Saturday, May 26, 2012

Refleksi minggu 1

assalamualaikum wbt.

i'm back in gisborne! baru berpeluang melihat bandar gisborne. besar jugak. not bad. pukul 9 pg kami bertolak dari Te Puia. Pukul 11 pg sampai Gisborne, terus pegi Countdown, beli barang dapur. hari ni ada catchup session je dengan coordinator. nothing much to story here. agak kecewa sebab kami stay dekat quarters hospital dan kat sini kami tak boleh access facebook dan juga youtube T___T

baru ingat nak tonton drama melayu tadi. say goodbye to drama melayu. nampaknya saya akan rindu bahasa melayu secara melampau-lampau. i really want to skype with my cousin alin dan cakap melayu puas-puas! nak call kawan-kawan di dunedin kredit pula dah habis. saya sedang saving so tak akan topup sampai bulan depan. new zealand punya mobile service provider ridiculous lah. ok bukan semua kot. saya guna vodafone dan vodafone sangat ridiculous. call seminit habis $1!!! gila bukan? text voda ke voda pun dah 20 sen habis. maka di sini bukan saya yang kedekut. voda yang kedekut. minimum topup adalah $20. seminggu je pun boleh habis $20 tu. memang ridiculous. orang msia sekalian silalah bersyukur. kita punya mobile service provider sangat murah hati. dulu RM10 boleh bertahan sehingga sebulan. serius!

baik, mari mulakan sesi refleksi.

saya tak pernah teringin mahu berkawan baik dengan kiwi atau mat saleh atau mana-mana non-muslimlah. tapi kiwi lah terutamanya. masa mula-mula nak fly ke new zealand, saya memang tak set mentaliti untuk berkawan baik dengan mereka. kawan biasa-biasa jelah. tak pernah nak jadi bestfriend atau seumpamanya. bukan membenci ke apa. just simply tak teringin je. maka walaupun berada di luar negara, saya sentiasa stick dengan kawan-kawan sebangsa dengan saya. saya betul-betul tak nak keluar daripada zon selesa itu. maka sebab itulah english pun slow je progressnya. tapi saya tak kisah as long as saya selesa. setibanya di nz saya dipasangkan dengan a kiwi girl. itu jelah satu-satunya kiwi girl yg saya baik dengannya.

2 tahun kemudian, saya dicampakkan di sini. dibiarkan duduk serumah dengan all these kiwi girls. saya betul-betul tak selesa dan tertekan pada awalnya. please take note, saya bukan racist. saya cuma rasa awkward. kena fikir pasal aurat, pasal share dapur etc. bukan senang nak hidup dengan mereka, seriously. lagi satu saya selalu rasa takut membayangkan di hari akhirat nanti these girls akan jumpa saya dan mengadu kepada Allah yang selama mereka tinggal dengan saya, tak ada satu pun saya terangkan pasal islam kepada mereka. nauzubillah. ini yang paling saya takut sebenanrnya. saya tak ada talent untuk cerita pasal islam secara bagus dalam bahasa inggeris. soal pergi pub, saya tak tahu nak explain pasal syubhah in english. hanya melalui qudwah (contoh teladan) yang saya rasa saya boleh buat dengan baik tapi still kehidupan saya masih belum islam secara syumul. saya sendiri sedang memperbaiki diri dan saya takut segala cacat cela saya akan menampakkan islam cacat di mata mereka. takut okeh. its such a big responsibility.

tapi saya percaya Allah tak hantar saya ke sini secara sia-sia. mengimbas kembali kehidupan para sahabat Rasulullah saw, ke mana sahaja mereka di hantar, mereka berjaya menyebarkan islam di kawasan masing-masing. subhanallah bayangkan betapa hebatnya pesona islam mereka. ini membuat saya muhasabah dan insaf mengenangkan betapa saya masih lagi average muslim.

ini adalah tarbiyyah daripada Allah. menjadikan saya satu-satunya muslim dalam kalangan non-muslim, saya tak rasa saya kuat menghadapinya. namun saya sedar, kekuatan itu tidak datang tiba-tiba. Allah berkenan mahu memberikan saya kekuatan, sebab itulah dihantarNya saya ke sini. supaya kekuatan yang saya pinta itu dapat dibina sedikit demi sedikit. kekuatan untuk berkata 'tidak' itu adalah sesuatu yang saya rasa saya masih lacking. maka di sini contohnya bila diajak untuk ke pub, saya tak mampu nak kata tidak maka saya hanya mampu berdoa supaya Allah tidurkan saya supaya saya tak join mereka. namun Allah tak jadikan itu penyelesaiannya. Dia bagi saya situasi yang sama sekali lagi. kali ini saya harus berani katakan tidak bersama alasan. walaupun alasan yang saya bagi bukanlah yang terbaik dan bukanlah represent Islam sepenuhnya tapi sekurang-kurangnya saya berjaya katakan tidak.

Ketika berhadapan dengan upacara hongi bersama para maori, saya masih teragak-agak untuk berkata tidak. maka saya lambat untuk katakan tidak. maka i ended up having a moody day. namun masalah tak selesai di situ. Allah bagi saya lagi satu hongi ceremony, which will take place this monday. maka saya kena grab this chance to say no with valid explanation.

selain itu, saya bukanlah seorang yang banyak tanya. saya tak tahu pun apa yang saya kena tanya sebenarnya. i am lacking critical thinking skill. sebab tu i dont usually have that many questions. maka kat sini pembelajaran adalah sangat terfokus since there are only 8 of us. teachers, tutors dan coordinators expect questions from us. saya juga perlu banyak bertanya dan berbual dengan local community untuk menyelesaikan pelbagai tugasan dalam projek ini. maka saya kena ada skill bertanya, skill kewartawanan, skill extract informations, skill macam-macam lagi.

maka this first week, banyak skill yang saya belajar selain daripada clinical skills. saya belajar untuk cope dengan new kind of stress. saya belajar sekali lagi, benda yang kita tak suka tak semestinya buruk untuk kita. its all about preparing you into the harsh world/reality and making you a better person.








No comments:

Post a Comment

komenla ape sahaja~♥~