Sunday, March 25, 2012

birthday di ED

di dunedin jarang2 kami dpt mkn sausage. waktu saya ke wellington tempohari saya telah membeli sausage. dan minggu ni saya panggil beberapa orang rakan utk turut sama merasa sosej. entah kenapalah saya kalut semacam. sosej yg beku itu aya cuba pisahkan dengan menggunakan pisau. memegang sosej dengan tangan sambil pisau menghunus ke sosej sememangnya aksi bahaya. saya pun masa tu fikiran sedang melayang entah ke mana, sedar-sedar saya menjerit kesakitan. saya lihat darah memancut. saya nampak jari seolah terbelah dua. nasib baik kak ghah dengan oya ada di tempat kejadian. both of them medical student. pada asalnya mereka x nk join sekalipun. hikmah Allah menggerakkan hati mereka untuk singgah ke rumah saya hanya utk selamatkan saya.

"aah!! jari putus ke ni!!"
"aah darah banyak!"
"aaa jari saya kebaaaas!!"
"macam mana ni? camne??"

begitulah saya menjerit sementara menunggu bantuan kain utk compress kawasan tercedera tiba. kak ghah dengan oya laju menghentikan pendarahan. saya menjerit panik lagi bila saya nampak cincin saya terbenam dalam kulit yg dah terpotong. kak ghah tak kasi saya pandang. sampai ke sudah pun saya x pandang.

dalam fikiran terfikir "kalau jari manis ni putus, camne nk sarung cincin kahwin?" daa~
kemudian saya terfikir plak "i need my fingers utk menjadi dentist!"

saya digegaskan ke ED. nurse2 sume bersimpati dgn saya sebab kejadian ni berlaku semasa birthday saya.

jari manis saya diberikan 'ring block' untuk bius kawasan sekitar krn cincin harus dikeluarkan. and then cincin pulak susah nak keluar. doktor tanya "is this ring means something to you?"
i said no. "is it precious?" i said no too. "we might have to cut this ring." saya setuju je asalkan jari selamat. namun alhamdulillah jari selamat, cincin juga selamat tp sy mungkin x akan memakainya lagi hoho.

lepas tu doktor buat sedikit test utk uji kesihatan nerve dan tendon saya. mungkin ada slight damage to the nerve. tp mungkin jugak awal2 tadi rasa kebas sebab cincin tu stuck kat jari. so utk memastikannya, doktor suruh saya pulang, tunggu rasa kebas drpd ubat bius tu hilang, kemudian dtg balik utk test lg sekali bersama pakat ortho.

saya dinasihatkna berpuasa in case saya punya digital nerve dah damage then saya kena undergo surgery under GA. saya redha je.

sekarang tengah tunggu kesan ubat bius ni hilang. pastu kena pergi ED balik, amik tetanus injection dulu and then check-up. surgery? ohh haraplah tak payah tp if betul2 damage, mmg kna surgery jugak sebab jari2 ini adalah aset berharga saya.

p/s: mase doc nk inject n cabut cincin td hanya beberapa potong ayat al-Quran yg sentiasa berlegar di ingatan dan bermain di bibir. al infitar 6-8. syafakillah to me :)

laparlah pulak tp kena puasa. sila jujur dengan diri sendiri, dhuha!

No comments:

Post a Comment

komenla ape sahaja~♥~