Friday, August 5, 2011

seimbang

hari ni saya dapat nasihat berguna daripada Allah melalui kak I. bulan ramadhan ni saya diamanahkan dengan macam2 tugas. selain terlibat dengan aktiviti media, saya juga terlibat dengan aktiviti tarbiyyah umum. sejak ramadhan bermula saya kena kendalikan Quranic Circle. Kak I juga absent untuk beberapa hari sebab ada hal jadi saya kena gantikan kak I.

kak I: kesian awak, macam2 kerja awak kena buat lately ni. awak ok x?
saya: saya ok akak. don't worry.
kak I: awak kalau rasa bz, bagitau je akak tau?
saya: ok, don't worry akak. (senyum)
kak I: betul ni? awak jangan simpan sorang-sorang tau? jangan buat kerja sorang2 kalau rasa tak mampu.
saya: baik, akak. (senyum lagi)
kak I: bersalahnya akak. awak busy dengan media, akak tambah kerja awak lagi.
saya: akak, tak pe. saya ok je. saya suka. dapat jugak saya praktis. (senyum sekali lagi)
kak I: study camne? ok tak?
saya: jangan risau akak. ok je. (senyum)
kak I: awak kena balance tau. jangan terlebih sangat buat kerja2 tarbiyyah ni sampai awak tinggal study awak tau. biar balance! (sambil kak I buat gaya tangan 'seimbang')
saya: (dalam hati: gulp..err..) baik, akak! insyaAllah, saya cuba!

subhanallah masyaAllah astaghfirullah.

jujur saya katakan saya terlalu excited bekerja dalam team tarbiyyah sampai sebenarnya saya punya neraca dah tip towards 'risalah', bukan ijazah. atau lebih tepat lagi tanggungjawab mengejar 'risalah' dan 'ijazah' sudah tidak seimbang.

jazakillah kak I atas peringatan yang cukup berguna. simple je tapi sangat membangkitkan semula ingatan saya untuk seimbangkan 'risalah' dan 'ijazah'. manusia mudah lupa, mudah lalai. saya tahu menyebarkan dakwah itu lebih penting daripada ijazah tapi itu bukan alasan untuk saya menganaktirikan studies saya. studies saya adalah tanggungjawab saya begitu juga dengan dakwah. jadi saya kena balance antara kedua-dua tanggungjawab tersebut.

bekerja dalam media adalah amat mengasyikkan buat saya sebab di situlah minat saya yang sebenarnya. arts. minat yang gagal saya perjuangkan sewaktu memilih bidang pengajian suatu masa dahulu. ditambah pula dengan faktor utama menyertai media adalah untuk sebarkan dakwah, saya lagi teruja. ada dua passion yang tinggi di situ, memang tak dapat nak compare la dengan minat saya kat dentistry. ibarat langit dan bumi. boleh kata minat 10% untuk dental, 90% untuk arts n dakwah. hoho.

tambahan pula, saya memang laju belajar arts sejak kecil lagi. jadi saya lebih senang nak serap ilmu tu berbanding dentistry, yang membuatkan saya senang beralih fokus. mestilah kita akan lebih suka nak buat dan belajar benda yang kita suka kan. lebih senang nak fokus dalam bidang yang kita minat.

sejak berusia tadika, saya dah biasa tengok abah buat kerja dengan AutoCad. setiap minggu pergi ofis abah, tengok abah buat drawing. sambil tu abah pun bagi kami adik beradik kertas kosong. habis satu family duk melukis kat ofis abah. tak cukup kertas, kami masuk bilik mesyuarat abah dan kami lukis kat whiteboard. balik rumah sambung conteng kat dinding dan almari. waktu darjah 3 abah hadiahkan saya komputer sebab saya maintain dapat nombor 1 untuk 2 semester berturut2. nak tahu apa benda pertama yang abah ajar kami adik beradik masa mula2 guna komputer?

adobe photoshop.

masa tu kalau cerita dengan kawan2 pasal adobe, dorang pun heran game apakah adobe itu. adobe tu dah macam computer games la untuk kami. ingat lagi lukisan pertama yang abah ajar kat adobe photoshop ialah lukisan epal 3D. abah ajar macam mana nak nampakkan epal tu real. sejak tu kerja kami asyik nak melukis dalam komputer. then as time goes by, banyak games lain yang masuk dalam komputer tu. maka sikit2 saya mula tinggalkan adobe. tapi setiap kali abah beli komputer baru, mesti abah tak lupa nak install adobe photoshop. so bila bosan2, kami pun main edit2 gambar, lukis2 atau design2.

saya, hajar dan epi. kami bertigalah yang master melukis dan men'design' dan meng'edit' gambar dan paling celik IT. sebab zaman abah masih giat dalam arena seni bina dulu, kami bertiga yang banyak exposure. sarah masa tu kecik sangat lagi so kurang dapat tempias. tapi kami lima beradik memang 'artist' lah. tapi bila dah besar ni, yang paling menonjol bakat melukis tu hajar dan epi. hajar sebab dia belajar archi. epi pulak walaupun dia belajar bisnes tapi dia sentiasa updated dengan kerja2 seninya.

sejak masuk dentistry, saya dah takde masa sangat nak design2. tapi setelah diberi tugas dalam bidang media, saya kembali terjun dan sangat asyiklah. mujurlah kak I datang memberi peringatan hari ni :)

kena seimbang.

kadang-kadang kita kena belajar untuk korbankan kesukaan kita untuk perkara lain. tak payahla korbankan terus. be moderate and balance. belajar untuk taat dalam tidak setuju. belejar untuk suka dalam tidak suka. belajar untuk PAKSA diri! sebab kalau saya tak paksa diri utk suka dentistry dan teruskan pelajaran, i believe kemudaratan akan mengatasi manfaat. and i believe semua ni sangat berhikmah tinggi.

kena seimbang.

kena berkorban.

yes, i will insyaAllah :)

No comments:

Post a Comment

komenla ape sahaja~♥~