Wednesday, December 15, 2010

penyakitku

berehat sekejap.

sambil memakan instant tomyum noodle dalam periuk.

dalam periuk? yela dalam periuk! macam dalam citer korea tu. kuatnye penangan citer korea sampai ke tabiat makan '-.-

bukan2. saya makan dalam periuk sebab segala pinggan mangkuk dah disimpan rapi.

baru habis kemas dapur. dapur dah licin putih berseri. oh atau hijau berseri? hijaulah. dapurku kan warna hijau. i mean tabletop la. stove n kabinet kaler putih. maka konsep dapurku hijau putih. dapurku?? wuu sedih2..dalam mase 2 hari lagi, no longer my dapur. nak nangis jap..

*sambil flashback memori2 bersama dapur. terbakar tangan. terbakar kain buruk. bunyi fire alarm. huhu xde ke kenangan lain selain terbakar??***

the best dapur i've ever had! ade segala kelengakapan sehingga mentrigger bakat memasakku especially dalam pembakaran brownies. tempat yang selalu ade bau wangi2 menyelerakan. saya dah mula kamceng dengan oven itu namun takdir akan memisahkan kami. anda nak tahu sesuatu? untuk menghasilakan masakan berkualiti, anda harus besfren dengan oven anda. anda kena kenal hati budi oven anda. barulah segala aktiviti pembakaran menjadi. tak kenal maka tak cinta. saya dah mula kenal rapat oven saya maka sebab tu saya dah jatuh cinta oleh itu saya amat sedih mengenangkan perpisahan kami.

tempat main masak2 yang dicintai

heppp..bukan dapur jela. satu rumah ni pun saya sayang! sepertimana saya sayang rumah kat intec, rumah kat vista, rumah lama kat cheras dan rumah baru kat nilai, macam tu jugaklah saya sayang rumah yang baru saya duduk 6 bulan ni! 6 bulan je dah mampu hasilkan kasih sayang kan? nanti bila tiba waktu nak tinggalkan NZ, mesti nangis semahu-mahunya. takpe, bulan madu nanti datang NZ lagi (cehh cakap macam konfem je. eh bukan. cakap macam ade suami je.)

sememangnya tempat tinggal itu satu nikmat daripada Allah kan? alhamdulillah Allah telah bagi saya duduk di tempat yang best :)

kenangan yang paling best di rumah ini ialah, having my relatives here! rasa macam ade sense of belonging :)

my two wonderful aunties, mama dan che ngoh di depan rumahku :)


my most beloved kebun bunga! sekarang ni roses pulak sedang blooming. sume rhodendron purple2 dan putih2 tu dah layu.


399 B, you will be missed :(

ok2 enough drama. sebenarnye nak cerita tentang penyakit mentalku. suka simpan sampah. memang akan menjadi satu masalah besar bila berpindah rumah. kesian, muda2 dah ade sakit mental :(

saya tak tahu sejak bila saya develop habit simpan sampah ni. saya rasa memang sejak azali saya ade tabiat ni.

sampah? euwww dhuha simpan sampah sarap?

bukan sampah yang sampah tu. bukan sampah yang busuk2 lalat keliling tu. bukan bukan. bukan sama sekali. i'm talking about benda yang asalnya bukan sampah tapi bila dikumpul2, jadi sampah.

saya suka simpan resit bertimbun2 sampai gemuk wallet. bila wallet dah tersangat gemuk sampai tak boleh tutup wallet (dan terkoyak rabak juga. betul. tak tipu!) , harus berfikir lama2 samada nak buang atau tidak resit tu. kalau nasib baik, memang ke tong sampahlah resit2 tu. kalau nasib tak baik, saya simpan dalam drawer lah. kenapa eh? apa yang penting sangat resit2 tu sampai saya sayang sangat?

  • 1st, tu bukti pembayaran, mana tahu tiba2 seminggu lepas shopping saya dituduh mencuri. at least ade bukti.
  • 2nd, nanti kalau ade kes jenayah ke ape2 ke, saya ade resit yang menunjukkan bukti saya tiada di tempat kejadian pada waktu jenayah terbabit terjadi. yang menunjukkan sewaktu jenayah berlaku di sekian2 waktu, saya sedang bershopping di dunia lain.
  • 3rd, sayang. hoho..sayang sebab contohnya masa kita beli barang tu, kita beli dengan orang2 tersayang. maka resit menjadi salah satu bahan kenangan juga. ataupun kita beli barang kat tempat2 pelancongan, maka jadi bahan kenangan yang disayangi.

alhamdulillah saya rase aktiviti kumpul resit tu dah berkurang sekarang. sekarang bila wallet penuh, memang terus ke tong sampah. takde nak masuk2 laci ke selit bawah bantal ke ape ke..

saya juga suka kutip sampah tepi jalan dan simpan dalam beg lepas tu tak reti2 nak buang balik. eh tapi saya takdelah melampau sampai kutip lampin pakai buang tepi jalan pastu simpan dalam beg. tidak tidak. saya kutip sampah2 yang kecik2 lah dan tak berbau seperti gumpalan2 kertas dan wrapper gula2 yang bertabur atas jalan. (ini termasuklah juga wrapper gula2 yang dimakan dalam lecture hall)

saya jugak suka kumpul tiket. dulu sangat obses menyimpan tiket wayang. sampaikan tiket wayang orang lain pun saya simpankan memandangkan mereka tak sudi simpannya. bila tengok2 balik tiket wayang, macam ade kenangan2 yang terflashback dengan sendirinya. haha..lepas tu tiket themepark ke, muslimah night ke, mahupun tiket bas mini atau KTM saya simpan jugak. asalkan ia tiket dan ade sentimental value tersendiri. kronik tak penyakit sy ni?

sy rase sgt kronik dah bila sampai bab mengemas barang. sanggup beli kotak baru untuk simpan sampah2. masa nak pindah from cheras ke nilai dulu, kotak saya memang berkotak-kotaklah. sebab ape? sebab nak bawak pindah sampah2 sekali. seperti kertas xm dari form 1 sampai form 5. kertas sekolah rendah pun ade tapi tak menimbun. kertas2 percubaan, gerak gempur sampailah the real UPSR, PMR dan SPM papers pun masih dalam simpanan saya. kertas conteng2 bersama kawan2 pun saya simpan. sketchbook saya simpan. buku tulis yang berjudul 'conteng-conteng' pun saya simpan. buku2 latihan sekolah yang cikgu puji2 dalamnya pun saya simpan. maka tak hairanlah kotak saya berkotak-kotak.

hari ini, hari saya menyimpan segala barang untuk berpindah rumah, masalah itu datang lagi sampai serabut kepala saya sebab takde transport nak angkut barang2 saya yang banyak. saya dah cuba buang ape yang perlu. terpaksa membuang botol2 kosong dengan berat hati. terpaksa buang kertas2 yang saya sayang termasuk kertas tisu. tapi masih banyak jugak dalam simpanan saya :(

terasa diri sangat melampau dalam memberi kasih sayang kepada benda2.


3 comments:

  1. jangan risau, u are not alone...
    aku pun ade habit ni...cume kene kurangkan untuk kesejahteraan sejagat =p

    ReplyDelete
  2. cantiknya dapur, warna putih.. i like :)

    ReplyDelete

komenla ape sahaja~♥~