Saturday, March 13, 2010

♦ back to childhood

salaam~

tadi saya ke masjid india.tujuannya untuk ke wisma yakin, membeli buku. si adik lelaki baru dpt result SPM.alhamdulillah pada aku resultnye bagus pe walaupun dia kata dia frust. jadi utk tak bagi dia rase inferior sangat, saya pun cari hadiah la untuk beliau di kedai buku. ye, saya memang tak tahu nak bagi orang hadiah ape.zaman dulu2 mmg la byk idea nk bagi ape. tp ble da tua, semua adiah da bli mase zmn2 dlu, so zmn skrg hanya reti beli buku.lagi2 orang laki, sungguh mati akal nak bagi ape kat mereka ni.

dalam perjalanan ke wisma yakin, saya lalu satu stall ni yg menjual buku2,kaset,cd2 serta segala benda yg berkaitan dgn islam. di stall tersebut berkumandang lagu yang sepantas kilat membawa saya ke alam kanak2..wah sungguh gumbira hati ini, terasa seperti masih kanak2 riang ble dgr lagu tuh.

koleksi lagu2 yang telah lama saya rindu. koleksi nasheed inggeris untuk kanak2. dulu saya panggil kaset twinkle2 sebab dalam tu ade lagu twinkle2 gak. kaset itu abah selalu pasang dalam kereta. selama bertahun-tahun saya hidup dgn mendengar lagu itu saje dalam radio setiap kali travel jauh2. so ade banyak kenangan!!!!!!!

kaset itu sudah lesap entah ke mana. lagu2nya hanya tinggal terngiang2 dalam telinga. kadang2 buang tebiat dengan adik, cuba menyanyikan semula lagu2 itu. namun tahukah anda, semasa kami dengar lagu tu, kami masih kanak2. kami tak paham satu habuk pun maksud lagu2 tu.adela mak terangkan sikit2 tapi bila besar dah lupe. lirik yang tinggal dalam memori juga sungguh merepek.xde makna langsung. sampai besar, nyanyi lirik yang xde makna.

contohnye seperti lagu 'look'..liriknya seperti ini:
"look at the mountain and the leeways"

kami nyanyi seperti ini:
"look at the mountain adelin adelin"..ngeng kan..

lagi satu, lagu 'ya rabb':
"oh my creator Allah..
fulfil our aims in life
forgive us all our past sins
oh Allah the most gracious"

kami pulak nyanyi:
"oh my greater Allah..
fulfil our aim sillai
forgive us all our passive
oh Allah the most gracious"

ngeng.

ade sape2 tau ke lagu ape yg saya katakan ni.kalau bercerita kat rakan2, xde sape yang tahu. sungguh sedih kami telah mendengar lagu underground rupenye selama ini. amat teruja kalau ade yang tahu.hehe..

lagu best ialah lagu little muneer.lagu itu kegemaran amat dong.cukup suka.lirik dia lebih kurang begini:

"little muneer went to school and pushed little danny
on the way home muneer tripped and fell over a penny
Allah is always watching Allah is always there
Allah is always looking Allah is always fair"

ok2 sambung cite kembali ke masjid india. lepas teruja dengar lagu tu sambil melayang ke alam kanak2, saya segera kembali ke alam remaja (yek.remaja lagi ke)..kemudia terus pegi cakap dengan sorang pakcik ni.

"pakcik2 ni kaset ape ni?" dengan nada excited sekali. pakcik tu kata "bukan kaset dik.cd..saya xjual. tanyela orang yang kat belakang tu." dari kecik asyik panggil kaset je kan..da lupe lak zmn skrg xjual kaset.

huhu..malu..saya pegi belakang stall.

"bang2..cd ape yang main lagu ni?"
"oo..ni lagu nasyid bismillah..kanak2 punye ni..ade bahasa melayu ada bahasa inggeris."
"saya nak yg bahasa inggeris ni satu ye." wah laju sungguh. sedar2 cd sudah di tangan. dalam hati amat bersyukur ditemukan semula dengan koleksi lagu2 ni. balik ni nak kasi sume orang dengar.

"ni la lagu zaman kanak2 aku!!" begitula bunyinya nak menshow-off. balik Nilai nanti, nak main lagu ni nak tunjuk kat my youngest brother nu'man yang hanya tahu nyanyi lagu akim AF dan lagu2 michael jackson. sungguh buta nasyid adikku yang sorang itu.

lepas tu ape saya nak buat dengan cd lagu ni? oo..boleh la diturunkan kepada anak2 pula..haha..xpasal2 dah ade cd kanak2.boleh bagi anak2 dengar pasni..seronoknye!! cepatla mereka lahir! :P

(sekarang sedang dengar dengan penuh emosi dan memori kanak2)

lepas balik umah, saya terus mengadap tv nengok al-kuliyyah bertajuk 'kalau dah jodoh'..best2 saya suka ustaz zawawi! kemudian Epi, my adik mesej saya di facebook mengatakan beliau mahu hadiah tafsir al-Quran untuk result SPM nya itu. lucky him to have a sister yang macam terrer mind-reading ni. memang saya sudah membelinya pon!tinggal nak bagi je esok. tak sabar pula. adik saya yang rockers itu minta tafsir Quran weh, kakak mana yang tak gembira :D

saya reply mesej beliau
"da beli pon..haha.." dengan nada keciwa sket sebab da tak jadi surprise.
pastu dia reply,
"ape dia?" lor...dia tak paham mesej saya rupanya. maknanya saya da beli ape yg dia mintak la tp dia masih blur pula. so saya kata tunggu jela esok. pasti dia ingat saya sudah membeli hadiah yg bukan idamannya.biarkan.lebih bagus itu.

pendek kata, saya seperti mahu terbang ke zaman kanak2.

salam.

3 comments:

  1. rse cm x pnah dgr je lgu tu..tpi x taw la klu d trlupa klu da pnah dgr lgu2 nasyid tu...

    ReplyDelete
  2. dulu kitorg pn ade nasyid2 bdk gak...siap ade buku 'lyric' tp dah lupa g mne...

    ReplyDelete

komenla ape sahaja~♥~