis novel. dan akhirnye novel itu akan terselit emosi2 saya dan secalit-dua kisah sendiri. bukan syok sendiri, tapi kadang2 masalah hadir dengan ilham. cant help it. pemuisi terhebat lahir dalam keadaan dirinya penuh ujian. karya2 hebat biasanya terbit daripada hati2 manusia yang sedang dalam kesusahan, yang sedang berada di penjara, yang sedang dalam tekanan hebat. di waktu itulah, karya akan lebih berperasaan kan? maka lebih menyentuh hati kan?

cakap pasal novel terbaru, bukanlah baru sangat pun. tunggu dan lihat jelah. hehe..cet tak mampu nak bersembunyi. saya sebenarnye sedang mencamtumkan dan menghybridkan novel 'diari laila' dan 'aurora'.

kalau anda perasan, diari laila dah lama tergantung. buntu, xtahu nak buat ending. dan sekarang saya buang terus novel itu daripada blog ini krn saya dapati ada unsur2 sesat. bila baca balik, saya mcm "hey,dhuha! ape yang engkau tulis ini?? orang bertunang mane boleh ber i miss u, i miss u!"..demi tak mahu mensesatkan pembaca, saya buanglah. tp of course saya ade simpan copy untuk di edit dan alter balik cerita itu.

insyaAllah coming soon.cuti summer perlu dimanfaatkan sepenuhnya.

mak risau saya delete FB. mak ingat saya merajuk sebab beliau tak bagi saya balik. kerisauan emak sampai memaksa adik saya mesej yani di FB untuk bertanya perihal saya. kecoh satu family yg FB saya dah hilang. "mak, dhuha rase serabut notification sane sini. sebab tu delete.lagipun tgah mode exam." saya bagitahu emak. tak baik membiarkan emak risau. silap2 boleh keluar paper "FB pelajar pergigian otago hilang."

saya salahkan new zealand. kemudian saya rasa bersalah kerana menyalahkan new zealand. saya menuding jari kepada new zealand padahal lagi 4 jari sedang tertuding kepada diri sendiri!

sesungguhnya manusia diberi 2 jalan. jalan kebaikan dan kejahatan. manusia yang diberi pilihan. bukan new zealand yang diberi pilihan. so apa2 yang jadi, sila salahkan manusia yang memilih itu. yakni diri sendiri.

saya juga tak suka dentistry. betul2 tak suka. serius tak suka. dan itu bukan pilihan saya. menjadi dentist tak pernah terlintas di benak fikiran. tapi walaupun saya tak pilih, saya yang memilih untuk dengar cakap mak abah. maka, tetap pilihan saya. maka tetap kena lalu. tak boleh berhenti separuh jalan. i have no one to tell this, i mean to tell that 'i hate dentistry'..oh ade, saya bagitau cousin yang juga amik dentistry dan juga benci dentistry. kami berkongsi kebencian. tapi kami sama2 memujuk diri "xpe, we're going to survive! we're not alone! redah je!" redah dan redha. sesuatu yang amat bernilai untuk terus berada di sini.

mak pun belajar sesuatu yang dia tak suka. mak amik architecture, which is not her passion at all. tapi mak berjaya habiskan 5 tahun dalam bidang yang tak disukainya tanpa mengulang mana2 tahun! kalau mak boleh buat, kenapa tidak saya? cuma mak best sebab time dia balik msia, ekonomi gawat, kerajaan bubar kontrak bonding. maka mak jadi suri rumah sepenuh masa. saya pula, 10 tahun kena bekerja dengan kerajaan. rasenye kalau ekonomi gawat pun, kami tetap kena kerja sbb bidang kami bidang perkhidmatan.

tp saya rasa xpe kerja. saya cuma tak suka belajar dentistry je. tapi after 10 tahun kerja, saya nak jadi suri rumah macam mak :D..boleh masak, jahit, kemas rumah..working hours yang cukup flexible yang mana bila suami takde, kita jadi boss dekat rumah. masuk kerja pukul berapa pun ikut suka hati. tapi kena bear in mind kalau masuk kerja lambat, huru-hara lah rumah. nanti kena marah dengan domestic manager, iaitu mr. hubby

dhuha akan melalui semua ini. belajar je. bukan susah pun. ketepikan rasa benci like what u did to physics n geography dulu. 2012 habis belajar.

oh oh! ade berita sungguh best di sini. dental school saya tukar silibus. tahun depan merupakan final year kami. tahun depan final exam kami. tapi kami tak grad lagi. 5th year nanti hanya akan bekerja dan bekerja. 6 bulan akan di hantar ke kampung maori kat north island of NZ. baki lagi 6 bulan terakhir tu, kerja lagi. takde written exam sume. pastu grad. menarik kan.

