Monday, August 1, 2011

1 ramadhan 1432 =)

assalamualaikum wbt!

saya selaku penyimpan mohor-mohor besar diraja dengan ini mengumumkan tarikh mula berpuasa jatuh pada hari esok, isnin, 1 Ogos 2011 bersamaan dengan 1 Ramadhan 1432 H!

serius! saya memang bertugas sebagai penyimpan mohor besar diraja malam ni. pengalaman yang tak dapat dilupakan :)

saya ditugaskan untuk memaklumkan seluruh warga Malaysia di Dunedin tentang keputusan melihat anak bulan (moonsighting/hilal). kalut, sangat kalut malam ini. sepatutnya kami dijadualkan moonsighting esok (isnin= 1 Ogos 2011). siap dah plan siapa yang akan ikut moonsighting esok. maka kami dijangka mula berpuasa either selasa atau rabu.

tiba-tiba malam ni orang christchurch dah umumkan puasa start hari isnin. kami tenang lagi sebab christchurch ada 2 mazhab. tapi tak lama kemudian seorang akhwat dunedin pulak post tentang tarikh berpuasa bermula esok, based on FIANZ (NZ punye islam authority). so we were like..."what??" biar betul. kami pun melawat website FIANZ. still, website FIANZ cakap moonsighting bermula esok maka mustahil pulak nak puasa dulu baru moonsighting kan.

pastu kami maklumkan kepada kak diha, selaku ketua wanita isma dunedin. kak diha pun forward kepada ikhwah. ikhwah masa tu kat masjid, menurutnya memang ada ura-ura pun sebab auckland dah confirmkan puasa esok. then kak diha pun cakap 'esok puasa. get ready tarawikh in 15 minutes!'..kami macam aaa gelabah2! saya lagilah gelabah sambil berlagak tenang. sebab saya yang kena announce. sampai terlupa-lupa password FB duniadeen dan POTS. last2 saya post kat POTS dulu sebab ingatkan ikhwah nak update kat duniadeen. (nampaknya takde so saya kena update later). tulis kat FB pun dengan secara laju giler, rasenya ayat dah tunggang langgang. lepas dah post tiba2 kak diha cakap hold dulu, tunggu ikhwah bagi mesej confirmation betul2. saya pun delete lah balik pengumuman yang baru dibuat sebentar tadi. then kak diha cakap ok, confirm sungguh, boleh announce. saya pun announce balik. haha huru-hara tak. then kena hantar sms ke seluruh student msia dunedin. dengan tangan yang menggigil akibat cuaca malam yang sungguh sejuk, saya pun tulis text message. ayat hentam jugaklah sebab masih terkejut, unexpected, sejuk sampai otak beku.

seriously, saya sangat menghargai kewujudan pakcik penyimpan mohor besar diraja kat malaysia. fuh kelam kabut saya. ingat nak pakai baju baru untuk ke tarawikh tapi tak jadi.. sebab saya kan expect puasa hari selasa atau rabu. maka baju baru pun tak iron lagi T__T

masih terkejut dan terkedu. saya harap moonsighting untuk raya nanti dibuat betul-betul tanpa mengelirukan kami. tak sanggup saya nak kalut-kalut cam tadi lagi dah.

akhir kalam, alhamdulillah, kita disampaikan lagi kepada bulan yang mulia, ramadhan al-mubarak ini! yayyy! Allah telah memilih kita untuk masuk ke madrasah ramadhan sekali lagi. terharu sangat. tak dapat menahan airmata bila dah sampai masjid tadi. masjid dunedin yang dirindui suasana ramadhannya~


No comments:

Post a Comment

komenla ape sahaja~♥~