Wednesday, March 3, 2010

♦ dhuha vs dhuha

salam..
tertarik baca post kak jannah pasal nurjannah dulu dan sekarang..dhuha pulak camne?anda pulak bagaimana? sejauh mana kita telah berubah dan berkembang? (bkn physically ye :P)

kalau ditanya, dhuha lebih suka dhuha sekarang daripada dhuha dulu..dhuha sekarang lebih tenang, lebih aman, lebih stabil..dhuha dulu pulak rasanya mcm bergelumang dengan dosa pagi petang siang malam.dhuha sekarang lebih matang dan lebih lembut hati. dhuha dulu amat degil dan keras hati..tapi satu yang tak berubah..crying baby..muahaha..

ada orang cakap dhuha dah banyak berubah. ada yang cakap dhuha dulu lebih best. ada yang cakap dhuha cuba menjadi orang lain.

dan dhuha pulak cakap, saya tak setuju dengan komen2 di atas.

dhuha dah banyak berubah? spiritually yes but sikap tetap sama..degil itu masih ada tapi berkurang. keras hati itu masih ada tapi bertempat. 'galak'(seronok) pun masih ada tapi bertempat dan in control.

dhuha cuba menjadi orang lain? saya nak bagitahu pandangan peribadi saya...siapa kita?

..hamba Allah...

apakah nature seorang hamba?

..taat dan patuh serta dependent kepada tuannya..

jadi, sikit pun dhuha tidak mencuba menjadi orang lain.lebih elok kalau cakap dhuha kembali kepada fitrahnya sebagai hamba.berbanding dengan manusia yang mengejar dunia, menjauhkan diri daripada Pencipta, melanggar segala aturan Allah..mereka itulah yang sebenarnya cuba untuk menjadi orang lain...mnejauhi fitrah seorang hamba..merekalah yang semakin hilang identiti diri..

dhuha tetap dhuha. berubahnya dhuha bukanlah bermakna menghilangkan identiti diri malah cuba mengenal dan mendalami identiti diri sendiri. sikap2 yang ada sejak lahir, tetap kekal sampai hari ni cuma segalanya in control, cuba berusaha agar tak melanggar batas sederhana.everything in moderate kan bagus untuk kita.macam makan ubat jugak.terkurang, sakit..terlebih,sakit jugak..macam jugak kegembiraan..terkurang,penyakit mental..terlebih, lupa diri pulak..semuanya ada amount yang just nice..'that amount' yg kita mesti jaga, mesti control.

cuma yang tak bestnya, ada satu yang berubah ke pola negatif...malas study...huhu...yang itu, sedang diusahakan...gambattei! i miss the moment masa zaman sekolah dan intec, masa tu dhuha rajin sungguh.bukan puji diri sendiri tapi hakikat :P..bila masuk IMU, kerajinan semakin menurun..bak kata mak, momentum dah habis guna masa sekolah..sekarang masa untuk graf menurun pulak..haha..

yang saya tahu, perubahan spiritual harus seiring dengan perubahan2 yang lain..bila spirit positif, yang lain perlu positif segalanya...insyaAllah jom dhuha, rajin2 study!!!!!!!!!!

ma'assalamah~

3 comments:

  1. "dhuha dah banyak berubah? spiritually yes but sikap tetap sama" -stuju

    ida dlu brubah jap je..pastuh kembali degil..cuba sedaya upaya to retain pengalmn...

    ReplyDelete
  2. dhuha skrg cuba mnyalurkan kedegilan ke arah yg lebih produktif dan berwawasan...hahaha..seperti degil xmo g party2 sosial dan yg sewaktunye..

    ReplyDelete
  3. hahaha! tu bukan kedegilan..itu prinsip
    mcm ida, im not a sosial bug, mmg x suka berada di khalayak rmai...kcuali famili

    ReplyDelete

komenla ape sahaja~♥~