Wednesday, August 3, 2011

usul ke-2: manual kehidupan


sepertimana sebuah kereta mainan yang harus dibaca manual operasinya sebelum diguna, begitu jugalah hidup ini. Maha bijaksananya Allah, mencipta manusia dan melengkapinya dengan manual hidup (baca: panduan hidup)

sama jugalah halnya seperti kereta mainan yang apabila tidak mengikut manual operasi, maka tidak dapatlah ia berfungsi dengan baik, rosak dan menyakitkan hati pembelinya. manusia apabila lari daripada sunnatullah dengan melanggar laranganNya dan menolak suruhanNya, maka huru-huralah apa sahaja yang berada di sekelilingnya baik anak/suami/isterinya, jiran-jirannya, negaranya, alam sekitarnya sehingga termusnah keseimbangan dunia ini.

apakah manual hidup umat islam?

Imam Hasan Al-Banna menyatakannya dalam usul ke-2:

Al-Quran yang mulia dan sunnah yang suci adalah rujukan kepada setiap muslim dalam mengetahui hukum-hukum Islam. Al-Quran difahami dengan mengikut kaedah bahasa Arab dengan tidak mengikut sikap memberatkan dna terlalu memudahkan. Kefahaman kepada sunnah yang suci adalah dengan merujuk kepada rijal-rijal (perawi) hadith yang thiqah (dipercayai).

ada beberapa point penting yang terdapat dalam usul ini.

Pertamanya, Al-Quran dan sunnah sebagai panduan hidup orang Islam. Antara dalil-dalil berkaitan ialah:-

"Wahai orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah RasulNya dan ulil amri
di antara kamu. Kemudian jika kamu berselisih pendapat tentang sesuatu perkara, maka
kembalikanlah ia kepada Allah dan Rasul".
(An-Nisaa': 59)

"Apa-apa perkara yang diberikan oleh Rasul maka terimalah ia dan apa-apa yang
dilarangnya maka jauhilah ia".
(Al-Hasyr: 7)

"Bagaimanakah kamu menghukum jika diminta kepada kamu untuk menjatuhkan
hukuman? Muaz menjawab: "Saya akan menghukum dengan kitab Allah". Baginda
bertanya: "Bagaimana jika kamu tidak mendapatinya di dalam kitab Allah?" Muaz
menjawab: "Saya akan berhukum dengan sunnah Rasulullah saw". Baginda bertanya
lagi: "Bagaimana jika kamu tidak mendapatinya di dalam sunnah Rasulullah saw dan
Kitab Allah?" Muaz menjawab "Saya akan berijtihad dengan fikiran saya dan saya tidak
akan lari dari kebenaran". Lalu Rasulullah saw menepuk dadanya seraya berkata:
"Segala puji bagi Allah yang telah memberi taufiq kepada utusan Rasulullah saw dengan
perkara yang diredhai oleh Rasulullah saw".
(Abu Daud: 3/302 no: 3592)

tak wajar bagi seorang muslim untuk merujuk sumber lain sebagai panduan kehidupan. contohnya, tak wajar kita terikut-ikut dengan cara hidup barat hanya semata-mata nak ikut trend. kita kena bangga dengan identiti islam dan the only way untuk serlahkan identiti islam ialah melalui al-Quran dan sunnah.

yang kedua, betul dan ikhlas adalah syarat amalan diterima. betul dan salahnya sesuatu perkara itu hanya dapat ditentukan dengan al-Quran dan sunnah. Allah dah bagitahu apa yang perlu kita buat dan tak patut kita buat dalam hidup ini. ada do's and dont's dan tak layak kita persoalkan do's and dont's tersebut sebab hakikatnya kita tak tahu apa-apa. Al-Quran pun nama lainnya ialah al-furqan, yang bermaksud membezakan yang haq dan yang batil. so? kita sebagai orang islam hanya perlu baca, belajar dan ikut apa yang betul dan tinggalkan apa yang salah :)

yang ketiga, orang yang berpegang dengan Al-Quran dan sunnah dijamin tidak akan sesat seperti sabda Rasulullah SAW:

