Friday, August 5, 2011

Rezeki jangan ditolak

Hari ni saya terlibat di dapur masjid sebagai tukang rasa dan tolongla apa2 yang patut. Ini kali kedua saya bekerja di dapur masjid. Tahun lepas was my first time. Masa tu tolong kak azam.

Tapi kali ini ada cerita yang nak saya sampaikan. Alhamdulillah Allah bagi saya jadi tujang rasa kali ni supaya saya belajar sesuatu. Tak sia-sia sekali pun hanya peranan kecil tambahan pula tugas yg sering kali diperlekehkan "alah tukang rasa makanan senang je. Dahla tak puasa, dapat makan free lak tu."

Memasak untuk jemaah yang besar bukan senang. Apatah lagi nak memastikan rasanya diterima ramai. Masyarakat pelbagai kaum pulak tu, mestilah macam2 citarasa lidahnya. Terpaksa saya korbankan kesukaan saya kepada rasa pedas demi memenuhi citarasa antarabangsa. Daging dendeng masakan kak lyn harus saya pastikan ada rasa manis yang sama level dengan masin serta sedikit rasa masam (orang yang berpuasa sila skip part ni!!). Rasa pedas pula harus berada di tahap terendah sampai tak perasan kehadirannya. Huhu lidah saya dahla tak berapa jitu. Ada dua orang lagi tukang rasa untuk mendapatkan pandangan yang lebih best.

Team dapur begitu berhempas pulas memasak. Ada saatnya frustration memenuhi atmosfera dapur bila air daging untuk masak nasi tak cukup, bawang lambat masak etc etc. Tp alhamdulillah makanan dan minuman dah tersedia setengah jam awal. Dengan seluruh badan berbau dendeng daging, saya pun melangkah masuk ke masjid sambil memasang niat beri'tikaf. Spacing out myself from the others. Mengambil kesempatan berdoa banyak2 pada waktu hampir berbuka yakni waktu mustajab doa.

Setelah berbuka dengan kurma dan manisan, seluruh jemaah menunaikan solat maghrib. Kemudian team hidang pun menghidangkan makanan. Di situlah Allah nak bagi pengajaran lagi. Banyak daging yang tak disentuh dan dibuang begitu sahaja ibarat tiada nilai langsung. Betapa kesal, sedih dan sayangnya.

Orang malaysia mestilah habis makan sebab sedap giler kot, setelah 4 hari akhirnya berbuka dengan masakan msia. Tapi mostly arabs buang gitu je! Menurut seniors mmg sejak dulu lagi dorang tak berkenan dgn masakan msia. Dulu brothers sampai marah kot kat tukang masak sebab makanan tak boleh nak makan lantaran lain citarasa. Selalunya tahun lepas bila turn org msia masak dorang x iftar kt masjid. Tp tu lg bagus drpd buang2 makanan. Saya selaku tukang rasa terasa hati jugak tengok orang lain buang makanan. Tak sedap ke citarasa saya? Pastu cepat2 pujuk hati "lain orang lain citarasa. Berlapang dadalah!"..bersabar dan mendiamkan diri saat melihat daging2 terbuang begitu sahaja. Dalam hati memuji orang malaysia yg sangat menghargai mknn.

Kat sini susah nk tengok malaysian buang mknn sbb nk dpt mknn halal pn susah kot. Msian pulak dah biasa makan international food. So apa yang terhidang, kita suka nak makan. Saya pulak personally mmg makan apa sahaja. Memang tak cerewet bab2 makan sebab saya berasal daripada keluarga yang suka makan, adventurous dalam mencuba masakan2 baru. Kami basically makan apa saja.

Terharu melihat rakan2 malaysia yang tak gemar makanan arab berusaha habiskan makan. Parts yang mereka tak suka makan contohnya kismis,kacang atau lain2 mereka bagi kat orang yang suka makan. Licin pinggan org malaysia.

Sedih dengan sesetengah saudara timur tengah yang begitu memilih makanan. Jika tak suka, jangan berbuka di masjid. At least tunjukkan rasa syukurmu dengan menghargai jasa tukang masak. Jangan buat muka tak sedap depan makanan atau merungut depan makanan. Teringat kata2 fairuz yang waktu tu tgah kutip pinggan kotor yang penuh daging yang masih tak tersentuh. "dorang ni tak tau ke sedara-mara dorang yang tengah berperang tu susah gila nak dapat makanan." mereka yg datang NZ sume kaya2, manelah nak rasa susah.

Tu belum campur kegeraman saya bila tengok orang palestin sendiri beli coke. Yg memenuhi starbuck pun orang middle east. Tapi saya cuba bersangka baik. Mungkin mereka tak tahu. But dont they bother to know??

Rupanya pada sehidangan makanan percuma itu, ada banyak nilai yang terselit untuk kita renungi bersama.

Ramadhan ke-4 hari ni mengajar saya menghargai tukang masak, makanan, rezeki. Mengajar saya berlapang dada, bersyukur, tidak membazir, sabar, diam bila ada rasa marah, tolong-menolong, tak memperkecilkan peranan orang lain, redha dan ukhwah fillah.

P/s: saya lapar dan masih teringat daging2 :( BlogBooster-The most productive way for mobile blogging. BlogBooster is a multi-service blog editor for iPhone, Android, WebOs and your desktop

No comments:

Post a Comment

komenla ape sahaja~♥~