Tuesday, August 9, 2011

masa depanku

the more i see patient, the more i feel like i dont want to see them.

and the deeper i think "should i be a dentist"?

ni yang susah bila soalan ni tak tanya masa mula-mula buat pilihan dulu. bukan tak fikir, dah fikir tapi still saya pilih bidang ni so tak yah cakap banyakla, sendiri yang buat pilihan.

saya rasa at this stage i must think about other alternatives kalau tiba-tiba at one point saya terus give up nak jadi dentist. saya akan habiskan belajar, insyaAllah. tapi saya tak jamin saya akan jadi dentist in the end.

plan 1: betray kerajaan dan seluruh rakyat malaysia. tak balik malaysia lepas graduate. kerja kat NZ. kumpul gaji as a dentist sebanyak mungkin. kat sini gaji dentist setahun ialah NZD 180,000. kalau convert RM, belum sampai sejuta. so mungkin kena kerja kat sini selama 3-4 tahun untuk kumpul RM sejuta plus. then setelkan hutang. balik malaysia, jadi housewife. kalau tak kahwin lagi, nak bukak bisnes sendiri, mungkin join company abah, nak involve dalam arts pulak. mungkin sambung belajar dalam bidang lain dengan duit simpanan sendiri.

plan 2: betray kerajaan dan seluruh rakyat malaysia. kerja dekat australia as a dentist. gaji lebih besar dan lebih pendek jangka masa nak bekerja sebagai dentist demi untuk bayar hutang (kalau boleh nak get rid of it ASAP). then plan seterusnya sama cam plan 1.

plan 3: patuh dan taat kepada kerajaan dan rakyat malaysia, pulang ke malaysia. kerja dentist 10 tahun pastu berhenti terus.
plan 4: along the way kerja as a dentist kat malaysia, kalau tiba2 jatuh minat, teruskan kerjaya dan kembangkan kerjaya serta sambung belajar. kalau kerja kat NZ atau OZ, mungkin lepas 5 tahun kerja, balik malaysia bawak modal untuk bukak klinik sendiri. berbakti kepada rakyat malaysia tapi bukan ikut kerajaan.

plan 3 adalah paling kedengaran paling pleasing sekali. tapi jujur saya cakap, saya tak sanggup nak kerja dentist selama sepuluh tahun. nak jumpa patient sekali seminggu pun saya terpaksa lawan perasaan sendiri. emosi terganggu sungguh setiap kali jumpa patient. saya hanya mampu doa Allah tolong saya.

plan ke-4 kedengaran sungguh bombastik. insyaAllah itu akan terjadi kalau tiba-tiba minat itu datang. plan pertama dan kedua adalah sangat berbunyi jahat dan seolah-olah saya ini pengkhianat utama negara. tapi plan tu pada saya sungguh best. paling best yang saya boleh fikirkan setakat ni. huhu tapi ingat senang ke nak jadi dentist kat sini? sudah pasti kena make sure result dah cukup bagus.

saya nak minta maaf kat rakyat malaysia kerana duit anda telah sampai kepada orang yang telah berusaha mencari minatnya dalam dentistry tapi sampai hari ini masih berusaha mencari minat. saya akan terus berdoa dan harapnya keputusan saya nanti tak hampakan sesiapa.

semakin dekat nak graduasi semakin saya tak nampak posisi saya sebagai doktor gigi kat klinik kerajaan malaysia T__T

No comments:

Post a Comment

komenla ape sahaja~♥~