Thursday, June 23, 2011

buang tebiat

sejak kebelakangan ini saya merasa saya semakin banyak pendapat. apa je orang cakap saya pasti nak komen. sesuka hati baling hujah saya.lepas tu semuanya atau majoritinya pendapat saya pasti ditolak punyalah. terasa begitu loser. haha.

saya rasa saya juga buang tebiat kerana lazimnya saya seorang yang pendiam dan selalunya dalam apa isu pun saya ambil pendirian untuk berdiam diri. tapi tak tahulah apa kena lately asyik nak berdebat dengan orang. haish. boleh plak komen kat post orang lain dengan hujah yang panjang jela-jeli.

kemudian tak pasal-pasal lepas tu saya rasa tak selesa sebab 'dhuha yang pendiam tiba-tiba telah bersuara dan sebenarnya suaranya tidak dikehendaki dan tidak pleasant to the ears'..bila nak berjumpa dengan muka2 yang telah saya berdebat dengannya, sungguh tidak selesa.

HOHOHO

nasihat untuk diri sendiri: dhuha, i know u know a lot already seiring dengan perkembangan usia. i know u read a lot. and i know u're still young sebab itu berkobar-kobar dalam memberi pendapat. tapi buat masa ni sila kawal keinginan yang membara untuk memberi pendapat. sila tambahkan bacaan dan lebih bersikap tidak bias dan lebih aware dan sensitif dengan isu sekeliling. tapi jangan takut untuk bersuara, teruskan bersuara. terima kasih.

dan sebenanrnya setiap orang ada cara berfikir masing-masing. adatlah tu bila fikrah tak sama, pandangan pastilah ditolak. tak boleh paksa semua orang terima pendapat kita. the ground rule here is untuk mengelakkan diri daripada berlama-lamaan dalam urusan yang tidak utama/bukan isu pokok pun. berdebat dengan orang yang tak sama fikrah will bring u nowhere. ia ibarat debat umno dan pas kot. atau ibarat itik dan ayam? bila bahasa kita lain, sudut pandang kehidupan pun lain, matlamat hidup pun lain maka nilai pun tak sama lalu melahirkan fikrah yang berbeza. lebih baik berhenti dan beralih kepada urusan yang lain yang lebih utama. ada ayat Quran/hadith pasal ni tapi tak ingat pulak dah. even dalam usul 20 pun ada ditekankan.

p/s: ya minggu pertama di malaysia telah saya abadikan dengan penyakit. namun buat pertama kalinya saya gagah nak melawan penyakit akibat tak mahu masa yang pendek di malaysia ni terbuang dengan sia-sia. maksud saya gagah melawan penyakit ialah makan ubat. huhu saya kan tak layan ubat-ubat ni. dhuha, mana qawiyyul jismi???

No comments:

Post a Comment

komenla ape sahaja~♥~