Tuesday, October 26, 2010

subuh musim bunga

subuh datang bertamu lagi,
alhamdulillah..
tingkap dikuak
terasa udara segar menyusup masuk ke dalam vena
bau bunga-bunga memenuhi rongga hidung, terus ke kalbu
burung-burung berkicauan bermacam bahasa
alhamdulillah, tasbihku ikut berdenyut dengan urat nadi

dan udara pun bertasbih
bunga-bunga bertasbih
burung-burung bertasbih

maka nikmat Tuhan manakah yang kamu dustakan?

____________________________

ok enough ayat bunga2 sempena musim bunga ni :P

alternative remedy- pagi2 waktu subuh, bukak tingkap. udara dia tak sama dengan waktu lain. molekul-molekul dia lebih tenang. ecececeh..mcmla pernah buat kajian. yang pernah dengar, wavelength dia dalam kategori yang tenang. tak ingat pulak wavelength ape. beta?alpha?gamma? apekata anda pegi buat research sendiri :P

bila bukak tingkap, saya suka bau bunga2 yang best. sekarang tengah musim bunga dan rumah kami dikelilingi bunga-bungaan. memang minah bunga habes. semua bunga di rumah sedang blooming dan bila waktu subuh, bau dia lebih menusuk kalbu. calming, soothing, tranquilizing..ape lagi? tak boleh nak explain la pendek kata. memang layaan..paling penting, akan melahirkan satu perasaan yang haru; syukur dan rasa sungguh kehambaan kepada Al-Khaliq alam ini.

sehinggakan saya menanam satu cita-cita murni. bila dah besar dan punya rumah sendiri (cet kau boleh membesar lagi ke, dhuha? secara lateral mungkin)..ok2 tukar ayat. bila saya sudah lanjut usia dan punya rumah sendiri, saya mahu tanam pokok bunga banyak2. mana tahu boleh buat bisnes. eh bukan2.. saya nak jadikan alternative remedy la.

tapi dengan syarat, rumah saya itu perlulah berada dalam kawasan taman atau kampung. of coursela kan. anda suka ke tengah2 sibuk melayan bau bunga, tiba2 ada bau tengik longkang la, bau asap jerebu la. potong stimla, sesungguhnya.


yes, yang macam ni la tapi tanpa pakcik itu. sorry ye pakcik. rumah ni i dah chop. design rumah jangan risau. abah dan hajar kan ade :P

No comments:

Post a Comment

komenla ape sahaja~♥~