Sunday, June 19, 2011

winter break di tanah air: day 1

hahaha bunyi macam nak tulis diari hari-hari je. tak tak tak mungkin tulis hari-hari :P

saya telah dikenakan extra charge oleh air asia lantaran excess weight. terlebih 6 kg maka menjadikan total perjalanan pulang ke malaysia untuk pertama kali ni sebenarnye lebih kurang je macam naik MAS T__T (cerita kelam kabut kat dunedin airport dan christchurch airport sungguh panjang maka tak payahla diceritakan kisah yang unpleasant ni sebab ada banyak kisah bahagia yang nak diceritakan lagi :P)

segala penat lelah dan kepayahan yang ditempuh di airports hilang macam tu je bila keluar-keluar from kastam LCCT, terus nampak wajah-wajah tercinta. saya macam menjerit terkejut eksaited. rasa macam mimpi, seriously. saya ingat saya pegi new zealand tak balik-balik sampai tamat degree hehe tapi akhirnya Allah bagi chance saya pulang.wee syukur~

btw kastam tu mcm tak berfungsi je. saya pandang makcik kastam, makcik kastam pandang saya lepas tu tak tahan-tahan pun pergerakan saya. ohh macam mana kalau saya bawak dadah?
maka sebab tu saya sangat blur dan terus bergerak je sambil tercari-cari makcik kastam yang sebenar yang mahu memeriksa bagasi saya. tiba2 dalam mencari makcik kastam, nampak muka mak abah hajar dan nu'man. saya macam ehhhh??!! waaaahhh! eh eh! saya dah keluar kastam rupanya!! kat sini tempat tunggu arrival rupenya!! macam tulah kisahnya~

pastu dah peluk2 semua orang dengan perasaan nak nangis keterharuan sebab tak sangka dapat balik malaysia, abah pun terus bawak kami g makan. berapa kedai makan tah kami berhenti sebab nu'man nak makan benda lain, saya nak makan benda lain so kena cari tempat makan yang sesuai. pastu abah berhenti kat pasar. saya turun kereta ikut abah jalan-jalan kat pasar sebab saya nak beli kuih. pastu jumpa nasi kerabu. abah pun beli untuk saya plus ayam percik.

pastu kami pegi makan kat gerai yang jual roti canai sebab nu'man nak roti canai. saya pun makan nasi kerabu saya di tempat roti canai itu. maka kepuashatian semua orang tercapai.

balik rumah je 1st thing saya buat ialah bukak beg souvenir. pas dah tunjuk segala souvenir, naik bilik. oh no bilik saya horror. memangla kemas sebab hajar dah kemas sehari sebelum saya pulang. tapi berhabuk which i hate it T__T...macam dah kena tinggal setahun (memang dah kena tinggal setahun pun la)..keadaannya lebih kurang sama macam masa saya pergi. che ngoh cakap supaya mak selalu rasa saya ada kat rumah.ecece so sweet~saya letak semua beg kat situ pastu tengok imam muda. then main piano duet dengan hajar pastu rehat-rehat jap pastu abah ajak makan kat luar. rupanya Giant Nilai dah banyak tempat makan. saya konfius nak makan katne. abah tanya, saya jawab nak makan kat semua tempat. *haih jadi jakun dengan kedai makan yang berlambak*

akhirnya saya pilih chicken rice shop. oh bestnyaaa! mak tergamam dengan selera makan saya. err sebenarnya saya dah lama tak makan nasi. sepanjang minggu exam saya makan kek span je pastu buah2 dan junk food junk food. sebab bilik kat atas, dapor kat bawah. malas nak keluar bilik sebab terlalu sejuk maka saya simpan segala makanan kering dan ringan dalam bilik. pastu dalam flight tu saya tak order makanan. tapi perut saya sangat lapar tambahan pula penat ke sana sini menguruskan bagasi waktu kat airport makan bila pramugara tu datang bagi makanan, saya pandang je tray beliau. pastu dia tanya 'adik nak makan?'..cakap melayu ok.. rasa jakun kejap. lupa yang saya naik airasia. pastu saya dengan sedikit ego menjawab "naik air je boleh." dalam hati sambung "makanan korang mahal sangat."..pas dah dapat air, saya terpandang sandwich.

"err..nak sandwich jugak boleh?" huhu maka sandwich dua keping saya makan buat alas perut. mahal pun mahal la..

setelah makan kat chicken rice shop, abah beli banyak giler aiskrim kat tesco! saya beli nombor prepaid celcom (wuu kenapa saya punya number lama dah matiiii). pastu saya culture shock jap bila ada lelaki-lelaki takde kerja panggil-panggil orang tepi jalan. saya macam..err..nak balik dunedin jap la.

"adik, abang ni nak kenal boleh?"

"tak boleh." jawab saya sambil jalan laju-laju cari mak. lepas tu dah tak nak berpisah dari mak dah.

pastu saya ke kedai buku dan membeli dua novel! "syabab musafir kasih" karya fatimah syarha dan "bumi cinta" karya habiburrahman el-shirazi. saya nak cari novel fatimah syarha yang bertajuk "bebaskan keliru, sebarkan cintaMu" tapi tak jumpa. mungkin tak keluar lagi.

ok2 pastu balik rumah kami makan aiskrim. kemudian main boardgame yang saya bawak balik, Cluedo. Nu'man buat lawaklah main game tu. susah dia nak comprehend mekanisma game itu. pastu asyikla kena buli dengan saya dan hajar yang memang tahu main.haha..time tengah main tu abah mintak diri. abah will be away until tuesday. maka sebenarnya tadi tu jela father's day kami. huhu..tak pe, next weekend sarah dan epi balik, opah pun akan datang so kami akan pegi makan ikan bakar yayy!

dah habis main, saya lapar balik pastu ajak hajar pegi pasar malam. saya teringin nak minum slurpee dan nak makan char keuy teow yang sedap kat situ. nasib baik char keuy teow tu wujud lagi. beli slurpee ditangan dah habis diminum, teringin nak cendol maka beli la cendol. pastu pujuk hajar mak dan nu'man beli yong tau fu sebab sebenarnya saya teringin nak tumpang makan :P

tengok cerekarama hari bapa bertajuk kasih ape benda tah. nasir bilal khan yang berlakon. maka akhir kalam, hargai bapa anda selagi anda masih berbapa.

p/s: hari pertama beg saya dah kena serangan semut. kat NZ xde semut. so makanan2 manis suka-suka hati letak kat mana-mana pun. dalam beg saya banyak makanan manis seperti coklat, gula2 dan biskut. saya tinggal je beg tu dalam bilik. rasanya tak sampai setengah jam pun, naik-naik bilik, habis beg ku kena kerumun semutt T__T. tak suka semut.

No comments:

Post a Comment

komenla ape sahaja~♥~