Sunday, August 21, 2011

minggu mencabar


salam. alhamdulillah minggu yang mencabar telah berakhir dan ada lagi satu minggu yang mencabar sebelum spring break aka cuti raya bermula.

minggu ini sangat mencabar buat saya.

saya banyak deadlines. deadlines ijazah dan deadline risalah. kemudian saya dilanda masalah kesihatan yang melemahkan fizikal, mental dan emosi saya selama 6 hari (bermula di hari pertama salji melanda)..saya dapat cuti free selama seminggu tak pasal-pasal je hehe tapi saya pegi jumpa patient jugak kat klinik hari rabu tu sebab masa tu tak teruk sangat conditionnya. selepas itu saya menjadi lumpuh. flu, asthma, myalgia, cough and headache, serta homesick yang sangat semuanya bercampur-baur. dalam masa yang sama, saya kena meet the deadline made by lecturers dan made by myself. deadline yang saya buat sendiri untuk siapkan 'nama saya mujahid' tak dapat saya laksanakan.

saya tak dapat attend children's clinic. dan saya terlajak tidur sementara tunggu dental school bukak, so saya tak dapat nk telefon dental school untuk bagitahu saya tak dapat hadir. kasihan Caleb terpaksa treat patient saya yang dah menunggu selama setengah jam. bersalahnya!

selama seminggu juga saya tak dapat hadirkan diri ke masjid kerana terlalu sejuk dan akhirnya kerana saya sendiri dah tak larat nak pegi masjid.

saya banyak menangis juga membayangkan dapatkah saya siapkan segala kerja-kerja saya. saya juga sejujurnya tak sempat nak study untuk test orthodontic. saya hanya dapat study malam sebelum test. memang laju gila buat revision. pada hari test itu tentulah saya cuak. akhirnya keajaiban berlaku bila test tersebut cancel sebab cuaca bersalji tak membolehkan lecturer datang sekolah. saya pun rasa bersyukur, Allah selamatkan saya dan bagi peluang untuk saya study lebih. tapi minggu depan, saya masih banyak deadlines. tak tahu bila nak curi masa untuk study sebab saya juga ada rotation untuk surgery sepanjang minggu depan (yg mana sangat memerlukan ulangkaji sebab saya dah lupa, benda yg belajar tahun lepaslah katakan -,-")

sekali lagi Allah tolong mudahkan urusan saya. test orthodontic yang ditunda tadi, lecturer buat keputusan untuk jadikan ia 'open book test'..subhanallah..ya Allah..terharu sangat..sampai macam tu Allah bagi saya jalan keluar. tak tersangka-sangka betul.

benarlah jika kita tolong agama Allah, Allah tolong kita. jika kita bertawakkal, Allah sediakan jalan keluar buat kita dari arah yang tak disangka-sangka.

buat saya tak menyesal membabitkan diri dalam agenda menyebarkan 'risalah'..risalah dakwah :)....insyaAllah saya mahu terus berada di jalan ini! hanya dengan berada di jalan inilah, kehidupan saya sebagai mahasiswi dalam bidang yang bukan minat saya, menjadi sangat basah!! hidup saya menjadi tidak dull malah happening!

saya tahu saya tidak punya peribadi pendakwah yang sebenar tapi saya percaya saya mampu mencapainya suatu hari nanti. saya hanya perlu terus berusaha, jangan patah semangat!

ok sambung kisah. hari sabtu ada rehlah mahsyi iaitu aktiviti berjalan kaki sempena memperingati peristiwa badar. pagi itu saya sangat lemah. rasa macam separuh lumpuhlah. nak turun tangga pun longlai. sedih memikirkan tak dapat pergi rehlah mahsyi. saya berdoa dengan sungguh, saya nak pergi rehlah mahsyi! pastu saya dapat semangat. terus bangun dari katil dan mandi setelah 3 hari tak mandi (huhu patutla xsegar)..lepas mandi baru segar. yang sedihnya masa mandi barula sedar badan sendiri dah kurus keding, kaki macam tunggul kayu.

alhamdulillah, saya berjaya pergi rehlah mahsyi. apa yang buat saya bersemangat untuk pergi jugak walaupun sakit ialah bila saya baca balik kisah perang badar. para sahabat, ansar dan muhajirin berlumba-lumba nak pergi perang badar walaupun ada yang tua tak berupaya atau tak cukup keperluan. maka saya pun cuba meletakkan diri sendiri dalam situasi di mana Rasulullah sendiri mengajak saya berperang. mestilah nak kan? saya fikir lagi, inilah peluangnya untuk benar-benar menghayati semangat pahlawan badar. meredah kesejukan dunedin dengan perut lapar (puasa) dan kedaan kesihatan yang kurang memuaskan, bukankah tak ubah dengan kesusahan yang dilalui para pahlawan perang badar? ye, saya mahu merasa pengalaman itu, perasaan itu. alhamdulillah saya berjaya menyertai 'tentera badar' hari ini!

pulangnya saya daripada rehlah mahsyi, saya menjadi sangat-sangat bersemangat. saya dah mula bersuara, dan rasa lebih sehat lah. alhamdulillah sekali lagi Allah mudahkan :)

disebabkan semangat itu, saya meneruskan projek media seterusnya, buat video. projek yang saya dah putus asa pada hari sebelumnya sebab saya tak sihat dan sebab software tu lembap. tapi saya dah tetapkan mesti siapkan malam ni! alhamdulillah malam ini software lebih laju daripada sebelumnya maka saya lebih teruja untuk menghabiskan. alhamdulillah projek yang saya rasa 'entah bila boleh habis' tu akhirnya siap jugak. terbang segala kesusahan yang dirasa sebelum ni. sangat teruja sampai terjerit-jerit kejutkan orang bangun qiyam (sebab obviously saya tak tidur sebab terlampau teruja. lagipun sepanjang sakit dah tidur belas2 jam). lepas orang dah habis qiyam, saya pesan semua orang turun bawah cepat sebab saya nak pasang video pertama yang saya buat dekat plasma TV 32" tu hoheh~malangnya bila semua orang dah turun, tv tu tak boleh main movie saya.hoh, sedih!

maka lepas bersahur saya ajak semua naik atas, tengok kat laptop yani. tapi dorang tak bagi feedback pun. mungkin malu kot. huhu..xpela yang penting saya eksaited sebab berjaya siapkan. saya dan Allah jela tahu liku2 yang dilalui masa nk wat video tu. disebabkan saya eksaited sangat, saya pos video tu kat sedara mara semua. saya jugak send personally kat abah. sebab abah ialah orang pertama yang expose benda2 IT kat saya. maka saya nak abah tahu, apa yang dia ajar saya 14 tahun dulu akhirnya membuahkan hasil yang takdela seberapa sangat tapi adala jugak daripada takde ;P

teringat masa sekolah menengah, pernah bercita-cita nak jadi pengarah filem. nak filemkan novel 'konserto terakhir' (novel teks skolah)..saya masa tu mengidam afdlin shauki jadi hero huhu..tapi itu dulu..bila dah buat filem pendek ni baru saya tahu remehnye kerja ni. tak berapa minat sangat. tapi bolehla nak cuba di masa depan. saya lebih suka graphic design.

ok so hari ni rasanya dah setel kerja-kerja risalah. saya boleh fokus sepenuhnya dengan kerja2 ijazah untuk minggu seterusnya! lepas tu time cuti raya, saya kembali dengan aktiviti risalah. saya tahu cabaran ini akan datang dan pergi. harap dhuha terus bertabah hingga ke akhirnya! fighting!

No comments:

Post a Comment

komenla ape sahaja~♥~