Wednesday, August 24, 2011

destinasi impian

24 ramadhan sudah..

hari ni tiada mood untuk oral surgery rotation. badan terasa memanas semula. batuk seperti biasa. shortness of breath walau berjalan di jalan rata tak berbukit. hidung kembali berair dan tekak mula berasa tidak enak. dapat kes kompleks juga maka kerja saya hari ni hanya menonton sambil membantu surgeon di bilik bedah dan di bilik mencabut gigi. saya amat teruja awalnya bila dapat masuk ke bilik bedah. namun setelah itu berasa amat mengantuk menonton pembedahan mulut. surgeon pula bercerita dengan suara yang romantis, membuai-buai saya ke alam mimpi.

menonton Andy (dentist) mencabut gigi pun membuat saya berasa lelah. saya berjaya cabut dua gigi semalam. tapi lepas tu saya asyik dapat kes kompleks yang memerlukan Andy yang buat. kes kompleks sgt perlukan kekuatan dan kesabaran yang tinggi. saya sampai terdengar bunyi nafas Andy yang keletihan menarik akar gigi keluar dari soketnya. tak larat dah nak tengok, mengantuk. saya jenis yang bila mengantuk, akan tidur saja walau di mana saja, walau apa gaya sekalipun. tadi sewaktu di klinik, saya tertidur bersandar di dinding sewaktu tunggu turn Andy menjenguk pesakit saya. kat intec, saya pernah tertidur sewaktu menunggu order kat restoran wira sejati. sampai abang waiter tuh kena kejutkan saya hoho. saya rasa kalau saya drive, saya juga boleh tidur.

(panjang pulak mukadimah)

malam ini alhamdulillah berpeluang terawih kat masjid lagi. imam hari ni baca sangat sedap. kami di sini dah biasa bukak Quran semasa solat terawih. imam akan habiskan satu juzuk untuk 1 malam. daripada solat sambil melamun dan mengantuk akibat tidak memahami dan menghayati bacaan imam, lebih baiklah Quran dibuka dalam solat.

malam ini imam baca surah al-fatir, yasin, as-saffat,al-zumar. bacaan yang merdu itu sangat sampai kepada hati. banyak juga disebut-sebut tentang syurga. tiba2 ada rasa rindu kepada syurga. masa tu terfikir 'eh kita kan asal dari syurga. memang wajarlah ada rasa rindu kan?'

dan kemudian merasa seperti syurga itu kampung halaman yang dirindui. never been there tapi mendengar tentangnya sudah cukup untuk buat hati rasa rindu.

"saya nak balik kampung halaman. neraka bukan kampung halaman saya. saya kena pulang ke kampung halaman! Allah, bimbing aku untuk pulang ke kampung yang dirindui!"

itu doa saya dalam hati.

dalam kesibukan orang ramai untuk pulak ke kampung sempena musim perayaan, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk menyampaikan ucapan selamat saya.

selamat pulang ke kampung halaman
wahai jiwa yang bermusafir
berhati-hati di jalan kehidupan
itulah kunci rumah taqwa

bukalah peta yang tertulis kalam ilahi
pilihlah destinasi yang dirindui
siap sediakan segala bekal perjalanan
kelak tidak terkandas
di lebuh fatamorgana yang memperdaya

berhati-hati di selekoh kemungkaran
agar tidak terbabas ke gaung jahannam
sebelum tiba masanya untuk melintas titian sirat
tolehlah ke kanan dan ke kiri
apakah yang terkandung dalam buku amalmu?
banyakkanlah kebaikan dan kurangi serta hindarilah keburukan

berhati-hati memandu di jalan kehidupan
ingatlah 'wajah-wajah tersayang' di negeri sana :)



No comments:

Post a Comment

komenla ape sahaja~♥~