Thursday, December 16, 2010

i have a dream


well i have a dream. everyone of us has a dream. i dream that one day i will become a full time housewife. tak salah kan? masing2 ade cita2.

orang yang bercita-cita nak jadi doktor tersohor tak boleh nak halang orang lain untuk bercita-cita menjadi housewife. tak boleh nak kata 'sia-sia kau belajar kalau duduk kat rumah je'.

saya tak pernah bercita-cita untuk menjadi pensia-sia. of course lah i have my own mission and vision yang saya tanamkan dalam setiap cita-cita atau impian saya.

menuntut ilmu bukankah kewajipan? tak boleh nak kata sia-sia belajar walaupun dalam hati ada jugak saya cakap "ceh, sia-sia je belajar add math. tak apply pun." namun dengan keputusan add math itu saya sampai ke sini. tiada yang sia-sia.

ilmu dalam bidang pergigian pula, ialah satu ilmu yang praktikal. yang menuntut kemahiran yang tinggi. kalau belajar berhempas-pulas kemudian duduk rumah jadi housewife, memang semua orang pun rasa nak bunuh saya. saya tak kata pun kan lepas belajar terus jadi surirumah. macam mana kalau mase dah habis belajar, saya belum bersuami? mestilah saya bekerja.

i have my own mission and vision in dentistry. yang saya dah aim akan tunaikan dalam satu tempoh jangkamasa. kemudian saya akan quit dan mahu jadi surirumah sepenuh masa. at least ilmu yang saya belajar tu saya praktikkan dan menabur jasa utk manusia sejagat.

orang kata mengubat orang ini kerja mulia, menolong orang. berkhidmat untuk masyarakat. besar pahala. saya tahu. saya tahu sangat. tapi saya ada impian saya. misi saya lebih besar dalam bidang lain. saya tahu kemampuan saya. saya tak mahu yang dikejar tak dapat yang dikendong berciciran. untuk berjaya, salah satu kunci, FOKUS.

i am not a good multi tasker.
i cant handle stress very well especially physical stress. baru buat scaling 2 jam pun saya rasa penat tak terkata. nanti time pregnant camne? saya boleh bunuh patient tersebut.
dentistry ialah bidang yang sangat cenderung ke arah materialistik. saya tak mahu terlampau ke arah itu.

kalau saya tak berkahwin lagi (i mean kahwin lambat la. nauzubillah, saya harap saya tidak membujang sampai ke tua), takdelah saya nak jadi suri rumah. tu baru sia2 namanya. saya akan guna kemahiran saya untuk kemanusiaan sejagat. saya mahu travel around the world, serve the unfortunate people around the world. serve the poor nation. (kalau camtu sila jangan mengeluh rase geli ke ape ok)

itulah impian saya. harap maklum. saya harap takde orang akan object lagi cita-cita saya itu.

p/s: manusia akan berubah dari masa ke semasa. apa pun impian kita, saya percaya, Allah knows best.

No comments:

Post a Comment

komenla ape sahaja~♥~