Sunday, August 7, 2011

perihal membaca

saya suka membaca. skop bacaan saya luaslah jugak. tapi bila sampai kepada membaca isu-isu, kita sebenarnya lebih banyak terdedah dengan macam-macam jenis bahan dan sumber bacaan. sampai akhirnya kita keliru dan celaru.

orang bebas melahirkan pendapat tentang sesuatu isu. saya suka membaca pelbagai pendapat. kalau saya terdengar tentang satu2 berita, saya akan baca daripada macam-macam sumber, komen-komen orang lain dan akhirnya saya scan semua bahan dan pilih yang mana yang saya nak baca in-depth. then i made my own conclusion.

setelah berjinak-jinak baca pasal isu semasa, banyak yang saya belajar. saya kena hati-hati memilih apa yang saya baca supaya saya bertenang, tak emosi, boleh fikir dengan mendalam, tak taksub dengan satu-satu pendapat, tidak mengehadkan bacaan kepada pandangan/laporan satu2 penulis tu je. kalau masuk isu politik, saya baca pandangan kerajaan, pembangkang mahupun NGO-NGO atau pakar-pakar yang berkaitan.

saya akan tolak bahan bacaan yang ada kata-kata kesat. saya sangat-sangat tak suka bahasa kesat. sakit mata membacanya dan berdesing telinga mendengarnya. saya akan tolak terus. tak kuasa nak tahu daripada orang itu lagi. kata-kata kesat yang keluar dari mulut seseorang menjadikan kredibilitinya, reliabilitinya dan integritinya dalam menyampaikan maklumat dan membuat analisis maklumat menjadi sangat-sangat terjejas dan tak seimbang. sesuatu yang baik dan benar tak mungkin akan keluar daripada mulut orang yang suka berkata-kata kesat. kalaupun kata-katanya benar, tapi langsung tak dapat membantu mensucikan hati saya, apa gunanya kebenaran tu?

kata-kata adalah akhlak. akhlak adalah berkadar terus dengan iman. baik akhlak, baiklah iman. tinggi akhlak, tinggilah iman. baik kata-kata dan tinggi budi bahasa, baik dan tinggilah imannya. mana mungkin orang yang baik menggunakan kata-kata kesat. maka kata-kata yang lahir daripada orang yang tidak mampu mengawal bicaranya daripada pengaruh emosi yang penuh nafsu amarah amat diragui kesahihannya.

saya juga menolak terus bahan bacaan yang dipenuhi hasutan, iaitu yang nampak sangat bias, tak seimbang neracanya. penuh dengan ketaksuban kepada seseorang, sesuatu perkara atau prinsip. boleh dirasai penulisannya yang meluap-luap dengan nafsu, asasnya entah ke mana. melalut-lalut hingga keluar daripada isu yang sebenar (especially orang politik yang lazimnya suka mempolitikkan sesuatu isu)

saya juga close tab terus terhadap bahan bacaan yang tak sempurna ejaannya. habis setiap perkataan nak di 'short form' kan.

dan bila saya telah menjadi sangat choosy dalam membaca, saya juga muhasabah diri dan penulisan diri sendiri. adakah saya berada dalam kategori di atas sehingga orang tutup terus blog saya? kihkihkih..harap-harapnya tidak. kalau ada, ampunkan saya :)

marilah sama-sama improve diri. scan before you read sebenarnya banyak menjimatkan masa anda daripada membaca benda-benda yang tak dapat mendatangkan amal. sekian, wassalam :)


No comments:

Post a Comment

komenla ape sahaja~♥~