Tuesday, June 14, 2011

majlis tunang yang pelik

tadi saya tengok album pertunangan rakan facebook. tengah syok2 menikmati gambar2 tiba2 saya terkejut. terkedu dengan lamanya sambil tengok balik tajuk album. album bertajukkan pertunangan tapi aksi dalam album agak luarbiasa meragukan. bukanlah aksi norma-norma masyarakat hari ini seperti pelamin, bergambar berdua, khemah dah dan sebagainya yang buat saya terkejut (nama pun dah jadi norm dalam masyarakat kan)

yang membuat saya terkejut ialah aksi bakal ibu mertua (ibu sebelah pihak wanita) menyarungkan cincin kepada bakal menantu. bakal menantu tu mestilah lelaki. ia bukan saja taboo dari segi agama tapi juga budaya. sejak bila halal untuk seorang BAKAL ibu mertua bersentuhan tangan dengan BAKAL menatu lelaki?

kalau dulu terkejut dengan gambar pertunangan yang dah tak ada beza dengan gambar perkahwinan, kini lebih sakit jiwa dengan aksi tersebut yang pertama kali saya saksikan.

akhir kata, siapa lagi kalau bukan kita yang tahu ini untuk turun membetulkan kembali budaya-budaya yang semakin menyongsang ini.


1 comment:

  1. btol doo, skrg tunang dah macam kawin siap dheboh2 kan lagi bkn spttnye tunang tu senyap2 kawin tu yg dwar2 kan.. trlalu mngikut adat mcm nie laa..

    ReplyDelete

komenla ape sahaja~♥~