Sunday, August 7, 2011

hijrah

saya suka baca dan amik tahu kisah penghijrahan hidup orang lain. tak kisahla ke arah kebaikan atau keburukan.

saya suka kisah hijrah ke arah kebaikan sebab saya dapat meningkatkan kesedaran sendiri di samping itu menyaksikan sendiri betapa Maha Pengasih dan Penyayang serta Pengampunnya Allah itu. Dia juga maha pemurah, memberikan hidayah kepada sesiapa yang dikehendakiNya dan tentula orang itu orang yang layak.

saya juga suka baca (note: suka BACA) hijrah orang ke arah keburukan sebab saya dapat tahu faktor dia berpaling tadah maka saya dapat take note di situ supaya saya sendiri dapat berhati-hati in the future. seperti yang ditulis dalam kurungan, saya hanya suka baca kisah tu, bukannya suka kisah itu sebab mestilah saya tak suka dengan penghijrahan ke arah keburukan.

saya paling sukalah baca kisah artis yang berhijrah. sebab mereka ni pada mata masyarakat hanyalah perosak, dah tak boleh nak repair, problematic. tapi akhirnya Allah nak bagitau kita, sejahil-jahilnya insan tu, Dia masih boleh bertaubat dan jadi lebih baik daripada kita. lagipun kisah2 penghijrahan artislah yang selalu diceritakan sebab mereka ni public figure. kalau saya berubah, siapalah nak tahu kisah saya sebab saya anonymous. tapi insyaAllah nak jadi anonymous seperti Uwais al-Qarni :)

paling saya suka, bila baca kisah mereka, saya akan terus teringat kejahilan diri sendiri di suatu masa dulu, membuatkan saya kembali merenungnya, mensyukuri nikmat hidayah yang Allah bagi dan berusaha supaya tak kembali ke zaman tersebut! ia juga buat saya merasa rendah diri semula that i was once a bad person, an arrogant slave.

dan hari ini juga saya rindukan kelantan sangat. secara tiba-tiba. kebetulan bila tengok kisah-kisah artis yang berhiijrah, buat saya teringat zaman jahil sendiri, buat saya teringat, di kelantanlah trigger yang paling mula-mula.

lepas tamat SPM, saya dan kawan2 sekolah saya buat trip ke kelantan sambil melawat bee yang tinggal kat kelantan. kebetulan saya ada grandparents kat sana so saya pun sambil melawat grandparents la.

kami tinggal di rumah bee untuk 2 hari. bee dibesarkan dalam keluarga yang sangat islamik. saya takdelah rapat sangat dengan bee. tapi menghabiskan masa beberapa hari dengan beliau di kelantan buat hubungan kami jadi rapat. kebetulan hari yang saya tidur rumah dia ialah hari khamis dan jumaat. pagi jumaat bee telah bawa kami pergi dengar ceramah agama kat mana tah. bee kata setiap minggu dia dengar ceramah kat situ. saya pun layan je sebab memang saya suka dengar ceramah agama pun sejak kecil lagi. kemudian lepas dengar ceramah, kami pun ke pasar pagi.

saya sangatlah terkejut pegi sana. semua orang duduk atas jalan nak dengar ceramah. sampai orang berniaga pun join sekali bila gerai dia tak busy. saya masa tu sangat overwhelmed. tak pernah tengok suasana macam tu. terus terbayang adakah pada zaman Rasulullah ada kejadian yang sebegitu? orang ramai sangat tekun mendengar. dalam hati berharap perkara yang sama jadi kat tempat tinggal saya. di waktu itu dah 18 tahun kot saya sentiasa ulang-alik ke kelantan, balik kampung. tapi tak pernah tengok pun suasana camtu. huhu sebab saya duduk kat rumah grandparents je. keluar pun pegi kbmall, mydin, jalan2 pegi beraya, PCB uhuk2..

and then saya ditegur secara pedas oleh bee bila bee dapat tahu saya cucu tok imam. "cucu tok imam pakai macam ni ke?" referring to baju kaler oren saya yang tak cukup kain tu. makan dalam. huhu.....sampai sekarang boleh ingat. sejak tu, bila jumpa bee, saya cover2 sikit the way i dress.

lepas tu, rupanya bee masuk intec sama macam saya tapi dia buat ALM. we became closer and closer. dia yang mula-mula expose isu palestin kat saya. isu palestin sangat dekat di hati saya waktu tu. atas isu palestin, kami bertambah rapat. saya tiru aksinya yang memboikot barangan israel.

dekat dengan isu palestin membuatkan saya semakin dekat dengan insan-insan yang turut sama memperjuangkan isu palestin yang rata-ratanya budak usrah kat intec. saya tak kekok lagi nak berkawan dengan mereka. sebab saya juga sayang palestin seperti mereka =)

tapi saya masih zero idea pasal usrah. saya tak tahu pun kewujudan usrah di intec dan tak ada siapa pun bagitahu saya atau ajak saya (mungkin sebab saya tak nampak seperti budak yang berminat nak berusrah.huhu..) yela saya dress up tak cukup kain, nampak macam lone ranger yang emo, dengar lagu pun lagu emo-goth dan punk rock. main futsal pulak tu (kalau netball mungkin nampak lebih ayu kot).pendek kata saya nampak macam budak bermasalah kot huhu.