see, dhuha..betapa Allah dah mudahkan. lagi setahun je kau kena study dentistry. lepas tu kerja dan kerja je.setahun je lagi dhuha! GO GO! lepas tu boleh berfikir lebih serius tentang berumah tangga. hoho mcm lah sekarang tak fikir dengan serius. tapi 5th year spt ade prospektus yang bagus utk berkahwin kan? btw, prospektus tu ape eh? sesuka hati je guna ni. mcm professional sikit rasa. mcm lebih serius tentang perkahwinan.

minggu ini pula sungguh bertemakan hometown. saya beli ketam last weekend. sambil beli ketam sambil tergaru-garu. saya alergik ketam. dan udang. dan lobster. tapi saya jenis yang tidak berpantang larang. main redah je makan.

ok ok cerita ketam semula.

saya beli ketam sekilo iaitu bersamaan dengan 4 ekor ketam dengan harga yang cukup murah, $6.50..saya tak tahu masak ketam. tak pernah siang ketam. sebab mak jarang masak ketam. jarang ade peluang mahu belajar. kalau ade peluang, saya lepaskan demi nak tengok tv. lagipun saya alergik ketam. cuci kerang pn tergaru-garu. ape lagi cuci ketam. itulah alasan saya tak berminat untuk belajar msk ketam.

tak sangka pulak dekat sini craving ketam sangat2.. bila diserahkan je seplastik ketam kat saya, terus tergaru-garu. bila nak siang ketam, terpaksa tgk tutorial kat you tube. perasaan menyiang ketam? sungguh best sebab badan ketam sungguh best di explore. uniknya ketam. kena bukak cengkerang, korek sana, korek sini. yang kelakar tu masa mula2 pegang ketam, saya cuak tengok mata ketam. saya rasa dia masih hidup dan senang merenung saya. "ape pandang2 haa?? aku nk makan kauu!"

ketam yang beku itu saya basuh dengan air suam. tiba2 tangan dia gerak. saya takut dan campak ketam dalam sink kerana saya fikir ketam itu masih hidup. padahal mmgla kakitangan dia gerak sebab dia dah tak dlm stage beku.

saya masak ketam masak lemak cili api. sungguh sedap. saya buat sambal belacan jugak. sungguh mengancam. saya potong timun dan salad. buat cicah sambal belacan. sungguh rasa at home.seminggu saya makan hidangan yang sama. tak bosan2 sebab sungguh rindu nak mkn makanan kampung :)..mcm nak nangis terharu bila makan.menangis kepedasan juga..hehe..lepas tu nak nangis sebab hari2 tergaru-garu namun masih tak serik walau kulit sudah mengering. pakai losyen macam pakai facial mask. adakah ade kena mengena ek? tak pernah alergik sambil kulit kering sebelum ni. setakat naik ruam eczema tu biasela.

hari jumaat saya beli ubi keledek, keladi dan pisang. mereka itu saya buat bubur pengat. sekali lagi rasa at home. petang tadi saya goreng baki ubi keledek celup tepung.oh sungguh at home sambil layan air teh. pagi tu pulak yani masak nasi lemak. sungguh at home. "minggu at home" buat saya :)

dah banyak resepi belajar.insyaAllah kalau berkelapangan akan share di blog ini.

inilah akibatnya lama tak berblogging. semuanya nak dihamburkan sekaligus.

3 comments:

  1. dhuhaaaaa...idup lagi kau rupanya..hehe~
    aku miss gle nk mengikuti blog kau tahu x!hehe~
    but i understand..
    u need time to heal..give u some space..huhu~

    ReplyDelete
  2. according to my counselor its irrational thinking. tu yg ida jd x confident in clinic.
    "klo buat cam nih btol ke? cam tuh? nnt doc tenking, ape org ln kata? dah la aku dah repeat 2kali."
    he also said, dlm hidup nih mmg x dpt elak, mesti ade segelintir org yg x suka kita. so let them be.
    keep urself bz and ble trpikir je benda2 tuh change the subject!
    yg psl benci dentistry tuh i dunno wat to say. coz rite now i enjoy certain subjects n im tryg to use them as motivators. dont get me wrong, i still hate clinics..haha!
    love u dhuha, get better soon.

    ReplyDelete
  3. jazakillah ida dan tasneem! love u both!

    ida, kte terbalik. dhuha suke clinic tp i hate studying!!! tp xsuke perio clinic sbb busuk :P

    ReplyDelete

komenla ape sahaja~♥~