“Aku telah tinggalkan pada kamu dua perkara. Kamu tidak akan sesat selama berpegang kepada keduanya, (yaitu) Kitab Allah dan Sunnah RasulNya”. [Hadits Shahih Lighairihi, HR Malik; al Hakim, al Baihaqi, Ibnu Nashr, Ibnu Hazm. Dishahihkan oleh Syaikh Salim al Hilali di dalam At Ta’zhim wal Minnah fil Intisharis Sunnah, hlm. 12-13].

yang keempat, adalah sangat bahaya jika terlalu menyukarkan atau membincangkan sesuatu yang tidak perlu atau terlalu mempermudahkan dalam memahami al-Quran. contohnya sayyidina Umar pernah menghukum Sabigh kerana banyak bertanya tentang makna 'mursalat' (rumput). kisah tersebut macam ni:

Anas meriwayatkan juga seorang lelaki bertanya 'Umar bin Al-Khattab tentang firman
Allah swt:

Maksudnya: "Dan buah-buahan serta rumput-rumputan" seraya berkata apakah dia
rumput-rumputan? 'Umar menjawab "Kita dilarang dari mendalami dan memberatberatkan".

perkara ni kemudian berkait pula dengan usul yang seterusnya iaitu dilarang untuk berdebat tentang hal-hal yang tidak mendatangkan amal. sangat penting untuk kita tidak menyulitkan hal agama, sibuk berbincang perkara-perkara furu' (cabang) sebagai contoh berdebat pasal jari telunjuk semasa tahiyyat akhir/awal sama ada perlu diangkat atau tidak, digoyangkan atau tidak semasa syahadah dilafazkan. tak perlu! tak perlu! tak perlu bazir masa nak debat benda yang tak akan bawa kemajuan kepada ummah. lepas tu tak pasal-pasal membawa perpecahan dalam ummah. sangat tidak perlulah. dalam hal fiqh/ibadat memang banyak khilaf ulama'. maka tak perlulah kita debatkan. beribadahlah dengan cara yang diyakini masing-masing selagi tak bercanggah dengan syarak.

terlalu mudahkan agama pun tak dibolehkan jugak. kat sini contohnya, orang timur tengah ada yang suka menjamakkan 5 waktu solat sekaligus. malah ada yang bagi alasan 'jamak solat untuk tengok wayang'. sungguh buruk perangai,mengambil mudah urusan agama begitu.

isi yang kelima ialah kepentingan memahami al-Quran dalam bahasa Arab. Kita tak mungkin dapat memahami al-Quran dengan sebenar-benarnya tanpa memahami bahasa arab. al-Quran diturunkan dengan lidah arab maka untuk mendalaminya perlu fasih bahasa arab. cuba bayangkan al-Quran diturunkan dalam bahasa melayu, ada banyak loghat atau dialeknya, ada banyak makna. maka orang melayu mestilah lagi faham isi kandungan al-Quran berbanding orang lain. tapi al-Quran dalam bahasa arab so marilah kita belajar bahasa arab! ^__^

isi yang keenam ialah kepentingan rijal hadis dalam memahami hadith dan kepentingan memastikan kesahihan hadith. penting tak ni? MESTILAH! rijal-rijal (perawi hadith) ni bukanlah sembarangan orang.mereka begitu teliti dan cerewet dalam mengumpul hadith. mereka tak akan sewenang-wenangnya ambil kata-kata orang yang fasik untuk diambil sebagai koleksi hadith. orang pelupa sikit hatta menipu kat binatang pun tak akan dipercayai hadithnya. di sinilah pentingnya perawi hadith yang thiqah. thiqah bermaksud dipercayai dan ciri2 orang yang thiqah ialah:
  1. tak buat dosa besar
  2. tak terkenal dengan dosa-dosa kecil
  3. orang yang adil
hadith yang paling sahih ialah daripada Bukhari dan Muslim. kira sumber hadith yang paling thiqahlah. dia ada level2 kesahihan hadith ni tapi tak ingat sangatlah. mungkin perlu rujuk sumber yang lebih thiqah daripada saya :p..kalau yang belajar evidence based study, hadith tu lebih kurang samalah, ada level-level paling tinggi dan paling rendah.

ok sekian sahaja kelas usul 20 untuk hari ini. insyaAllah akan sambung lagi tapi tak janji bila :D



No comments:

Post a Comment

komenla ape sahaja~♥~