tapi kat intec sedikit demi sedikit kesedaran tu datang. ditambah pula dengan faktor kawan-kawan yang sangat menunjukkan qudwah yang baiklah. keinginan dalam hti pun timbul untuk berpakaian macam mereka, berilmu macam mereka.

hmm bab pakaian tu sebenarnya dah lama dah cuma tak berani je. ingat lagi dulu mak saya pakai tudung labuh yang bulat itu. saya tak suka sangat sebab saya nampak mak saya kolot berbanding mak kawan2 saya. suatu hari mak saya pun dah tak pakai tudung tersebut. mak saya pakai tudung ala2 wardina pula. lama-lama saya pun rindu nak tengok mak pakai tudung bulat yang labuh itu tapi tak berani nak cakapla kan. hihi.. saya bukak almari mak, saya amik satu tudung labuh mak yang kaler krim, saya simpan dalam almari. menyimpan hasrat untuk memakainya suatu hari nanti. suka pakai kat dalam bilik sambil tengok cermin tapi tak berani keluar bilik. haha..lama-kelamaan saya tenggelam dalam duniawi. tudung tu sampai sekarang pun saya tak tahu saya campak mana tapi masa balik malaysia saya dah beli satu tudung yang lebih kurang sama dengan tudung yang pernah saya simpan suatu masa dulu. subhanallah walhamdulillah, nostalgia rasanya hehe =)

ok2, bak kata kak diha, setelah itu perubahan saya pun bertadarruj. tadarruj tu apa? perubahan yang dibuat secara beransur-ansur.

akhir semester kat intec saya mula berjinak-jinak dengan skirt panjang dan t-shirt bawah punggung. saya jugak banyak sleeveless dress masa tu so saya modify pakai dengan long-sleeve inner dan skirt atau jeans.

bila kat IMU saya mula sibukkan diri masuk program-program yang dianjurkan Muslim Society. tak ketinggalan juga, taklim mingguan. rupanya ada yang mengintai saya di waktu itu maka saya dipanggil untuk berhalaqah. second year saya masuk usrah tetap dengan dua orang naqibah kesayangan. naqibah saya pun intai saya lagi dan saya dibawa mengenal dunia jemaah dengan lebih luas lagi. masa tu baru saya faham betul apa itu usrah, apa itu jemaah. saya pun baca buku 'apa ertinya saya menganut islam' di waktu itu, yang menekankan kewajipan menggabungkan diri ke dalam jemaah. masa tu saya perlahan-lahan berevolusi dalam cara berpakaian dan cuba menjaga ikhtilat tapi susah jugaklah bab tu sebab saya rapat dengan kawan-kawan sekolah yang kalau berjumpa mesti nak keluar sekali boys and girls.

seterusnya sekarang tahun keempat, dah sampai NZ pun, saya masih diintai dan satu demi satu tanggungjawab diberikan kepada saya. semua ni menjadikan saya lebih matang dan masa saya lebih terisi. at leas kalau tak study pun, saya mengisi masa dengan kerja-kerja besar yang lain :)..kalau dulu, bila malas study, saya dengar lagu atau tonton movie. sekarang dah ada kerja lain nak buat. weekends pun penuh aktiviti. kalau tonton movie, pun sedaya upaya nak kurangkan movie lagha.

masih banyak lagi yang perlu saya perbaiki dalam hidup saya. saya harap setiap tahun saya berhijrah ke arah yang lebih baik. saya mengimpikan dapat menjaga ikhtilat dengan sebetul-betulnya, dapat hafal al-quran sebanyak-banyaknya beserta maksudnya, mengimpikan untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang bahasa arab atau ilmu al-quran, mengharapkan untuk menjaga percakapan sebaik-baiknya dan semakin bermanfaat untuk diri sendiri dan orang lain.. banyak lagi harapan tapi tak perlulah cakap semua =)

yang penting, dalam kita berhijrah, jangan lupakan dan jangan tinggalkan rakan-rakan lama yang masih berada di jalan yang kita pernah lalui dulu. sentiasa ingatkan mereka dan cuba untuk membawa mereka ke jalan yang benar, insyaAllah. persahabatan jangan diputuskan dan jangan sekali-kali berasa kita lagi baik daripada mereka. sebab taqwa itu hanya Allah yang menilanya dan kita sendiri tak tahu di mana pengakhiran kita. wallahualam./

1 comment:

  1. salam

    bila baca entry ni, teringat kt diri sndri punye cerita lak.. :P

    sama2 berhijrah ke arah yg lebih baik :)

    ReplyDelete

komenla ape sahaja~♥~