Saturday, July 25, 2009

♦ daging oh daging

hari ni gi midvalley bersama najla, my ex-housemate semasa di intec.
guess what, aku memanggil hari ini sebagai hari shopping daging.hahaha.
breakfast aku makan grilled lamb chop di food junction.
lunch aku makan hotdog di GSC sambil tgk transformers.
dinner aku makan grilled t-bone steak di food junction lagi.
food junction ajelah..

aku teringin nak try steak atau lamb dekat steakhouse seperti tony roma's, victoria station dan TGI fridays..dan chillis.namun masalah ragu2 tentang kehalalannye menghalang aku. aku wat research kt internet mengatakan dagingnya halal.owner pn melayu.tp ade jual arak.dulu aku ingt xpelah, asalkan daging halal, tu yang sampai 2 kali aku makan kat chillis tp tu pn aku makan ayam.xsempat rase daging.

namun aku pernah baca amanat hassan al-banna kepada pemuda2 muslim: "jangan kamu makan di tempat yang ade di dalamnya perkara2 yg haram seperti arak.."astaghfirullah..teringat masa aku makan kat chillis dulu, betul2 duduk sebelah bar yg menjual margarita..mase tu baru rase cam sumting wrong gk mkn kt tempat tu. walaupun dagingnye halal we wont know how they handle things,how they store things..haram n halal things might mixed up n thus menjadikan kita was2 nak makan..bila rase was2,tinggalkan saje krn itulah perkara yg syubhah.heart can tell. i mean, natural muslim instinct can tell kalau hati tu terang la. roh kita kan mmg bond to Allah. kdg2 hati mmg xsedap nk buat perkara tu tp bila kita da ignore instinct tu n start buat benda haram, hati akn jadi buta terus. xnampak dah halal haram.

by the way,org kata byk mkn daging akn menaikkan nafsu. yeke? aku berjaya kurangkan nafsu shopping adela..wihihi..bought a present for my father's bday, a wallet to replace my old koyak rabak wallet n a denim dress n dettol hand sanitizer(haha..tu pn nk mention). tu saje! kat intec dulu aku penah ber'diet shopping' dengan hanya membeli selai je baju dan wa (my ex-housemate kat intec) pnah berkata, "eh ni bukan dhuha ni"..hahaha..aku kalo shopping biasenye beg plastik lagi besar dari aku. i shop for quantity n comfort not for expensive labels. sebab tu aku boleh borong byk2 berbanding najla yg suka bli expensive labels,sebab tu plastik dia de satu je.haha..

aku termakan kata2 bee "buat ape beli baju branded2..same je sebenarnye..and actually we pay more to feed their models and advertisement"..betul tu..aku masuk topshop, tshirt yg ade print label je pun dah rm200. melampau. i can buy a plain tshirt n copy the label from the web n then print it on my shirt. for free! only pay for the plain tshirt which is only bout rm10-rm 20..n plus the INK cost.haha..tp xkn cecah 200 punyela.sumpah.

btw, for tshirt, aku rela bli kat times square je.design cun dan murah. dan tshirt muslimah of coz,bli online je. tp aku dlu persoalkan gk apesal tshirt muslimah mahal cz i wont wear a tshirt yg melebihi rm 30..but xpela, extra kain kan..utk syariat jugak..dan support industri tempatan. pakaian muslimah mmg wajib mahal sbb material yg bagus(xjarang.kalao jarang pn,berlapis2..so byk kain gune) then labuh pulak tu.kain mmg cukupla..xkoyak sane sini.xlubang sane sini.tp utk student cm aku (perhatian utk tasneem:walaupun ditaja,tp aku masih xmewah),agak menelan airliur la utk membelinya..seb baek ade jalan TAR.i can buy a jubah below rm 100 akibat tawar-menawar yg best. rase cm xreasonable lak bli baju mahal2..sbb aku tau kalo aku pakai baju murah pun, aku leh tutup aurat dan aku leh bergerak ngn selesa..kalo bju mahal,syg nk pakai kot..takut kotor,takut koyak,takut org envy..sudahnye simpan dlm almari.buat ape.

oh mmg baju aku xpnah cecah seratus.plg mahal pun jubah hitam itula. berbalik kpd tujuan berpakaian: menutup aurat dan sebagai protection drpd cuaca,environmnt,org sekeliling. harga dan jenama hanya utk kepuasan hati dan nafsu. some people say its like a booster to their confidence. confident utk ape? utk bdepan ngn manusia la kn. ngn tuhan? fikir2kanlah...renung2kanlah..aku bukan nak ajak org sume beli baju kat pasar.no. cuma berfikir dgn lebih waras. penyakit al-wahn(cintakan dunia) telah betul2 menghilangkn kewarasan manusia termasuk org islam. back to basic. jgn berlebih2..esok2, Allah tanye, ke mane duit kamu pergi??? ke zara? ke guess? ke levi's? dan ke mane duit tu akhirnye pergi? ke perut kafir2 yg terus menyesatkan manusia tanpa kita sedar. ke perut model2 yg semakin bersemangat bg pose maut kt photographer utk promote their products.call me kolot.call me conservative. i am. bukannye xboleh beli tp berpada2la..jgnla sampai makan diri sendiri. biarla harga tu reasonable. tp yela, bg org kaya, tshirt rm200 tu sgt reasonable bg mereka.

eh aku rase mcm dh lari tajuk..cite daging kot..apesal aku cite psl baju..ok2 back to daging.aku telah shopping daging.itula ceritanya. dan aku tlah suruh mak plak shopping daging salai utk aku. buat msk lemak cili api..aku da teringin sgt ni...keinginan yg dipendam selama 4 tahun..chewah..ritu ade mkn daging salai msk lemak mse celebrate bday mak.tp xpuasla..nk lagi..1st time aku mkn, mak reiza yg serve sebelum aku pindah. reiza sruh try je.tp aku melampau sampai mintak tambah nasi dan lauk sekali.

p/s: malang siapa jadi suami aku. akan ada minggu di mana selera aku menggunung..then he has to spend more money to feed me. tu belum kes mengidam mase pregnant.mst suami aku nk anak satu je nanti.xpun xnk anak langsung.wakakaka..malangnye beliau.

2 comments:

  1. aku pun tk mkn dh kt chillis
    sbb ade skali makan dgn family,
    rs pelik sgt sbb ade bar
    so skrg aku tk masuk dah situ

    ReplyDelete
  2. tula..but i miss the food!
    btw,ade jumpe restoran western yg cam best dan halal.meatworks kat mont kiara.anak chef wan punye restoran

    ReplyDelete

komenla ape sahaja~♥~