Wednesday, June 15, 2011

lower your gaze!

tengok LINK INI

menundukkan pandangan sebenarnye tidak lagi dianggap perkara yang penting dalam masyarakat. biasanya kalau suruh anak-anak muda zaman ini menundukkan pandangan, pasti dikata ini amalan kuno. tapi kita tak sedar kepentingannya, dari mata turun ke hati. peranan mata sangat besar dalam menyuntik nafsu. cuba kalau kita pegi window shopping, tengok itu ini, makin bertambah-tambah keinginan kita. walaupun tidak membeli apa-apa, tapi dalam hati dah simpan dah "nanti ada duit banyak sikit nak beli gown yang tadi tu, perabot yang tadi tu etc etc.."..cuba kalau duduk dalam rumah je, tak sedar pun kewujudan style2 baru di pasaran, pasti tak timbul keinginan. tapi kalau duduk kat rumah sambil browsing online shopping punye website tak pun belek catalog avon lah, catalog tupperware lah, tak jadi jugak kan? (pang pang terkena diri sendiri)

same goes to menundukkan pandangan antara lelaki perempuan bukan muhrim. err..dengan kewujudan FB sekarang, susah nak tundukkan pandangan dengan gambar2 yang semakin meluas tu kan? kalau lelaki, ade je perempuan cantik,cun,comel yang terpuji dalam hati, perempuan pun apa kurangnya. bukak FB pun dah macam belek catalog tupperware dah, tak pun dah macam window shopping. bak kata orang melayu, menjamu mata.

maka nak menyeru marilah sama2 membantu ke arah pelaksanaan menundukkan pandangan ini. lelaki ke perempuan ke, ala kadarlah dalam bergambar. tapi of course perempuan lebih kena jaga :D

sekian. sebelum menegur kalian, teguran ini pertama-tamanya ingin ditujukan kepada diri sendiri dulu :)

No comments:

Post a Comment

komenla ape sahaja~♥~