Monday, May 7, 2012

it's how we see things

pasca tonton Patch Adams:


saya rekomen filem ini untuk anda tonton. ia adalah tentang kehidupan seorang manusia yang pada awalnya macam weng je, depressed sampai nak bunuh diri. kemudian dia admit diri sendiri kepada pusat pemulihan mental. dan dari situ dia mendapat inspirasi untuk teruskan kehidupan dengan melakukan satu revolusi.


antara quote yang mendatangkan kesan di hati Patch dan juga di hati saya ialah "never focus on the problem. if you focus on the problem, you can't see the solution"...dan yang menariknya quote ni disampaikan oleh seorang yang weng jugak dalam pusat pemulihan tu tapi dia sebenarnya mengalami genius syndrome. dan the way pakcik tu convey dia punya mesej pun sangat menarik bila dia keep asking people "how many fingers do you see?" sambil dia tunjuk 4 jarinya kat orang. orang semua jawab 4. 


kemudian dia cakap "See what no one else sees. See what everyone chooses not to see... out of fear, conformity or laziness. See the whole world anew each day!"


menarik?


cukup menarik.


jawapan yang pakcik tu nak sampaikan ialah bilangan jari yang dia tunjuk sebenarnya ada 8! bila kita fokus dekat jari, memanglah kita nampak 4. tapi bila kita look beyond the fingers (obstacle, problem) kita akan nampak 8 jari. tak percaya? cubalah! sebab bila kita tak fokus dekat jari, kita kita jadi blur maka nampak ada 8. jjanng! ^__^


pendek kata tengoklah cerita ini. banyak mesej yang boleh kita hadam dan cuba praktikkan dalam kehidupan seharian. especially para doctors/dentists/nurses dan apa sekalipunlah profesion yang berdepan dengan manusia, sila hayati kata2 Dr Patch ini:


" You treat a disease, you win, you loose. You treat a person, I guarantee you, you'll win, no matter what the outcome. "

No comments:

Post a Comment

komenla ape sahaja~♥~