Saturday, October 30, 2010

sejarah dan bumi

bermenung di tepi jendela

dah lama rasanya tak menulis sesuatu yang bernas (yeke?pernah ke?) dan refleksif serta stimulating serta informatif.

ape2la dhuha. belum masanya lagi. tangan memang dah gatal nak menulis tapi perlukan amount masa yang banyak. insyaAllah, doakan saya punya masa extra :)..kadang2 tu sebenarnya masa memang ada tapi kita yang tak hargai masa.suka buang masa.dhuha..dhuha..time is running out ok.

hmm..tertarik dengan status FB seorang sahabat berkaitan sukatan pelajaran subjek sejarah. katanya module ISK (Ini sejarah kita) patut dimasukkan dalam silibus.

saya amat setuju! pelajar wajib tahu tentang itu, pada pandangan saya. kita disuap dengan sejarah dunia, sejarah kuno, sejarah tamadun2 yang hancur, sejarah politik malaysia yang pasang surut. dah lama silibus tu kita pakai tapi yang dilihat hari ni, semangat cintakan negara, agama dan bangsa semakin pudar. apa yang telah terjadi?

sejarah membosankan. itu kata saya di zaman muda-mudi. tetapi modul ISK buat saya tercelik. buat saya berminat dengan sejarah. buat saya tersedar apa yang telah saya terlepas. module ISK saya rasa ada satu pengisian yang praktikal, yang boleh kita relate dengan zaman sekarang, yang banyak iktibar boleh kita kutip, fikir dan simpan serta amalkan.

setiap kali berfikir masalah umat, panjang betul keluhan dalam hati..bukan benda mudah tapi masih boleh diusahakan.insyaAllah, sama-samalah kita usahakan..

mengenang tentang alam dan bumi ini pula, ada satu keluhan yang lebih panjang terbit.."dah tak lama dah.." bisik hati ini. serius. memang dah tak lama dah. it is coming. tinggal di pulau selatan, bumi new zealand ni, alhamdulillah sentiasa diingatkan Allah oleh gempa bumi yang terjadi setiap hari. paling max yang pernah saya kira, 9 kali sehari..sampaikan bila terjadi tu dah tak rasa apa sebab dah banyak kali sangat. saya hanya monitor hari2 di website geonet. walaupun pada bacaan skala yang rendah, tapi kekerapannya, subhanallah..memang tak lama dah..terbit rasa takut di hati.

melihat kondisi diri ini juga, hmm..dah tak lama dah..indeed, life is very short...

yes, life's a brief candle.

No comments:

Post a Comment

komenla ape sahaja~♥~